2011-01-16, 18:07
Medlem
Fogelbergs avatar
Jag sitter med en Mac och kör Vmware Fusion, jag har installerat ubuntu 10.10 på denna och allt fungerar hyffsat men vill gärna ha in Vmware tools också.

Jag har gått via menyn som i alla andra fall och och valt "install VMware Tools", det kommer upp som en DVD i Ubuntu, i denna finns en tar fil som jag extraherat till skrivbordet och blir en mapp som heter vmware-tools-distrib i denna mappen finns vmware-install.pl vilket jag antar är filen som ska köras, jag har testat att dubbelklickat på den och sen valt RUN eller RUN in Terminal men inget händer, inget installeras...

Jag har även testat att via terminal köra sudo install vmware-install.pl detta fungerar inte heller...

Jag erkänner att jag är en sopa i linux, finns så mycket annat jag är bra på man kan inte kunna allt.
Så jag vänder mig till er som kan detta... Hilfe bitte...
Citera
2011-01-16, 18:11
Medlem
.pl innebär att det är ett Perlscript, du saknar förmodligen perl.

Installera det och testa igen. Eventuellt kommer scriptet att lista fler dependencies som saknas, installera dem också vartefter du får meddelanden om dem.
Citera
2011-01-16, 18:22
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -strife-
.pl innebär att det är ett Perlscript, du saknar förmodligen perl.

Installera det och testa igen. Eventuellt kommer scriptet att lista fler dependencies som saknas, installera dem också vartefter du får meddelanden om dem.
Skumt att detta inte står i instrux bland filerna, det verkar lite fel att man ska behöva installera andra saker för att få in vmware tools, uppfatta mig inte fel, jag är sjukt tacksam för att du hjälper men det känns som att det är fel spår, men jag försöker ändå..
Citera
2011-01-16, 18:51
Medlem
Fogelbergs avatar
-installerade PADRE, öppnade filen där och fick fram koden för den, körde RUN Script...

Nada..

Inväntar andra förslag eller lösningar... Måste finnas någon som stött på detta innan
Citera
2011-01-16, 19:15
Medlem
https://help.ubuntu.com/community/VMware/Tools
Citera
2011-01-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
Skumt att detta inte står i instrux bland filerna, det verkar lite fel att man ska behöva installera andra saker för att få in vmware tools, uppfatta mig inte fel, jag är sjukt tacksam för att du hjälper men det känns som att det är fel spår, men jag försöker ändå..

Varför det?

Ditt installscript gör förmodligen egentligen inget annat än att kompilera vmware-tools sourcekod och installerar den på ditt system. Exakt samma perlscript kan köras på samtliga linuxdistributioner även om de alla har skillnader i hur de är uppbygda. Anledningen till att man gör så är helt enkelt att man bara behöver skapa ett färdigt script istället för att kompilera koden till alla olika smaker av linux som finns.

Eftersom det scriptet är byggt i perl så behöver du just perl för att exekvera det.. När scriptet väl körs så kan det mycket väl komma att klaga på att ingen compiler för c++ (eller whatever finns installerad), då får man installera det också.

Läser du dokumentationen till vmware-tools så får du förmodligen en komplett lista på vad som behövs.

Jag kan ha fel om ovanstående eftersom jag inte vet vad som händer exakt mer än vad du beskrivit tidigare..

Vad händer om du exekverar scriptet från terminalen?
root@dator: path/till/script/install.pl

Säger datorn att det inte går att köra scriptet så prova efter att du gjort:
root@dator: sudo apt-get install perl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in