2004-08-11, 12:44
Bannlyst
Sjalv stryker jag pa smoret pa den bubbliga sidan sa alla bubblor kan fanga upp en hel del smor...

Ar val samma grej nar det galler vissa knackebrodstyper...

Fan vad sugen jag blev pa polarbrod nu...
2004-08-11, 12:59
Medlem
MacGayVers avatar
Det här kommer bli första gången jag citerar mig själv från en annan tråd, nu skrev jag detta om knäckebröd, men principen går även att applicera på polarbröd.

Citat:
Ursprungligen postat av MacGayVer
Du brer givetvis på den rätta sidan dvs inte den sida som är fel.
Du bred alltså på ovansidan, den sidan är den "mjöliga" sidan och det är den sidan som är den rätta att bre på och det är således den sida du ska bre på, för att det är den rätta sidan att bre på. Det är alltså inte den sidan du inte ska bre på, för brer du på den icke-mjöliga sidan så bred du på fel sida och det är inte det du vill, för du vill givetvis bre på den rätta sidan.

Tvivlar du på det jag säger...öppna ett paket och titta vilken sida som är upp, vilket bör vara den mjöliga sidan, annars är det något som är galet i knäkkebrödsland (och Hamlet är inte där för att reda upp röran!). Den mjöliga sidan är inte upp om du håller paketet uppochner dock för öppningen är i botten på påsarna, dock är den mjöliga sidan mot ovansidan av påsen/paketet och är då den rätta sidan.

Att bre på fel sida på knäckemackorna är ungefär som att skiva en limpa och sen bre på kanten
Och hör sen!
2004-08-11, 17:21
Medlem
Balkongståarns avatar
Eftersom smöret gärna blir ojämnt fördelat på ovansidan, vilket kan orsaka otrevliga fettöverraskningar i gommen, bör smöret fördelas jämnt på den sk "undre" sidan.
2004-08-11, 17:36
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg

Fan vad sugen jag blev pa polarbrod nu...

Då är vi två

Bubbelsidan helt klart. Är man rädd för att få för mycket smör kan man skippa det. En smaksak och man vänjer sig fort att vara utan smör.
2004-08-11, 17:40
Medlem
typhios avatar
Klart man brer på den rätta sidan. Skulle aldrig falla mig in att bre på den där svarta, smutsiga och äckliga undersidan.

Mitt ex slutade be mig bre hennes mackor då hon ville ha smöret på fel sida. Helt klart mot mina principer och därav att hon nu är ett X.

Cheers
2004-08-12, 14:43
Medlem
nollnittons avatar
Jag har smöret på släta sidan, och pålägget på bubbelsidan =)!
2004-08-12, 14:55
Bannlyst
en fråga till er som smörar den bubbliga sidan:

När ni äter frallor, skär ni då brödet i tu och smörar ändå de sidorna som har varit utåt så att säga?
2004-08-12, 15:17
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattethe

När ni äter frallor, skär ni då brödet i tu och smörar ändå de sidorna som har varit utåt så att säga?

Jag smörar i regel den bubbliga sidan, men inte alltid utan jag kan byta sida ibland om jag behöver lite spänning i mitt liv.

När jag smörar frallor så smörar jag sidorna som var innuti om jag skär upp dem.
2004-08-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Man skall ha dem rättvända!!! den skall ligga på rygg och ha magen uppåt, likadant med thekakor, något annat är onaturligt.
Men vilken sida är ryggen och vilken är magen??

Blev tillsagd när jag var liten att knäckebröd skall bres på sidan utan hål. Detta eftersom det gick åt mer smör på den håliga sidan och det var oartigt att ta för mycket smör. Detta får man förmoda gäller när man som gäst blir trakterad med knäckebröd..
2004-08-12, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattethe

Forstar inte liknelsen alls, men sa hade jag tre bars till lunchen ocksa...
2004-08-13, 01:50
Medlem
StigAllans avatar
Har man gott smör att bre på, då ska man självklart smeta delikatessen på ovansidan.
Då kan man njuta av var fettansamling som delikat glider runt på tungan.
2004-08-13, 01:58
Medlem
Lorelais avatar
Om jag någonsin skulle få för mig att äta ljust och onyttigt bröd i stil med Polarkaka och om jag därtill plötsligt skulle tycka att det var en god idé att använda smör under pålägget så skulle jag absolut bre smöret på den släta sidan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in