Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Beirut är inget land och du snackar skit.
Nääää det menar du inte är Beirut inget eget land det var ju nyheter, lägg ner ditt skitsnack.
Tråden är till för att diskutera arabisk mat gillar du inte det ta en tur runt hörnet och käka dig ännu en Turkpizza.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Bajsexempel!
Eh, jag är också uppväxt med mat från "Mellanöstern", och jag skrattar varje gång en svensk säger "åh, jag älskar libanesisk mat".
Hur genuint det är har mycket med saken att göra, för varför ska han just åka till Beirut och äta arabisk mat? Mat som inte ens är särskillt arabisk (genuin) överhuvudtaget?
Libanon är ett gastronomiskt skämt, ta lite här, ta lite där och förpacka det som "libanesiskt". Libaneser, halvt som halvt ett låtsasfolk.
Gott är det, absolut, men det är gott med en Big Mac också. Pommes är också gott, men är det något att ta en genväg genom världen för att äta? Nope!
Nordafrikansk mat ("arabisk"), men framförallt turkisk och persisk mat, där snackar vi genuin, god mat.
Steka en kycklingfilé, serverad med en ugnsbakad klyftpotatis med hummus, en "tomatröra" osv, är inte direkt något att skriva en essä om.
Kan du berätta on m någon specifik matvara som kommer från Libanon, och våga inte ens nämna den "libanesiska kryddan" somagh ("sumak")? Säg EN sak, snälla.
Tabule, Kebe bsenieye, kebe labeniye osv osv
Alla länder i dessa områden har ung samma mat och är helt ok.
Och att jag nämnde Beirut är att den enda staden i dessa områden som jag tror Svenskar gärna skulle besöka ( Varmt, stränder inte så islamistiskt osv).
Syrien och Turkiet har även de mycket bra mat. (Iran känner jag inte till)
BTW: Så är det så att i de flesta fall mycket svårt att fastställa exakt från vilket Land de flesta av dessa rätter kommer ifrån helt enkelt för att folket flyttat runt så mycket genom åren.