2011-01-16, 13:58
Medlem
Hejsan

Håller på och kör en liten hälsodiet och behöver tips på mat man kan äta som är extremt kalorifattigt och fettsnålt. Har blivit väldigt mycket sallad men är sugen på varm lagad mat.

Så är det någon som har tips på varm lagad mat med dessa kriterier?
Citera
2011-01-16, 14:05
Medlem
nyckelpiga13s avatar
wokade grönsaker med kycklingfilé borde ju inte innhehålla så mycket.. broccoli och blomkålssoppa..
Citera
2011-01-16, 14:09
Medlem
BaldiNs avatar
Kvarg med fun light borde passa bra som mellanmål.
Citera
2011-01-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
Kvarg med fun light borde passa bra som mellanmål.

Det äter jag Får passa på att tipsa om Icas lättkvarg. Riktigt bra konsistens på den.
Citera
2011-01-16, 14:28
Medlem
Couscous med bönsallad. Blodpudding (mmh)

Off the record:Ingen expert på den fysiologiska biten men se till att få i dig tillräckligt med vitaminer, mineraler och protein för att må göttigt. Fettförbränningen startar först när du käkar kolhydrater och fett. Om du inte får i dig det tar kroppen protein - dvs. muskelmassa - för att kunna tillgodogöra sig det lagrade fettet som energi till att överleva dagen. Allt handlar om hur mycket energi man gör av med och se det dagsvis; se till att få i dig din näring med få kcal. Kroppen förbrukar mest energi och ökar i muskeltillväxt i sömnen så sov mycket också.
Citera
2011-01-16, 14:49
Medlem
8FJN349Ds avatar
Shirataki Nudlar
Citera
2011-01-16, 15:52
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Mat som innehåller lite fett och lite kalorier är inte hälsosamt. När du äter för lite mat kan man förenklat säga att kroppen går in i svält-mode, du känner dig konstant hungrig och orkeslös, eftersom kroppen inte får den näring den behöver kommer den inte fungera optimalt, man blir sjuk oftare och du tappar vikt främst i form av muskelmassa. När du sedan tröttnar (för det gör man) kommer kroppen lägga på sig vikt igen, oftast mer än vad du tappat (och musklerna får du naturligtvis träna upp igen).

Så din fråga har alltså inget svar.

Vill du äta nyttigt skall du äta mat med en hälsosam blandning av fett, protein och kolhydrater (vill man gå ned i vikt kan man äta mer fett och minska kolhydraterna, och vice versa) med riktiga ingridienser, dvs inget sönderprocessat fabriksskit som paketerats som något ätbart fast det inte är det. Skippa alla produkter som innehåller tillsatt socker. Äter man rätt mat har kroppen en helt fantastisk förmåga att själv anpassa hur mycket man behöver genom att helt enkelt signalera mättnads/hungerkänsla.

Antingen läser du mitt inlägg och tycker jag är en total idiot, äter skitmat som de andra föreslår och inser om ett par månader att jag hade fullständigt rätt, eller så inser du redan nu att jag rätt. Det är upp till dig att välja det blåa eller röda pillret.

- BG
Citera
2011-01-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Massa Text

Tack för ett bra svar. Mitt mål är inte att gå ner enbart på detta sätt utan mer en morot i början och få en kickstart där man ser att något verkligen händer. Men självklart ska man äta en bra balancerad kost. Jag äter inte heller i dagsläget en massa processat från industrin utan lagar maten själv med bra råvaror.
Senast redigerad av carfreak 2011-01-16 kl. 16:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in