• 1
  • 2
2004-08-13, 00:14
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Lukt, du vill ha lukt...
Brassa lite brysselkål så ska du få ditt lystmäte av aplukt så det både räcker och blir över. +o(

Ahhh, denna gudomliga doft från smörslungad brysselkål, det finns nog inget som slår den!
Citera
2004-08-13, 02:07
Medlem
Alladins avatar
Ställ klotgrillen i Vardagsrummet och stek på några rejäla flintastekar med mkt grillolja... det lär lukta en del.

Näh skämt å sido, tror inte folk reflekterar över hur mkt ngt luktar... bara att det luktar i det goda fallet. I det äckliga såsom surströmming, minns man.
Citera
2004-08-13, 10:46
Medlem
snurrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Det luktar illa men doftar gott...

Alltsa, skall matratten lukta illa eller dofta gott...?

Jag skulle vilja påstå att en lukt är enbart något som luktar.
Om något doftar, så luktar det gott.
En odör däremot är en lukt som inte är alltför inbjudande.
Citera
2004-08-13, 13:17
Bannlyst
Brassa på en wok med valfria ingredienser, häll ner 3-4 matskedar fisksås (nam plah), smakar hur bra som helst men framkallar en odör av en långtgången mycket illasinnad könssjukdom.
Citera
2004-08-13, 20:32
Medlem
souloskars avatar
På tal om blomkål brukar jag ofta helt sonika hacka den i ganska små buketter, fräsa lite röd peppar av valfrittslag, garam masala, massor av spiskummin, kanske lite curry och en massa gurkmeja för färgens skull i lite olja. När kryddorna är lite frästa häller man på blomkålen och låter den stekas ganska länge på låg temperatur under omrörning. Då och då häller man på mer olja. När blomkålen krympit i hop ganska rejält, och i bästa fall tagit en lätt gul ton av gurkmejan (ibland blir den dessvärre äckligt brun-beige på grund av brända kryddor) serverar man den till ris och Yoghurth som hälles över. Yoghurten smaksätes med fördel med vitlök, någon schysst masala (chat masala vet jag inte om man får tag på i Sverige men det är jävligt gott ivf) eller nåt annat gott man kommer på. Den ambitiöse gör en raita och hackar dessutom ner tomat, gurka och kanske lite mynta i yoghurten. Denna rätt luktar starkt (i synnerhet om man misslyckas med att inte bränna kryddorna, händer mig jämt) och smakar över förväntan. Yoghurten är dock viktig för att ta ner den ganska vassa smaken hos kryddorna.

Serveras med fördel till ett ljust öl.

Det finns även en mer avancerad variant som är makalöst god, men som jag tyvärr aldrig gjort själv. I den blandas blomkålen med potatis, och rätten ätes inte med ris, utan med chapati. Min mamma brukade göra detta. Är för mig ett betydligt starkare barndomsminne än några "mammas köttbullar" (bör kanske nämnas att hon är svensk?). Kan fixa recept óm någon är intresserad. Nu blev jag så jävla sugen att jag ändå måste ringa och få ett till mig själv.
Citera
2024-08-12, 04:31
Medlem
nofjuns avatar
Spenat. Pallar inte lukten. Likaså rotmos. Fyf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto