2011-01-15, 16:18
Medlem
Japhys avatar
Kollade på några föreläsningar om svarta hål och "conservation of information". Där talar de om för mig att svarta hål har en temperatur, om än väldigt liten (bråkdel av 1 kelvin). Detta ska i sin tur ge upphov till fenomenet att svarta hål långsamt evaporerar (vilket givetvis tar eoner av tid).

Hur är detta möjligt?

Flykthastigheten från ett svart hål överstiger ju c, vilket borde innebära att IR-strålning (fotoner) inte kan fly.

Det känns som om jag missat något här och jag hoppas att fb:s samlade geni ska kunna bringa klarhet i detta fenomen.
Citera
2011-01-15, 16:27
Medlem
Sodajacks avatar
Jag gör mig säkert jättedum nu, kan inget om fysik, men ändå.

Du pratar om fotoner och flykthastighet men är det inte bara värmestrålning? Bör inte ett ämne kunna ha temperatur, det vill säga rörelse, även utan själva strålningen?
Citera
2011-01-15, 16:39
Medlem
Random-Walks avatar
Det har att göra med ett fenomen som kallas Hawkingstrålning. Wikipedia
Citera
2011-01-15, 16:40
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sodajack
Jag gör mig säkert jättedum nu, kan inget om fysik, men ändå.

Du pratar om fotoner och flykthastighet men är det inte bara värmestrålning? Bör inte ett ämne kunna ha temperatur, det vill säga rörelse, även utan själva strålningen?
Mig veterligt är värme infraröd strålning, vilket i sin tur utgörs av fotoner med stor våglängd. Som när du värmer din spisplatta för mycket och den blir röd, du vet.
Citera
2011-01-15, 16:49
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random-Walk
Vad gäller temperatur i svarta hål vet jag inget men att de långsamt evaporerar har och göra med ett fenomen som kallas Hawkingstrålning. Wikipedia
Men titta, nu börjar jag förstå. Fick gå till den engelska versionen för en någorlunda utförlig förklaring.

Citat:
A slightly more precise, but still much simplified, view of the process is that vacuum fluctuations cause a particle-antiparticle pair to appear close to the event horizon of a black hole. One of the pair falls into the black hole whilst the other escapes. In order to preserve total energy, the particle that fell into the black hole must have had a negative energy (with respect to an observer far away from the black hole). By this process, the black hole loses mass, and, to an outside observer, it would appear that the black hole has just emitted a particle.

Problemet jag hade var att förstå hur HR skulle kunna ge upphov till minskad massa, då HR innebär att det svarta hålet tar upp partiklar, inte avger. Lösningen ligger i att det är partiklar med negativ energi (antipartiklar?) som absorberas av det svarta hålet.

Men då kvarstår ett problem. Den temperatur som det talas om när det gäller svarta hål, är alltså en temp som uppstår strax utanför event horizon? Eller?
Citera
2011-01-15, 17:03
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Den temperatur som det talas om när det gäller svarta hål, är alltså en temp som uppstår strax utanför event horizon? Eller?
Ja det är när en av stjärnorna i ett dubbelstjärnsystem kollapsat hela vägen ner till ett svart hål. Den kvarvarande stjärnan förlorar massa till det svarta hålet. När materia faller in mot det svarta hålet bildas en skiva där partiklarna accelererar in. Detta gör att temperaturen ökar ju längre in mot händelsehorisonten du kommer. Det är också detta som är upphov till den gammastrålning som de svarta hålen ger upphov till.

http://en.wikipedia.org/wiki/Accretion_disc
Senast redigerad av PuffTheDragon 2011-01-15 kl. 17:13.
Citera
2011-01-15, 17:08
Medlem
Citat:
Mig veterligt är värme infraröd strålning, vilket i sin tur utgörs av fotoner med stor våglängd. Som när du värmer din spisplatta för mycket och den blir röd, du vet.
Våglängden beror på temperaturen. Sök på svartkropp eller black body för mer information.
Citat:
Men då kvarstår ett problem. Den temperatur som det talas om när det gäller svarta hål, är alltså en temp som uppstår strax utanför event horizon? Eller?
Ja. Hur är det ett problem?

Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ja det är när en av stjärnorna i ett dubbelstjärnsystem kollapsat. Den kvarvarande stjärnan förlorar massa till det svarta hålet. När materia faller in mot det svarta hålet bildas en skiva där partiklarna accelererar in. Detta gör att temperaturen ökar ju längre in mot händelsehorisonten du kommer. Det är också detta som är upphov till den gammastrålning som de svarta hålen ger upphov till.

http://en.wikipedia.org/wiki/Accretion_disc
TS talar om temperaturer mycket nära den absoluta nollpunkten och du smäller upp information om objekt som har temperaturer på många miljoner grader.
Senast redigerad av Obeskrivlig 2011-01-15 kl. 17:14.
Citera
2011-01-15, 17:08
Medlem
Rör sig inte det svarta hålet runt och runt? Nu är inte detta min avdelning så risken för att jag kommer uppfattas som en kamel är gigantisk. Men här är mitt förslag: svarta hålet rör sig och skapar energi(?) och energi i sin tur skapar värmen(?). haahah förlåt. förlåt, är det fel så...
Citera
2011-01-15, 17:58
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Våglängden beror på temperaturen. Sök på svartkropp eller black body för mer information.

Naturligtvis beror våglängd på hur mycket energi som fotonen har.

Citat:
Det var ett (subjektivt) problem fram till dess att jag fick svar på min fråga. Nu har det mesta klarnat.
Citera
2011-01-15, 18:14
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:

TS talar om temperaturer mycket nära den absoluta nollpunkten och du smäller upp information om objekt som har temperaturer på många miljoner grader.
hahahahaha, snacka om att jag snubblade på mållinjen. Jag kanske borde läsa inläggen innan jag skriver

Nå ja. Min information stämmer i alla fall. Trots att jag inte svarade på inlägget. haha
Senast redigerad av PuffTheDragon 2011-01-15 kl. 18:16.
Citera
2011-01-15, 18:36
Medlem
Vakuumpolarisation?
Citera
2011-01-15, 21:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Men titta, nu börjar jag förstå. Fick gå till den engelska versionen för en någorlunda utförlig förklaring.

Problemet jag hade var att förstå hur HR skulle kunna ge upphov till minskad massa, då HR innebär att det svarta hålet tar upp partiklar, inte avger. Lösningen ligger i att det är partiklar med negativ energi (antipartiklar?) som absorberas av det svarta hålet.

Det verkar stå så ja. Jag fattar inte varför dock. "One of the pair falls into the black hole whilst the other escapes". Det borde väl vara ungefär 50% antipartiklar, 50% partiklar som absorberas.

Jämför med denna mycket intressanta effekt vid acceleration, som är kollosalt försummad, och ger upphov till liknande effekter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Unruh_effect

"It is the prediction that an accelerating observer will observe black-body radiation where an inertial observer would observe none. In other words, the background appears to be warm from an accelerating reference frame; in layman's terms, a thermometer waved around in empty space will record a non-zero temperature."

"While the skeptics accept that an accelerating object thermalises at the Unruh temperature, they do not believe that this leads to the emission of photons, arguing that the emission and absorption rates of the accelerating particle are balanced."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in