2004-08-11, 20:46
Medlem
consumercunts avatar
tom jenkison, a.k.a squarepusher.

spelar bas själv, lyssna på låten "tetra sync". bästa beviset.
Citera
2004-08-11, 20:59
Medlem
WorlocKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idoru
Les Claypool (Primus): Bäst på skumma ljud. Lyssna bara på Greet The Sacred Cow och Tommy the Cat.
Inte nog med att han spelar den sjuka basen, han sjunger också.
Citera
2004-08-11, 21:06
Medlem
Parkers avatar
Om de är så jävla bra vet jag inte, men de är rätt sköna lirare med ganska personliga stilar;

Steve Harris - Hans eviga fingertrassel är imponerande.

Sting - Har en soft reggae-känsla.

Bubblare (med enbart pga personlighet);

Ztikkan (Strebers, Dia Psalma)

Nicky Wire (Manic Street Preachers)
Citera
2004-08-11, 21:12
Medlem
Krungtheps avatar
[quote=Nemesis1]Steve Harris! Fast då mer p.g.a. hans låtskrivartalang än basspelandet... Lemmy är också kung...[/QUOTE]

Har för mig att Lemmy bara kunde spela gitarr och fick hänga på sig basen för att någon skulle lira bas. Det är därför han har sin egen gitarr riff inspirerade stil när han spelar bas
Citera
2004-08-11, 21:19
Medlem
Swiftshifters avatar
Basisten i Glenns Orkester. Tveklöst, i alla fall efter Jaco...
Citera
2004-08-11, 21:19
Bannlyst
Världens genom tiderna störste basist är utan någon som helst tvekan mannen som har den äran att utgöra SvenStolpes avatar.

Lyss till basgångarna på t ex Lucy In the Sky With Diamonds eller för den delen till hela Driving Rain-plattan och inse att han varit störst bland basister i 40 års tid och så fortsätter att vara.
Citera
2004-08-11, 21:20
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
Bill Wyman. Han är kanske inte den mest virtuose men väl den svängigaste. John Entwistle är också bra.
Wyman och Entwistle (dog också häromåret) kan läggas till min lista av engelsmän som slog igenom på 60-talet. Ölet på pubarna i London måste ha haft en särskild basisttillsats
på den tiden.
Ronnie Wood är också en bra engelsk basist i samma generation men han har mest fuskat
med gitarr de senaste 30 åren

Ett lyssningstips av den amerikanske basisten Stanley Clarke
jag nämnde i det första inlägget är hans cover på Born in the USA.

Rekommenderar i princip alla soloskivor av Jack Bruce
samt John Paul Jones skivor Zooma och Thunderthief
Citera
2004-08-11, 21:56
Medlem
Smart Cats avatar
När det gäller Paul McCartney så vet jag inte varför men han är stundtals väldigt melodisk. Kanske inte på de första Beatlesskivorna, men han kommer igång senare. Sen en annan sak, det rör sig om 60-talet och ibland är basljudet plonkigt (om jag säger så, förstår ni vad jag menar), inte speciellt snyggt eller skönt att lyssna på, men jag gillar honom.

Lite off-the-topic kanske men han har ju legat med ett antal kvinnor... Man blir lite avis...

Nåja, andra bra bassister:
Geezer Butler (vilken lirare, vilka melodiska rörelser, vilka fill)
Primus bassist (som sagt)
Geedy Lee får man ju inte bara glömma bort
Tomas Bassist i mitt popband, jäkligt bra. hehe
Citera
2004-08-11, 22:10
Medlem
idorus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av consumercunt
tom jenkison, a.k.a squarepusher.

spelar bas själv, lyssna på låten "tetra sync". bästa beviset.
Åfan, visste inte att han lirade bas. Jag har bara hört Iambic 9 Poetry och Tommib, varav han i den förstnämnda låten spelar trummor väldigt bra (om det nu är han själv som spelar).

Citat:
Ursprungligen postat av WorlocK
Inte nog med att han spelar den sjuka basen, han sjunger också.
Japp. Och skriver alla sina limerick-aktiga texter.

Måste bara göra skäl för min avatar och lägga in ett gott ord för Dirk Lance, fd. basisten i Incubus. Han är förjävligt skön.
Citera
2004-08-11, 22:20
Medlem
nachos avatar
John McVie i Fleetwood Mac är min favorit. Han och Mick Fleetwood är en suveränt samspelt rytmsektion och har varit så i uppemot 40 år nu.

Bland svenska basister är min favorit Torbjörn Abelli (Träd Gräs och Stenar m.fl band). Inte så spektakulär precis, men genomgedigen och stabil och gör att de andra i bandet kan flumma ut hur mycket dom vill.
Citera
2004-08-11, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Ronnie Wood är också en bra engelsk basist i samma generation men han har mest fuskat
med gitarr de senaste 30 åren
Han spelade bas i Stones också. Skulle vara intressant att veta hur lite Bill spelade på Tattoo you, på Exile är det ju nästan bara Keith och Mick Taylor som sköter basspelet.

För övrigt tycker jag Bill Wyman och Charlie Watts utgör världens bästa rytmsektion.
Citera
2004-08-11, 22:31
Medlem
Pellenezs avatar
Inte värdens bästa basist, men troligen den coolaste: Freddie Wadling.
Har spelat bas i bl a lädernunnan och Cortex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in