2011-01-16, 14:09
Medlem
I helgen var det åter dags att hyra slalomskidor inför sportlovet. Åkte därför till en lokal skiduthyrare där jag bor för att slippa krångla med det på plats. Men de skidor jag blev tilldelad kändes väldigt korta. Tror de var 157 cm. Själv är jag 184 cm lång och väger 85 kg. Har inte så bra koll på längder och så men de kändes verkligen i kortaste laget, någon som vet vad de bör ligga på för längd?

Sen undrade de även om ja ville ha avancerade lr standard skidor. Jag ser mig själv som en bra åkare och har åkt skidor de senaste 6 åren (är 19 år). Är dock rädd för att skidorna blir för svår-åkta om jag väljer avancerade. Vad tror ni blir bäst för mig?

Tacksam för snabbt svar!
Citera
2011-01-16, 17:04
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luncano
I helgen var det åter dags att hyra slalomskidor inför sportlovet. Åkte därför till en lokal skiduthyrare där jag bor för att slippa krångla med det på plats. Men de skidor jag blev tilldelad kändes väldigt korta. Tror de var 157 cm. Själv är jag 184 cm lång och väger 85 kg. Har inte så bra koll på längder och så men de kändes verkligen i kortaste laget, någon som vet vad de bör ligga på för längd?

Sen undrade de även om ja ville ha avancerade lr standard skidor. Jag ser mig själv som en bra åkare och har åkt skidor de senaste 6 åren (är 19 år). Är dock rädd för att skidorna blir för svår-åkta om jag väljer avancerade. Vad tror ni blir bäst för mig?

Tacksam för snabbt svar!

157 centimeter?! Det är samma längd som merparten av damerna använder i slalomvärldscupen, det finns dock några få undantag och jag tror både Vonn och Riesch kör på 165 cm. Du bör således inte hyra ett par 157 centimeters skidor. Ska du ha en slalomskida är det minst 165 centimeter du bör gå på!
Citera
2011-01-16, 17:45
Medlem
Haha ja det låter verkligen märkligt, men både mamma och brorsan har också för sig att han sa att de va 150-nånting. Tänkte ringa imorgon och höra med honom. Ifall de skulle vara så att de är 157 cm är det ju helt galet, knappt så att man vill fortsätta hyra där.

Tror även jag byter till mer avancerade skidor men är orolig för att man bara kommer få jobba mer med benen. Vad är fördelen med dessa skidor om man nu kan handera dem?
Citera
2011-01-16, 22:13
Medlem
Leif Ds avatar
157 cm skulle kanske fungera som stenhård racingskida. Åt mig, som är lite kortare och lättare.
Du bör ha ett par skidor som är ca 175-180 cm beroende på hårdhet, radie mm. Men någonstans där borde bli lagom.
Citera
2011-01-16, 22:57
Medlem
Okej, tack för svaren! Ringer dem imorn och styr upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in