Jag har jobbat som snöskottare i 6 dagar nu med en lön på 125kr/timmen 8 timmar per dag, Nu undrar jag hur mycket utav dom här pengarna jag behöver betala i skatt, eller om jag ens behöver göra det eftersom det är en sån liten summa pengar?
Jag har räknat lite själv, med hjälp från en kollega, han säger att han betalar 33% i skatt, men då är han anställd heltid och får ut mycket mer pengar än mig.
Känns lite jobbigt att få betala såpass mycket skatt på en så liten lön, nån som är mer insatt som kan hjälpa mig då jag är totalt värdelös på ekonomiska frågor.
Du kommer få skatta efter den skattesats din kommun kör, vilket tycks vara 33 %. För att få ner skatten måste du jämka. Oavsett vad förlorar du inget på det, då du annars får tillbaka pengarna till midsommar.
Det handlar helt och hållet om hur mycket pengar du tjänat det året. om du vet att du inte kommer tjäna mer än 18 200 kr i år så ska du fylla i en skattejämknings sedel och då dras ingen skatt på din lön. Men om du vet om att du kommer tjäna mer än 18 200 kr i år så ska du inte lämna in nån sån sedel för då får du sedan en restskatt och det är mindre roligt, iaf enligt mig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!