2011-01-15, 16:27
Medlem
Omegachrs avatar
Jag igen Jag vill först tacka för vänligheten här på detta delforum; Tack!

Dualboot med Windows 7 installerat först. Jag delade upp hårddisken i (C, 80Gb), (D, 80Gb) och (E, 70Gb). Min idé är att Windows använder sig av den översta partionen (C) och kan hämta data från hårddisk (E). Linux installerar jag på (D), där även den kan hämta data från (E). Kommer detta fungera?

Vid installation av linux via USB kommer hårddisk (D) att finns synlig varvid jag behöver endast markera hårddisken eller behöver jag göra något mer?
Citera
2011-01-15, 16:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omegachr
Jag igen Jag vill först tacka för vänligheten här på detta delforum; Tack!

Dualboot med Windows 7 installerat först. Jag delade upp hårddisken i (C, 80Gb), (D, 80Gb) och (E, 70Gb). Min idé är att Windows använder sig av den översta partionen (C) och kan hämta data från hårddisk (E). Linux installerar jag på (D), där även den kan hämta data från (E). Kommer detta fungera?

Vid installation av linux via USB kommer hårddisk (D) att finns synlig varvid jag behöver endast markera hårddisken eller behöver jag göra något mer?

Vid installationen så kommer alla partitioner att synas, och i de flesta distar så får du ett förslag som baserar på sig vilka partitioner som är i bruk för t.ex. windows och de partitioner som inte är formatterade.

Både C: och E: kommer att vara läsbara från Linux.
Citera
2011-01-15, 16:53
Medlem
Ett tips är att ha WindowsPartitionen i NTFS, och dom andra i Ext3, och installera thirdparty drivers
för ext i windows(google) då ext funkar bättre i windows än ntfs i linux.
Citera
2011-01-15, 21:41
Medlem
Omegachrs avatar
Vid installation får jag när jag markerar (D), dock skriven i annat format. Datorn svarar med texten "inget rotfilsystem är definierat korrigera..." Hur gör jag för att gå vidare i installationen? Var skall Linux bootloader vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in