2011-01-15, 23:17
Medlem
Sanskrits avatar
Jag har som sagt tappat mitt visakort på nattklubben The Bridge förra fredagen (7/1-11). Idiotiskt nog använder klubben inte någon betaldosa vid kortköp, utan bara ett krav på signatur på kvittot. Jag har ingen aning om huruvida de kollar alla kvitton och signaturer.

En främmande person har då spenderat 228 kr med mitt kort utan tillåtelse, just för att man bara kladdar lite med pennan på ett kvitto och får sin dricka. Jag har pratat med SEB (min bank), kortet är givetvis spärrat, och skrev ut ett reklamationspapper där det står att jag ska försöka kontakta "affären". Jag skriver för tillfället ett mail till dem då jag inte vet när man kan ringa allvarliga samtal... det är tomt där förutom de kvällar de har öppet.

Hur kan jag lösa detta på bästa sätt? Kan jag använda det faktum att de felaktigt accepterar köp till min fördel? De borde ju trots allt enligt de regler som finns behöva kolla varje kvitto som signeras, men slarvar av förståeliga skäl. Jag har tyvärr inte sparat några kvitton från den kvällen.

Tack på förhand!
Citera
2011-01-15, 23:34
Medlem
SverigeiTidens avatar
Gör en polisanmälan också om du inte gjort det.
Citera
2011-01-15, 23:36
Medlem
Jag hade inte orkat bry mig för 200 kronor. Men klubben har gjort fel, vid kortköp utan kod tror jag att de skall begära legitimation så du har all rätt att få tillbaka dina surt förvärvade pengar.
De har ju sparat kvittot från köpet och då lär det ju framgå att det inte är din signatur på kvittot. Således är det deras slarv och de får stå för fiolerna.
Citera
2011-01-15, 23:42
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fingervisaren
Jag hade inte orkat bry mig för 200 kronor. Men klubben har gjort fel, vid kortköp utan kod tror jag att de skall begära legitimation så du har all rätt att få tillbaka dina surt förvärvade pengar.
De har ju sparat kvittot från köpet och då lär det ju framgå att det inte är din signatur på kvittot. Således är det deras slarv och de får stå för fiolerna.
Helt sant det du säger.

Jag hörde en tjej skryta om hur hon hade använt någon annans kort förra året och gjort av med typ alla pengar, jag blev så jävla förbannad när jag hörde det
Fattar inte hur folk kan med faktiskt
Citera
2011-01-16, 17:09
Medlem
aoos avatar
Det är klubben som du kräver på pengar då de ska kolla så att det är samma namn på kort och leg. Så fick jag det förklarat för mig när mitt kort blev tappat/stulet när jag var ute. Dock hade ingen använt det så jag behövde aldrig greja med det.
Citera
2011-01-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanskrit
Jag har som sagt tappat mitt visakort på nattklubben The Bridge förra fredagen (7/1-11). Idiotiskt nog använder klubben inte någon betaldosa vid kortköp, utan bara ett krav på signatur på kvittot. Jag har ingen aning om huruvida de kollar alla kvitton och signaturer.

En främmande person har då spenderat 228 kr med mitt kort utan tillåtelse, just för att man bara kladdar lite med pennan på ett kvitto och får sin dricka. Jag har pratat med SEB (min bank), kortet är givetvis spärrat, och skrev ut ett reklamationspapper där det står att jag ska försöka kontakta "affären". Jag skriver för tillfället ett mail till dem då jag inte vet när man kan ringa allvarliga samtal... det är tomt där förutom de kvällar de har öppet.

Hur kan jag lösa detta på bästa sätt? Kan jag använda det faktum att de felaktigt accepterar köp till min fördel? De borde ju trots allt enligt de regler som finns behöva kolla varje kvitto som signeras, men slarvar av förståeliga skäl. Jag har tyvärr inte sparat några kvitton från den kvällen.

Tack på förhand!

Jag känner en av klubbens delägare Ska jag ta ett snack med denne ?
Citera
2011-01-17, 10:24
Medlem
Sanskrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaaand
Jag känner en av klubbens delägare Ska jag ta ett snack med denne ?

det vore jäkligt schysst! Känns så opersonligt att maila, tänkte göra det idag. Men om du kan se vad han har att säga så gärna
Citera
2011-01-17, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanskrit
det vore jäkligt schysst! Känns så opersonligt att maila, tänkte göra det idag. Men om du kan se vad han har att säga så gärna

Hon, men ja Ringer förmodligen henne idag.
Citera
2011-01-17, 13:10
Medlem
Hej,

Som kortinnehavare har du ett avtal med den bank som du fick kortet av. Det avtalet innebär att du har rätt att hävda att du inte gjort köpet. Då skall banken ge dig pengarna tillbaka, såvida de inte kan bevisa att det verkligen var du. Det skall göras genom att jämföra signaturerna. Om du inte har skrivit under så kommer signaturen vara olika. Med andra ord, banken blir betalningsskyldig.

Svenska banker lyder under Visas och Mastercards regler, men tyvärr tolkar de reglerna mycket till sin fördel. Det är t ex inte tillåtet att begära polisanmälan. Alla tvister skall skötas mellan bank-kortinnehavare (du). Ett problem kan vara att banken i avtalet kräver att du inte får lämna ifrån dig kortet obevakat.

Så begär helt enkelt pengarna tillbaka genom din bank, en så kallad charge back. Hävda att du inte fått tag på säljföretaget (nattklubben). De är skyldiga att återbetala summan så vida de inte kan bevisa att det är du som gjort köpet.

Carl Hungus
Citera
2011-02-13, 21:32
Medlem
Turkfans avatar
Kan dra en grej i denna tråd också.
Tappade mitt kort på en bar, någon lämnade in den i baren, men kopierade uppgifterna, och köpte sen massa skit av blizzard för 800.
Dom använde troligtvis Hotspotshield och krypterad mail.
Antagligen falska namn också.
Jag skulle väl anta att h*n har Cd-Keysen på datorn.

Vad kan man göra mot detta, och hur stor chans har jag att sätta dit snubben?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in