2007-06-07, 19:42
Medlem
Domedaugusts avatar
onico?

Tjena, jag undrar om man för köpa onico, de nya snuset utan tobak och nikotion även om man är 18 ?
Citera
2007-06-07, 19:43
Medlem
hollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedaugust
Tjena, jag undrar om man för köpa onico, de nya snuset utan tobak och nikotion även om man är 18 ?
Jag kan inte se nån anledning till varför du inte skulle få det.
Citera
2007-06-07, 19:52
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedaugust
Du glömde ett "inte" där skulle jag tro. I det flesta större matvarukedjor måste man vara 18 eller äldre för att köpa Onico. Tror dock inte att det är olagligt att sälja Onico till personer under 18 så en del småkiosker säljer nog till alla.
Citera
2007-06-07, 23:25
Medlem
Suomis avatar
Vem bryr sig? Här på forumet är ju alla över 18

Men för att svara på frågan så får butiker sälja det men de flesta har valt att ha en 18-årsgräns, i princip samma sak som med lättöl.
Citera
2007-06-21, 17:25
Bannlyst
Hej, jag och även ett par vänner till mig har försökt att sluta snusa med hjälp av Onico, visst har det väll gått bra även om det varit jobbigt...

Jag har slutat snusa ca 4ggr nu och använt mig av onico 3 av dessa gånger. (jag har varit totalt fri från nicotin då jag plötsligt fått för mig att börja snusa igen)

Men efter en viss tids användande av Onico så har jag stött på en del problem, det verkar som om Onico fräter på tandköttet något extremt, i alla fall på mig.

Jag har då snusat Mint-versionen och efter ca 2-3 dosor av detta så har jag kunnat dra fingret under läppen och plocka ut skinn, dvs hud från tandköttet. Även tandkötts-fästet kring hörntanden har förflyttat sig uppåt så att det är en så pass stor skillnad att man märker det om jag ler.

Som jag sa tidigare så har även vänner till mig testat denna produkt, och även de har fått "problem". Den ena fick samma "åkomma" som mig, dvs förstört tandkött. Medans den andre fick en rejäl blåsa längs hela överläppen, så pass stor/utbredd att personen hade problem att prata.

Jag är helt övertygad om att problemen uppstått pga. användandet av Onico, jag vet inte om det är just Mint-varianten som är värst eller om de alla är lika "farliga".

Snus påverkar tänder/tandkött, men det verkar som att Onico skadar tänder/tandkött ännu mer, i alla fall på mig.

MVH
Citera
2007-06-21, 21:19
Medlem
qwiiiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Karlsson
Hej, jag och även ett par vänner till mig har försökt att sluta snusa med hjälp av Onico, visst har det väll gått bra även om det varit jobbigt...

Jag har slutat snusa ca 4ggr nu och använt mig av onico 3 av dessa gånger. (jag har varit totalt fri från nicotin då jag plötsligt fått för mig att börja snusa igen)

Men efter en viss tids användande av Onico så har jag stött på en del problem, det verkar som om Onico fräter på tandköttet något extremt, i alla fall på mig.

Jag har då snusat Mint-versionen och efter ca 2-3 dosor av detta så har jag kunnat dra fingret under läppen och plocka ut skinn, dvs hud från tandköttet. Även tandkötts-fästet kring hörntanden har förflyttat sig uppåt så att det är en så pass stor skillnad att man märker det om jag ler.

Som jag sa tidigare så har även vänner till mig testat denna produkt, och även de har fått "problem". Den ena fick samma "åkomma" som mig, dvs förstört tandkött. Medans den andre fick en rejäl blåsa längs hela överläppen, så pass stor/utbredd att personen hade problem att prata.

Jag är helt övertygad om att problemen uppstått pga. användandet av Onico, jag vet inte om det är just Mint-varianten som är värst eller om de alla är lika "farliga".

Snus påverkar tänder/tandkött, men det verkar som att Onico skadar tänder/tandkött ännu mer, i alla fall på mig.

MVH

Sånt problem har jag också att när jag drar fingret där snusen har legat så får man med sig nån vit "gegga" som jag misstänker är hud från tandköttet och mitt tandkött har dragit upp sig ganska rejält vid tanden jag har snusen vid men detta får jag av alla snus sortet jag kör men det var nog mest i böörja när jag körde Grov white portion nu när man kör med dom lite "blötare" portions påsarna som alltså är fuktiga direkt så är det inte lika mkt men det finns ändå där hela tiden men enligt mej är det när man använder sig utav portion snus som alla white sorterna som tandköttet tar skada av mest.

Oj va långt de blev hoppas ni fattar va ja menar
Citera
2007-06-22, 01:21
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Karlsson

Som jag sa tidigare så har även vänner till mig testat denna produkt, och även de har fått "problem". Den ena fick samma "åkomma" som mig, dvs förstört tandkött. Medans den andre fick en rejäl blåsa längs hela överläppen, så pass stor/utbredd att personen hade problem att prata. MVH

Har ingen egen erfarenhet av det du relaterar trots att jag använt Onico i stort sett dagligen i ett halvår (tidigare XQs och Real Taste). En kompis till mig hävdar dock att han känner ett par killar som fått permanenta tandskador av Onico. På den ene bröts ena framtanden av helt plötsligt och tandläkaren påstås ha sagt att tanden försvagats av det nikotinfria snuset samt att det fräter mer än vanligt snus.

Kan vara en råttan-i-pizzan-skröna eller också bildar majs och peppar nån ohelig kemisk substans. Man har ju hört om konstigare saker.

I vilket fall påverkar allt snus tandkött och munkemin. Hur pass mycket beror som alltid annars på gener, allmäntillstånd, munhygien och andra faktorer.
Citera
2007-07-04, 11:20
Bannlyst
Helvete, jag som började använda Onico främst pga att slippa tandproblem. Fått sånna jävla missfärgningar av vanligt snus, så jag började med Onico eftersom jag trode det var tobaken eller liknande i sig som åverkade det.

Citera
2007-08-01, 02:36
Medlem
machetes avatar
Jag snusar inte i vanliga fall, men provade Onico av en vän som påstod att det var så himla gott. Jag provade enbär och det smakade helt OK. Efter en stund började det dock bränna som fan mot tandköttet, och jag undrade verkligen var det var som brände... Min kompis trodde det var koksalt, men jag undrar det... Iallafall kanske den här brännande känslan ger upphov till tandköttsproblem. Efter att ha läst denna tråd var det den absolut sista Onico för min del. Tack för varningen!
Citera
2007-08-01, 15:06
Medlem
BrainDisorders avatar
Jag och en vän har ett liknande problem, fräter något oerhört på tandköttet efter ett tag.. Så därför skiter jag i att sluta, och fortsätter leva livet med snus och röka. ^^
Citera
2007-08-01, 15:50
Medlem
mongrels avatar
Efter att ha läst det här tänker jag garanterat inte försöka sluta med hjälp av Onico. Tack!
Citera
2007-08-01, 15:57
Medlem
Sobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Efter att ha läst det här tänker jag garanterat inte försöka sluta med hjälp av Onico. Tack!

Nee, samma här. Har försökt några gånger, tur att man aldrig lyckats hålla sig borta från en riktig tobaksvara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in