2004-08-12, 13:05
Medlem
Sekalovers avatar
Finns (fanns) ett band som heter Koinonea (nånting).
Orkar inte leta upp vinylen.
I det bandet finns en basist Laboriel eller Abraham (tror jag)
Han är rätt bra på fyra strängar.
Annars är väl Paulen den mest stilbildande för många basister.
Citera
2004-08-12, 16:09
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Dessa är mina favoriter. Jag anser att man aldrig kan veta vem som är bäst utan bara vem man själv tycker är bäst.

Jaco Pastorius
Geddy Lee (Rush)
Stu Hamm
John Myung (dream theater)
Cliff Burton (Metallica)
B. War (Marduk)

Får även nämna Duff McKagan. Inte för att han ens är i närheten av att vara bäst utan för att han var en så enorm inspirationskälla för mig att jag själv plockade upp basen.
Citera
2004-08-12, 16:17
Medlem
Snaggletooths avatar
Les Claypool i Primus
Citera
2004-08-12, 16:54
Medlem
BassInYoFaces avatar
Världens bästa basister

Mannen som uppfann slap-tekniken, Larry Graham i Sly and the family Stone.
En annan är Bootsy collins som var med och skapade mycket av det svängiga sound James Brown hade på 70-talet. Andra som bör nämnas: Victor Bailey, Marcus Miller, Jaco förstås, Abraham Laboriel.
Citera
2004-08-12, 16:56
Medlem
Strayns avatar
hmmm...

Cliff Burton, Ian Hill, Steve Harris och Geezer Butler...
Citera
2004-08-12, 18:09
Medlem
Gary "Mani" Mounfield, från Stone Roses/Primal Scream
Citera
2004-08-12, 23:59
Medlem
Blot-Svens avatar
Jag känner mig i egenskap av praktiserande - om än för stunden (förhoppningsvis endast temporärt) inaktiv - basist självfallet mer eller mindre tvungen att svara, och mitt svar lyder:

John Entwistle.

Det känns lite tråkigt att hans namn hittills förekommit så sparsamt i tråden.

John var stor pionjär, stigfinnare, inspiratör och, inte minst under sin första tid av berömmelse, ur många hänseenden fullkomligt banbrytande: var med och utvecklade oslipade Rotosound-strängar, strävade ständigt efter mer diskant i basljudet, tvingade Jim Marshall - John och Pete tillhörde firmans första större, viktigare och mer inflytelserika kunder - att kontinuerligt utveckla och introducera allt kraftfullare modeller (rörstärkare), spelade avancerade melodier runt Townshends "powerchords" och Moons trumkomp som egentligen inte alls var något komp i ordets rätta bemärkelse, drog fram basen i förgrunden - solot i "My Generation" tillhör exempelvis de allra tidigaste i pop- och rocksammanhang - och täppte till käften på många dryga proffstyckare som tidigare envist hävdat att basen uteslutande är ett kompinstrument som absolut inte får höras (... bara följa/dubblera gitarren och kännas i bröstkorgen).

Kort sagt: Den moderna elbasen föddes i min mening först med Entwistles experiment under 60- och 70-talen. Han har betytt och gjort oerhört mycket för instrumentet.
Citera
2004-08-13, 01:23
Medlem
När jag f örst skummade igenom tråden trodde jag alla blivit galna... Hittade ingen av de verkliga veteranerna... Men sen kom tuborg in med en riktigt bra lista, och BassInYoFace toppade den med min egna favorit, Larry Graham.

- Skönt att det finns fler som jag
Citera
2004-08-13, 05:57
Medlem
Daniel Ahlms avatar
John Entwistle skulle säkerligen platsa på en lista över de bästa basisterna. Varför han inte är med på min lista beror dock på att jag inte har hört så mycket av hans grejer.
Citera
2004-08-14, 07:02
Medlem
Slave Marks avatar
Entwistle

Han har gjort en eller flera soloplattor.
Den första hade musiklandskap på omslaget.
Undrar om den går att få tag på idag,
Citera
2004-08-14, 09:27
Medlem
ugglans avatar
Jaco Pastorius givetvis
Citera
2004-08-14, 12:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Slave Mark:

John hann släppa 6 eller 7 soloalbum under sin karriär.

Det första hette "Smash Your Head Against the Wall" och kom ut 1971:

http://www.wdkeller.com/index71.htm

Jag vet att jag sett SYHAW - och flera andra soloalbum - i CD-format.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in