2011-01-16, 06:26
Medlem
Skulle gärna uppskatta dina tankar omkring detta, dvs att sälja nu vs att sälja i våren till exempel.

Jag funderar i nuläget på att bliv av med min bostadsrätt i januari. Mäklarna som jag har pratat med är givetvis positiv inställt till att jag säljer nu.

Min kompis däremot påstår att det blir mycket mindre spekulanter nu på vintern än om ett par månader framöver. Det blir så klart mindre objekt att konkurrera med, men han tycker att detta gynnar en inte om man syftar på högsta möjliga priset. Det gäller då att försöka få fram så mycket spekulanter som möjligt och därmed får man bättre pris om man påbörjar en budgivning på våren eller sommaren.

Vad tycker ni?
Citera
2011-01-16, 09:12
Medlem
http://www.hemnet.se/barometern

Kolla hemnets barometer så ser du hur priserna är över året.
Juletid är sämst samt under sommaren, men det kan också vara för att det är fåtal objekt ute då också.

Vår (jan-feb fram till maj) och höst (augusti fram till 1a veckan i december) är dock rätt säkra kort för försäljning.
Citera
2011-01-16, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjör
http://www.hemnet.se/barometern

Kolla hemnets barometer så ser du hur priserna är över året.
Juletid är sämst samt under sommaren, men det kan också vara för att det är fåtal objekt ute då också.

Vår (jan-feb fram till maj) och höst (augusti fram till 1a veckan i december) är dock rätt säkra kort för försäljning.

grafen visar begärt pris, inte betalt pris. Jag valde själv att sälja i juli (BR i Sthlm) då marknaden knappt existerar och jag fick rekordbra betalt. Det finns köpare, men knappt några säljare. Min mäklare sa att samma gällde för alla hans juli-objekt.

Mäklarna avrådde från att sälja i juli, men det visade sig att den rekommendationen utgick från att de själva skulle vara lediga och alltså inte kunde få affären då.

Undvik maj i alla fall, för många objekt ute då enl min erfarenhet.
Citera
2011-01-16, 09:51
Medlem
Anticimexs avatar
Sommaren brukar vara den bästa tidpunkten att sälja hus. Nu vet jag inte vad det är för bostadsrätt du bor i, om det så är radhus med trädgård eller bara en liten lägenhet. Trädgårdar ser alltid finare ut sommartid. Denna tiden av året är folk också "snålare" än vanligt då det gått åt mycket pengar den tidigare månaden. Om detta påverkar husköp eller ej har jag ingen riktig statistik på, jag talar av egen erfarenhet.
Citera
2011-01-16, 12:18
Medlem
Genom mäklarstatistik http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/kommun.aspx?Main=Hela%20riket&LK=9999&Months=24&Ex tra1=8888&Extra2=8888&Typ=Boratter&Ant=15004 kan jag utläsa en viss nedgång under sommaren. Under resten av året är det ungefär lika hela tiden.

Det är spännande tider just nu, ska bli kul att se hur bobubblan klarar sig igenom det mer eller mindre införda amorteringskravet
Citera
2011-01-16, 14:47
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
grafen visar begärt pris, inte betalt pris. Jag valde själv att sälja i juli (BR i Sthlm) då marknaden knappt existerar och jag fick rekordbra betalt. Det finns köpare, men knappt några säljare. Min mäklare sa att samma gällde för alla hans juli-objekt.

Mäklarna avrådde från att sälja i juli, men det visade sig att den rekommendationen utgick från att de själva skulle vara lediga och alltså inte kunde få affären då.

Undvik maj i alla fall, för många objekt ute då enl min erfarenhet.

Jag köpte lägenhet i augusti och fick den utan budgivning uppskattningsvis åtminstone 200.000 kronor under marknadspris. Som vanligt gäller det att ha lite flyt också när man säljer, kommer rätt spekulanter kvittar det ju när du säljer. Om två eller flera spekulanter som verkligen vill ha just den lägenheten kör dragkamp kan priset dra iväg. Själv skulle jag nog inte sälja mitt under semestern om jag inte var tvungen. Åtminstone häromkring tycker jag att marknaden verkar betydligt sämre under sommarmånaderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in