Hej!
Jag pluggar mycket ellära men får upp alltid lite funderingar som jag inte har nåt bra svar på.
Jag förstår teorin i böckerna osv ganska bra, men när jag ska applicera mina kunskaper till verkligheten så går det lite snett.
Till exempel här kommer en fråga, rätta mig om jag tänker fel!
Ett vanligt vägguttag hemma hos mig den kör ju på växelspänning som kommer via en hel del ledningar som på nåt sätt är ansluten till elnätet och som går tillbaks till ett vattenkraftverk eller liknande som producerar elen. Då har den gått igenom massa procedurer för att omvandlas ner till 230 Volt (via transformatorer).
När jag till exempel kopplar in min bordslampa till mitt eluttag (ojordad sladd). Hur blir det då? Hur ser det ut inuti sladden? Jag misstänker att det är två kablar där strömmen ska gå. Så strömmen går via ena kabel till lampan.
Från lampan fortsätter strömmen till den andra kabel tillbaks till uttaget? Och sen växlar polaritet där hela tiden för att få lampan att lysa? Lampor är ju inte märkta med någon max spänning eller ström men med watt. P=U*I gäller det för effekten.
Men hur mycket ström och spänning har jag då som flyter igenom sladden?
Jag tror att det alltid är mer eller mindre 230 volt och att strömmen justeras beroende på motstånden som finns i kablarna.
Kan det vara så? Jag behöver en bekräftelse från någon!
Och nu kommer jag till en följd fråga.
Om ovanstående teori stämmer, så måste det betyda att en bords lampa som tål 60W och en annan som tål 40W har olika motstånd i deras sladdar?
Det här kanske lät väldigt basic för dem flesta, men jag måste bara få nån bekräftelse att det är så här det fungerar!
Tack i förhand!