2011-01-18, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Beirut är inget land och du snackar skit.

Nääää det menar du inte är Beirut inget eget land det var ju nyheter, lägg ner ditt skitsnack.
Tråden är till för att diskutera arabisk mat gillar du inte det ta en tur runt hörnet och käka dig ännu en Turkpizza.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Bajsexempel!
Eh, jag är också uppväxt med mat från "Mellanöstern", och jag skrattar varje gång en svensk säger "åh, jag älskar libanesisk mat".
Hur genuint det är har mycket med saken att göra, för varför ska han just åka till Beirut och äta arabisk mat? Mat som inte ens är särskillt arabisk (genuin) överhuvudtaget?
Libanon är ett gastronomiskt skämt, ta lite här, ta lite där och förpacka det som "libanesiskt". Libaneser, halvt som halvt ett låtsasfolk.
Gott är det, absolut, men det är gott med en Big Mac också. Pommes är också gott, men är det något att ta en genväg genom världen för att äta? Nope!
Nordafrikansk mat ("arabisk"), men framförallt turkisk och persisk mat, där snackar vi genuin, god mat.

Steka en kycklingfilé, serverad med en ugnsbakad klyftpotatis med hummus, en "tomatröra" osv, är inte direkt något att skriva en essä om.
Kan du berätta on m någon specifik matvara som kommer från Libanon, och våga inte ens nämna den "libanesiska kryddan" somagh ("sumak")? Säg EN sak, snälla.

Tabule, Kebe bsenieye, kebe labeniye osv osv

Alla länder i dessa områden har ung samma mat och är helt ok.

Och att jag nämnde Beirut är att den enda staden i dessa områden som jag tror Svenskar gärna skulle besöka ( Varmt, stränder inte så islamistiskt osv).

Syrien och Turkiet har även de mycket bra mat. (Iran känner jag inte till)

BTW: Så är det så att i de flesta fall mycket svårt att fastställa exakt från vilket Land de flesta av dessa rätter kommer ifrån helt enkelt för att folket flyttat runt så mycket genom åren.
Senast redigerad av Sabin 2011-01-18 kl. 10:17.
Citera
2011-01-18, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icontrol
Ska få besök nästa helg på min födelsedag och har bestämmt att laga mat från det arabiska köket. Jag väljer att göra det för att jag har ätit arabisk mat och gillar det. Jag kan laga mat och har vana i köket, men jag vill nu alltså få tips på arabiska rätter. Gärna också guider om någon kan dela med sig.

Tacksam

MVH

http://www.recept.nu/1.135313/jens_l...sisk_lammgryta

GHORMEH SABZI!

Enormt god lammgryta från Iran. Mer arisk än arabisk enligt en del dvs

iQ
Citera
2011-01-18, 14:23
Medlem
Apppes avatar
Baba Ganoush e sjukt gott
Citera
2011-01-19, 00:38
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Var inte det lite väl hårt? Libanon har ju en diversifierad kultur och Beirut en stark kosmopolitisk prägel. Det är väl knappast något fel i det? Persisk och turkisk mat faller ju knappast inom ramarna för arabisk.

Kanske, kanske inte. Reagerade på en persons uppkäftiga beteende.
Är mest irriterad på "libanesisk mat" här i Sverige som fenomen och folk som talar gott om "deras" matkultur.
Citera
2011-01-19, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iQ420
http://www.recept.nu/1.135313/jens_l...sisk_lammgryta

GHORMEH SABZI!

Enormt god lammgryta från Iran. Mer arisk än arabisk enligt en del dvs

iQ

Där har du god mat!
Däremot är jag tveksam till att herr Jens Linder är rätt person att laga den, utförandet är inte direkt perfekt
Senast redigerad av SvenEricTheGamble 2011-01-19 kl. 00:42.
Citera
2011-01-19, 10:27
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Är mest irriterad på "libanesisk mat" här i Sverige som fenomen och folk som talar gott om "deras" matkultur.

Du menar fenomenet "libanesisk meze" för 69 kr inkl. läsk? Annars är Beirut Café i Stockholm en helt okej libanesisk restaurang.
Citera
2011-01-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Du menar fenomenet "libanesisk meze" för 69 kr inkl. läsk? Annars är Beirut Café i Stockholm en helt okej libanesisk restaurang.

Lite så ja.
Citera
2011-01-22, 16:25
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apppe
Baba Ganoush e sjukt gott
True that! En slev baba ganoush på ett rostat pitabröd slår vilket chips med dipp som helst!
Citera
2011-01-22, 19:58
Medlem
Gfields avatar
Jag käkade en sjukt god röra i Bahrain som kallas för muhammara, och jag är sugen på att testa att göra den själv. Jag har hittat flera recept som liknar http://www.alltommat.se/recept/muham...%C3%B6ra-15523, och jag undrar hur viktig granatäppelsirapen är? Är det en viktig komponent? Går den att ersätta med något annat? Om inte, finns det andra bra användningsområden för sirapen (känns dumt att köpa något man aldrig kommer hinna ta slut på)?
Citera
2011-01-23, 07:51
Medlem
arnold2k5s avatar
Arabisk bön-och bulgursallad
bulgur
citron
olivolja
salt
peppar
kikärtor
stora vita bönor
typ svarta bönor
färsk persilja

Till detta bakar du bröd och serverar någon youghurtsås

Hummus
kikärtor
olivolja
vitlök
dvs kryddor

Till detta bakar du bröd .

Falafell
kikärtor
olivolja
spiskummin
sesampasta
vitlök
cayennepeppar
mjöl
färsk persilja

koka en tomatsås till detta

de e väl typ vad jag kan komma på såhär på rak arm
Citera
2011-01-24, 16:38
Medlem
suryoyos avatar
Citat:

Jag är inget fan av libanesisk mat, föredrar turkiskt eller svenskt alla dagar i veckan. Men persisk mat är så äckligt så bara en person därifrån kan gilla det. Vem fan gillar egentligen torkad lime i precis allt? Det finns en anledning till att man inte ser så många persiska restauranger helt enkelt.
Citera
2011-01-24, 17:03
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Jag är inget fan av libanesisk mat, föredrar turkiskt eller svenskt alla dagar i veckan. Men persisk mat är så äckligt så bara en person därifrån kan gilla det. Vem fan gillar egentligen torkad lime i precis allt? Det finns en anledning till att man inte ser så många persiska restauranger helt enkelt.

Anledningen till att man inte ser persiska restauranger överallt är för att på persiska restauranger serveras det inte billig skräpmat som tilltalar gemene svennebanan och annat löst folk. Persiska restauranger är just restauranger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in