När det gäller Talking Heads kan man inte prata om enstaka låtar, man måste prata om album.
[
1977] Talking Heads 77
[
1978] More Songs About Buildings and Food
[
1979] Fear Of Music
[
1980] Remain In Light
Alltså från debuten till första åttiotalsskivan tycker jag var höjdpunkten för bandet.
[1983] Speaking in Tongues
[1985] Little Creatures
[1986] True Stories
[1988] Naked
Självklart är de bra album om skulle göra en generell översikt över tidsperioden, men om man endast skulle se till Heads-standard så tycker jag inte att det riktigt är samma klass som de förstnämnda.
Om ni gillar Heads så rekommenderar jag utöver de skrivna studio release'en, liveskivan "
The Name Of This Band Is Talking Heads". Sen också den andra liveskivan "
Stop Making Sense" som också är ett helt liveframträdande. Uppträdande finns på DVD och på internet om ni letar såklart. Det är helt fantastiskt som ett fan måste man se det. Kolla bara in den här bilden och försök säga att ni inte blir
intresserade. Taglinen för filmen är "
Why stop making sense? Why a movie? Why a big suit? Where do the odd movements come from? What will the band do next?" Kan det bli mer klockrent?
Kan slutligen också tillägga att jag är inte särskilt överförtjust i Byrne som soloartist, men med bandet och förutom någon release han gjorde med Brian Eno så föredrar jag 77-80 perioden. Men som sagt om ni är fans titta på materialet jag länkade.