2011-01-16, 13:01
Medlem
Tjenare, jag sitter pa Linux nu och har tyvarr en engelsk tangentbordslayout.

Jag undrar vad alla distros bygger pa?

Det finns ju hur manga som helst, kan vem som helst gora en Linux dist? Det maste ju finnas nagan bas som man startar ifran, man kan ju inte starta fran scratch for da skulle det val inte kunna heta Linux?

Ar det karnan (basen) som heter UNIX? Vad ar kernel?

Nar jag ska lasa om detta hittar jag bara 500 sidor med massa onintressant skit som t.ex vem som skapade Linux, vilken dag, vilket ar, varfor, tillsammans med vem, + massa skitsnack som man inte vill veta.

Darfor vander jag mig till er, jag onskar att jag far bra sammansatta svar.
Citera
2011-01-16, 13:03
Medlem
BossesPizzerias avatar
Linux är en kärna som är liknade unix. Alla distros har kärnan i botten och sen bygger dom vidare med olika DM/WM t.ex gnome, kde, awesome eller xfce.
Citera
2011-01-16, 13:07
Medlem
ScorchPipes avatar
Och ja, vem som helst kan göra en dist.

Och man får ta betalt för den, men man måste släppa koden fri
Citera
2011-01-16, 14:35
Medlem
Fuzes avatar
Denna sammanfattar processen rätt bra
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linuxdistribution
Citera
2011-01-17, 01:45
Medlem
eliras avatar
http://www.linuxfromscratch.org/ beskriver hur man bygger upp ett helt linux-baserat operativsystem från grunden. Tung läsning, men går igen om allt.

En linuxdistro är i princip någon som plockat ihop det där till ett lite enklare format och polerat upp det så det blänker fint osv.
Citera
2011-01-17, 16:16
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l23
Jag undrar vad alla distros bygger pa?
Om det är en linux-dist så har den linuxkärnan som grund, samt oftast använder den de s.k. GNU-verktygen, vilka ofta är motsvarigheter eller vidareutvecklingar av äldre verktyg till UNIX. Det här är oftast gemensamt mellan olika distros, men vissa variationer förekommer, som t.ex. olika init-system (init, init-ng, upstart, systemd, etc.).

En distro är i stort sett ett hopplock av program som utgivaren tycker passar bra ihop, och beroende på fokus så kan en distro skilja sig mycket från en annan.

Citat:
Ursprungligen postat av ScorchPipe
Och man får ta betalt för den, men man måste släppa koden fri
Mja, med GPL så måste du låta folk som använder programmet också ha tillgång till koden. Folk som inte använder programmet behöver inte ha tillgång till koden. Samt att om ditt program länkar till GPL-licensierad mjukvara måste den också minst vara licensierad med GPL (däremot om det länkar till LGPL-mjukvara slipper du det kravet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in