2004-08-13, 02:28
Medlem
mickeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Bra bok GlitterPuman men bläddra inte så fort
En annan bok som borde läsas är Tidskrigarna av Mikael Kvist.
Det är två delar och där står det rätt så tänkvärda saker om tiden, Å hela Univerisum och så.
Citera
2004-08-13, 11:17
Medlem
Tack för båda boktipsen.
Jag lär återkomma... för visst är det en spännande tanke?
Citera
2004-08-13, 11:34
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nja - tanken må vara spännande - men tyvärr är den fel.

1 - Tidsresenärer finns, men de syns inte. I varje givet ögonblick under hela ditt liv så har du i genomsnitt 5,4 personer som tittar på vad du gör. En del av de skrattar.

2 - Spöken finns - men de stannar kvar i nutiden. De som har sån tur eller skicklighet att de kan frigöra sig - sticker som en oljad blixt från detta sumphål som vår tillvaro är.
Citera
2004-08-13, 16:29
Bannlyst
De flesta vetenskapsmän är ense om att tidsresor endast är möjliga att göra framåt i tiden. Eftersom det inte går att färdas bakåt i tiden blir det aldrig någon tidsparadox. Lustigt nog är det nästan möjligt även med dagens teknik att skicka någon 10000 år in i framtiden. Allt som krävs är en rymdfarkost som kan accelerera upp till hastigheter nära ljusets. Detta skulle åtminstone teoretiskt vara möjligt att bygga idag genom t ex kärnladdningar som exploderade och tvingade farkosten att accelerera.

Enligt relativitetsteorin krävs det bara att en person färdas i farkosten i en tid som för resenären kan uppfattas som några år, tiden på jorden kan då ha gått många gånger fortare, kanske 10000+ år. Inte särskilt avancerat egentligen. Däremot går det inte att färdas tillbaka när man väl gett sig av, så det blir till att återvända till ett jordklot där alla du kände är döda sedan tusentals år tillbaka och som kanske inte ens bebos av människor längre.
Citera
2004-08-13, 17:19
Medlem
och hade det gått att resa bak i tiden så skulle vi redan träffat på mängder av tidsresenärer.
Citera
2004-08-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nja - tanken må vara spännande - men tyvärr är den fel.

1 - Tidsresenärer finns, men de syns inte. I varje givet ögonblick under hela ditt liv så har du i genomsnitt 5,4 personer som tittar på vad du gör. En del av de skrattar.
Okeeej... varifrån har du hämtat den uppgiften? Är det någon av nämnda böcker eller???
Citat:
2 - Spöken finns - men de stannar kvar i nutiden. De som har sån tur eller skicklighet att de kan frigöra sig - sticker som en oljad blixt från detta sumphål som vår tillvaro är.
Vad är då spöken? Irrande själar från nutiden eller vad?
Citera
2004-08-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Easytarget^aw
och hade det gått att resa bak i tiden så skulle vi redan träffat på mängder av tidsresenärer.
En del personer kanske gör det?
Citera
2004-08-13, 17:28
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easytarget^aw
Det finns ju en teori som säger att man bara kan resa bakåt i tiden till den tid som tidsmaskinen är gjord.
Citera
2004-08-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattemellgren
Allt som krävs är en rymdfarkost som kan accelerera upp till hastigheter nära ljusets.
Den accelerationen kan ingen organism överleva. Därav min tanke om "resande själar".

Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Det finns ju en teori som säger att man bara kan resa bakåt i tiden till den tid som tidsmaskinen är gjord.
Jo, jag har också läst senaste numret av Illustrerad vetenskap.
Citera
2004-08-13, 17:41
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Jo, jag har också läst senaste numret av Illustrerad vetenskap.
Det skrev de redan på 80-talet.
Citera
2004-08-13, 17:44
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Okeeej... varifrån har du hämtat den uppgiften? Är det någon av nämnda böcker eller???
Vad är då spöken? Irrande själar från nutiden eller vad?

Förlåt jag hade fel - det är i genomsnitt 5,7 tittare.
Det är allmänt känd baskunskap.

Spöken är ju avdöda människor. En del vill inte lämna och stannar då kvar och "spökar"
Citera
2004-08-13, 19:55
Bannlyst
Citat:
Den accelerationen kan ingen organism överleva. Därav min tanke om "resande själar".
Det behövs inte särskilt stor ACCELERATION för att ta sig upp i säg 99% av ljusets hastighet. Det räcker t o m med 10 (9.82) m/s2, dvs samma acceleration som jordaccelerationen (jordens dragningskraft).

Tillåt mig att vara lite nördig med ett räkneexempel.

Hastigheten = v0 + a*t (a=acceleration, t=tiden och v0 är ursprungshastigheten)

Ursprungshastigheten är i vårt fall 0, dvs hastigheten är accelerationen gånger tiden. Vi vill veta tiden, så vi skriver formeln så här istället (v0 borttaget):

tiden = hastigheten/accelerationen

Eftersom vi vet både hastigheten (ung. ljushastighet) och accelerationen (jordaccelerationen, dvs 10 m/s2) så sätter vi in dessa i formeln.

tiden = 300 000 000 / 10

Tiden blir 30 000 000 sekunder, vilket är ungefär 347 dar.

Med denna acceleration skulle det alltså ta cirka ett år att komma upp i 99% av ljusets hastighet. Att organismer kan överleva sådan acceleration är du själv ett levande bevis på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in