2011-01-16, 21:09
Medlem
Jag går sista året på gymnasiet och har okej betyg, har ett snitt på ca 16 och godkänt i alla kärnämnen.

Jag har nu lite sent insett att jag vill läsa juristprogrammet. För att komma in på betyg behöver jag ca 19 och jag behöver fixa över 1.6 på högskoleprovet för att komma in den vägen.

Om jag inte klarar ett högt resultat på högskoleprovet, skulle jag då kunna söka till folkhögskola och komma in på den kvoten trots att jag har ett slutbetyg från gymnasiet?

Tar någon skola emot en elev med slutbetyg? Finns det någon annan väg jag inte tänkt på?
Citera
2011-01-16, 21:19
Medlem
slashing_swords avatar
Jag tycker det låter som en omväg som kommer att kasta bort din tid bara. Var jag du skulle jag istället satsa på att skriva ett bra högskoleprov. Registreringen för vårens högskoleprov öppnar imorgon, så passa på att skriva upp dig direkt.

Skulle du sedan inte skriva 1.6 så läs istället något annat på högskolan ett år, statsvetenskap, kriminologi, eller liknande. Jag tror att det dessutom ökar dina chanser för att snabbare komma igång sen om du väl tar dig in på juristprogrammet. Då har du lite grunder i hur det är att studera på eftergymnasial nivå, hur tentaplugg osv går till. Än vad du kommer att ha genom en flummtid på en folkhögskola.

Så då har du alltså 3 högskoleprovschanser till nästa höstintag från och med nu med andra ord, vilket är jättebra. Då hinner du skriva nu i april, sen i oktober, sen återigen i mars-april nästa år.

Kommer du inte in då, kanske du istället bör överväga karriärsval.

Lycka till!
Citera
2011-01-16, 21:19
Medlem
Benvolios avatar
Känner igen mig i dig, var i precis samma situation förra året

Ett utväg kan vara att läsa "fria kurser" d.v.s välja samma kurser som juristlinjen läser och på så vis få samma kompetens.
Citera
2011-01-16, 21:20
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benvolio
Känner igen mig i dig, var i precis samma situation förra året

Ett utväg kan vara att läsa "fria kurser" d.v.s välja samma kurser som juristlinjen läser och på så vis få samma kompetens.

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att det är möjligt. För att få en juristexamen måste du ha gått det programmet på något av de universitet som erbjuder det.
Citera
2011-01-16, 21:23
Medlem
Benvolios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att det är möjligt. För att få en juristexamen måste du ha gått det programmet på något av de universitet som erbjuder det.

Ingen aning, aldrig gått djupare i det. Men enligt min SYV på gymnasiet och ett antal andra personer jag känner är det möjligt. Låter inte så trovärdigt nu när jag ser mina källor skrivna framför mig men med examen eller inte har man samma kompetens i alla fall. Ser nog inte så vackert ut på CV:t, men men
Citera
2011-01-16, 21:35
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ingen aning, aldrig gått djupare i det. Men enligt min SYV på gymnasiet och ett antal andra personer jag känner är det möjligt. Låter inte så trovärdigt nu när jag ser mina källor skrivna framför mig men med examen eller inte har man samma kompetens i alla fall. Ser nog inte så vackert ut på CV:t, men men
Man kan inte läsa Juristprogrammet som fristående kurser, inte heller ges alla kurser inom Juristprogrammet som fristående kurser. Skriv högskoleprovet som tidigare sagt så kan du fatta beslut utifrån det!
Citera
2011-01-16, 21:36
Medlem
Tack för svar, jo kanske är det smartare att läsa t.ex. kriminologi istället men för att hålla mig till ämnet:

Jag har hittat denna utbildning på birkagårdens folkhögskola:

"Högskoleförberedande, 1 år
Kursen vänder sig till dig som har gått minst två år på gymnasienivå, som har godkänt i samtliga kärnämnen (undantag kan göras för religion A, matematik A) och som vill söka till högskola/universitet. Kursen ger dig en god grund för högskolestudier och du har möjlighet att läsa vissa särskilda behörigheter. Du utvecklar ditt kritiska tänkande och din förmåga att analysera vetenskapliga texter på både svenska och engelska. Du skriver även högskolemässiga uppsatser. Studievägledning, mentorskap, besök på högskolor m.m. erbjuds."

http://www.birkagarden.fhsk.se/allm.4.49f9501011c3ec1398b800021600.html

Vore det ett alternativ att söka den och försöka få högsta betyg och sen söka in på det plus högskoleprov? Stockholms universitet tog in 8 på den kvoten förra året.

För övrigt måste man läsa juristprogrammet på universitet för att få kalla sig jurist så tyvärr så går det inte att läsa fria kurser.
Citera
2011-01-16, 21:37
Medlem
dubbeltramps avatar
Det finns ju affärsjuridik i Linköping och i Jönköping där antagningskraven är betydligt lägre. Men det är ju också affärsjuridik... ;-)
Citera
2011-01-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Skriv högskoleprovet som tidigare sagt så kan du fatta beslut utifrån det!

Jag ska anmäla mig imorgon, men som den pessimist jag är tänker jag på en plan B
Citera
2011-01-16, 21:38
Medlem
Benvolios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Man kan inte läsa Juristprogrammet som fristående kurser, inte heller ges alla kurser inom Juristprogrammet som fristående kurser. Skriv högskoleprovet som tidigare sagt så kan du fatta beslut utifrån det!

Bra, det klargjorde det för mig Högskoleprovet är bästa alternativet som sagt. Spelar det någon roll vilken skola du kommer in på? Har för mig att Örebro hade 1.3 förra året.
Citera
2011-01-16, 21:41
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Bra, det klargjorde det för mig Högskoleprovet är bästa alternativet som sagt. Spelar det någon roll vilken skola du kommer in på? Har för mig att Örebro hade 1.3 förra året.
Örebro och Umeå hade 1.4 föra året
Citera
2011-01-16, 21:42
Medlem
slashing_swords avatar
Jag tycker fortfarande att en "riktig" kurs eller några kurser ger dig mera i framtiden. Personligen skulle jag aldrig gå någon form av introduktionskurs, när det känns som att allt rörande introduktion gör du ändå under första tiden på högskolan/universitetet när du läser en kurs. Känns återigen som bortkastad tid.

Om du känner att du är kapabel till högskolestudier så nedvärdera inte din egen förmåga. Våga ta för dig och satsa på att läsa något ordentligt istället. Det värsta som kan hända är att du kuggar en kurs eller två och har då den erfarenheten med dig i bagaget. Där du sedan kan inse om högskolan är något för dig eller inte.

Dessutom tror jag att när man studerar aktivt så håller man hjärnan i bättre trim och ökar chanserna för att skriva ett bra högskoleprov. Ta t.ex. statsvetenskap, som såvitt jag vet innehåller en hel del litteratur. Du kommer inte bara att lära dig om grundprinciperna inom det politiska systemet, teorier osv. Men även träna din förmåga att prestera bra på ELF, LÄS och ORD-delen på högskoleprovet. Då du förmodligen kommer springa på en hel del nytt i språket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in