2011-01-16, 21:51
Medlem
123aaa123s avatar
Nu är inte jag datorkunnig men går det inte att fixa så att moderatorerna kan svartlista vissa länkar som postas, typ den där danneboy-länken som postas i tid och otid. (tror den heter danneboy)

När man trycker på en sån länk så kommer man till en liknande sida som den som berättar att man lämnar forumet, fast med lite tillägg typ " Den sida du är på väg att besöka är svartlistad pga spam och har säkert inget med ämnet att göra, är du säker på att du vill fortsätta?"

?
Citera
2011-01-16, 22:00
Medlem
Lingongrottas avatar
Tycker det är nog med att det står " nu lämnar du forumet" Det är nog jobbigt.

Du får använda din hjärna lite. Om en tråd handlar om världens bästa fotbollspelare sen kommer länken www.lemonparty.com upp. Då tänker man inte "ååh, jag är sugen på citroner"

Nä, då tänker man " Detta kan inte stämma"
Citera
2011-01-16, 22:08
Medlem
123aaa123s avatar
"Nu lämnar du forumet" går väl att scripta bort iaf med firefox om jag fattat det rätt.

Men länkarna kan vara bra maskerade. Sen skulle det nog inte kännas lönsamt för den som postar skitlänkarna om det fanns en sån "lista". Länkarna skulle med lite tur minska regält (rejält)
Citera
2011-01-16, 22:09
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Varför trycker man på okända länkar?

Tycker också det räcker som det är nu och alla får ta eget ansvar.
Om nu detta skulle gå igenom så måste ju någon först sammanställa alla dessa sidor och länkar för att lägga in i listan som sedan måste utökas regelbundet när det kommer nya länkar.

Ofta så rp;as ändå dessa spamtrådar fort och plockas sedan bort av mods.
Citera
2011-01-16, 22:29
Medlem
123aaa123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Varför trycker man på okända länkar?

Tycker också det räcker som det är nu och alla får ta eget ansvar.
Om nu detta skulle gå igenom så måste ju någon först sammanställa alla dessa sidor och länkar för att lägga in i listan som sedan måste utökas regelbundet när det kommer nya länkar.

Ofta så rp;as ändå dessa spamtrådar fort och plockas sedan bort av mods.

Alla länkar är väl okända första gången, när man t ex kollar nån källa nån postar.

Moderatorerna ser vilka inlägg som blir rp och vilka länkar det gäller, copy paste till svarta listan.

Sidoeffekten blir ju den att det inte lönar sig för spamarna att posta länkar, trevligare forum och mindre för Moderatorerna att göra..
Citera
2011-01-17, 10:02
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123aaa123
Alla länkar är väl okända första gången, när man t ex kollar nån källa nån postar.

Moderatorerna ser vilka inlägg som blir rp och vilka länkar det gäller, copy paste till svarta listan.

Sidoeffekten blir ju den att det inte lönar sig för spamarna att posta länkar, trevligare forum och mindre för Moderatorerna att göra..

Tror snarare att det skulle bli mer för moderatorerna att göra.

En länk som tidigare spammats och blivit OT kan i en annan tråd vara OnT. Så hur skall man begränsa när en länk är OT eller inte?

Jag kan även starta en tråd som heter: "Dannyboy" vad tror sig personer som dessa få ut av att spamma forumet med länkar till sin blogg? Och vips igen så är det OnT.

Exempelvis i denna tråd är länken OnT: https://www.flashback.org/t1426374

Så du förstår dilemmat. Även om ditt förslag har en god tanke så faller den på grund av att den inte kan appliceras korrekt.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2011-01-17 kl. 10:08.
Citera
2011-01-17, 11:34
Medlem
123aaa123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Tror snarare att det skulle bli mer för moderatorerna att göra.

En länk som tidigare spammats och blivit OT kan i en annan tråd vara OnT. Så hur skall man begränsa när en länk är OT eller inte?

Jag kan även starta en tråd som heter: "Dannyboy" vad tror sig personer som dessa få ut av att spamma forumet med länkar till sin blogg? Och vips igen så är det OnT.

Exempelvis i denna tråd är länken OnT: https://www.flashback.org/t1426374

Så du förstår dilemmat. Även om ditt förslag har en god tanke så faller den på grund av att den inte kan appliceras korrekt.

Ja men länken är inte spärrad utan jag som användare får ju bara reda på att länken förmodligen är OT.
Jag kan ju fortfarande bli slussad till den "svartlistade" länken om jag vill.

Visst för en moderator kan det bli lite extra jobb i början. Men förhoppningsvis i det långa loppet slipper forumet nyregistrerade användare som spammar samma länk om och om igen då den som spammar inte får nå träffar på sin sida här ifrån..
Citera
2011-01-17, 11:42
Medlem
SweTechs avatar
Det är en dålig ide.

Det är inte flashbacks jobb att polisiera vilka siter som användarna besöker förutom flashback.
Folk måste lära sig att man faktiskt inte måste klicka på allt som är klickbart på internet.
Citera
2011-01-17, 11:49
Medlem
123aaa123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Det är en dålig ide.

Det är inte flashbacks jobb att polisiera vilka siter som användarna besöker förutom flashback.
Folk måste lära sig att man faktiskt inte måste klicka på allt som är klickbart på internet.

Polisiera? Upplysa folk att länken är ett spam låter bättre i mina öron

Då får ni ha kvar problemet med dessa spam och fortsätta radera inlägg och stänga av användare.

Adjö
Citera
2011-01-17, 11:53
Medlem
SweTechs avatar
Citat:

Då får ni ha kvar problemet med dessa spam och fortsätta radera inlägg och stänga av användare.

Adjö

Varför anser du att det är flashbacks ansvar att tala om för dig vad en länk är eller inte är?

Vi kommer absolut att fortsätta att radera inlägg som bryter mot forumets regler samt stänga av användare enl dom regler som finns kring detta.
Citera
2011-01-17, 12:04
Medlem
123aaa123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Varför anser du att det är flashbacks ansvar att tala om för dig vad en länk är eller inte är?

Vi kommer absolut att fortsätta att radera inlägg som bryter mot forumets regler samt stänga av användare enl dom regler som finns kring detta.

Vi har alla ansvar att ha ett trevligt användarvänligt forum, här är en idé som skulle göra forumet trevligare att besöka.

Förhoppningsvis skulle vissa spam (danneboy) försvinna från trådarna. Ni skulle minska antalet avstängda användare.
Som sagt, länkarna är inte spärrade. Jag blir bara upplyst om att det är spam.

Vill ni inte ha bort dessa spammare och länkar?
Citera
2011-01-17, 12:06
Medlem
Robss avatar
Citat:

Adjö
Undrar lite hur du har tänkt, säg tinypic som exempel där folk lägger upp bilder, bara för att X bild därifrån spammas från forumet så svartlistar man hela tinypic? Samma sak med youtube också med andra ord eftersom X video från youtube spammas med?

Nej tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in