2004-08-10, 22:43
Medlem
Tjena
Har skrivit en liknande fråga innan, men fick inte riktigt reda på det jag ville veta så jag frågar igen och försöker ställa frågan lite exaktare.

Jag äter för tillfället en antidepp medicn som är en MAO-hämmare med det verksamma ämnet moklobemid. Har frågat tidigare om det var farligt att bland amfetamin med en sådan medicin och fick svar att det skulle gå bra, men det gick det inte alls, blev överdosliknande effekt som var ganska obehaglig.

Det jag nu vill veta är om nån vet exakt vilka droger som går att ta medan man äter en sån medcin, någon som kanske äter samma och vet? Vill inte chansa en gång och riskera något.

Och ja jag vet att man ska avstå från droger om man är deprimerad, men vem blir inte sugen på lite lattjo någon gång ibland och vem kan inte känna sig lite nere ibland

Tacksam för svar
Citera
2004-08-10, 23:51
Nej, det är inte bra att kombinera centralstimulantia med MAO-hämmare. Iof. är Aurorix/moklobemid selektiv, så den påverkar bara MAO-A, vilket bryter ner serotonin och noradrenalin. Amfetamin frisätter dopamin & noradrenalin. Finns även MAO-hämmare som hämmar både MAO-A & MAO-B som bryter ner "allt", serotonin, noradrenalin, dopamin, tyramin m.m, men dessa är licensbelaggda.

Extacy är iaf. direkt livsfarligt att ta tillsammans med MAO-hämmare. Effedrin är inte heller bra och inte heller amfetamin och övrig centralstimulantia. Samt även andra antidepressiva läkemedel.

Men andra droger ska inte vara någon fara, kanske undantaget vissa opioider, läser i FASS att Petidin & Moklobemid har interaktionen D (betyder att kombinationen skall undvikas).

Men bland några av de vanliga drogerna; Morfin, Heroin, Cannabis, LSD, Psilocybin, Rohypnol, Valium så är det inte någon fara.

GHB låter jag vara osagt, då jag inte vet exakt hur det fungerar. Alkohol är däremot inte heller någon fara.
Citera
2004-08-11, 00:09
Bannlyst
Jag skulle varit extra försiktig med allt, hur säker är du på det du säger Psychopatic?

Jag skulle gissa på att opioider potentieras _lite_ , 5-ht psykedelia tror jag också kan potentieras, detta har rapporterats med MAOI medan SSRI har den motsatta effekten, detta behöver ju inte vara nån fara men man bör vara medveten om det, speciellt om man tar RC psykedelia som är mer outforskat.

GHB är knappast någon fara, men alkohol är ofta lurigare, ofta hör man att det inte är några problem med alkohol + SSRI, jag håller inte med...

Interaktionen med Petidin har väl antagligen att göra med en interaktion med nedbrytningen eller hämmning av något enzym gissar jag, vilket förekommer mellan många olika mediciner.
Citera
2004-08-11, 09:04
Bannlyst
Jag kan inte säga annat än när jag gick på moclobemid så potentierade det serotonerga hallucinogener som svamp och syra...det kan föreligga stor risk för serotonergt syndrom om du tar E. Det potentierar även opiater, men inte i samma grad. Ta det försiktigt. Vissa använder moclobemid istället för harmine eller harmaline för att göra DMT aktivt oralt, en s.k "pharmahuasca".
Petidin är knappast så vanligt att man behöver oroa sig för det..
Citera
2004-08-11, 12:42
Medlem
Ok.Tack för svaren

Skulle vilja vet vad potentierande av det serotonerga innebär, är det såpass farligt så man bör undvika det?

det jag hade tänkt ta är i sånna fall någa piller av lugnande sort och nån kork ghb, fast inte samtidigt.

Någon speciell typ av piller man bör undvika?

Vill bara veta helt säker så det inte blir en negativ effekt av nåt som ska positivt.

tack igen
Citera
2004-08-12, 23:29
Bannlyst
DU har ju redan fått svaren.. läs igen, men MDMA(E) är ju det absolut farligaste.

Serotonerga hallucinogener finns det massor av, LSD, psilocybin(svamp), 2c-i, 5-meo-DIPT, DMT, AMT, mm, antagligen så behöver inte psykedelia vara farliga, iaf LSD och psilocybin kommer inte att vara fysiskt farligt, den psykiska upplvelsen kan bli starkare= bättre(eller sämre om du inte vill ha det så)

Jag tror du kan vara ganska lugn med benzo och GHB men jag kan ju inte garantera detta!

Citat:
Ursprungligen postat av phillefjong
Ok.Tack för svaren

Skulle vilja vet vad potentierande av det serotonerga innebär, är det såpass farligt så man bör undvika det?

det jag hade tänkt ta är i sånna fall någa piller av lugnande sort och nån kork ghb, fast inte samtidigt.

Någon speciell typ av piller man bör undvika?

Vill bara veta helt säker så det inte blir en negativ effekt av nåt som ska positivt.

tack igen
Citera
2004-08-13, 11:10
Medlem
ok tack igen

kommer ta det lugnt i vilket fall om jag skulle ta nåt av det jag nämnde
Citera
2004-08-13, 22:02
Citat:
Ursprungligen postat av istapp
Jag skulle varit extra försiktig med allt, hur säker är du på det du säger Psychopatic?
Jag är ju ingen läkare, men jag är säker på att centralstimulatia är farligt att kombinera med moklobemid. Det kan leda till serotonergt syndrom, vilket kan vara livshotande. Opioiderna läste jag om i FASS. LSD & Psilocybin är inte klarlagt exakt hur det fungerar, så det är jag osäker på.

Även i FASS stod det att alkohol inte interagerar med moklobemid. Valium, Stesolid, Rohypnol o övriga bensodiazepiner vet jag, att det inte är någon fara att ta samtidigt.
Citera
2017-07-07, 20:03
Medlem
azzkicks avatar
Jag måste bara blotta min okunnighet och erfarenhet ang att MAOI kombinerat med Extacy är livsfarligt.
Jag har nämligen tagit E och Pharmahuaska många gånger, ca 15gånger eller så och haft sjuka trippar, visste att detta inte var så bra men ville likväl candytrippa.

Men visst ångrar jag mig då E inte funkar lika bra på mig längre, inte så smart men det är inte heroin heller.
Känner även ett par som också gjort detta flera gånger och E funkar fortfarande på dem, så att det skulle vara livsfarligt kan jag inte hålla med om, fick inga negativa upplevelser alls och inte dem jag känner heller.

Uppmanar inte alls på något vis, utan bara påpekar.

=o)

Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Nej, det är inte bra att kombinera centralstimulantia med MAO-hämmare. Iof. är Aurorix/moklobemid selektiv, så den påverkar bara MAO-A, vilket bryter ner serotonin och noradrenalin. Amfetamin frisätter dopamin & noradrenalin. Finns även MAO-hämmare som hämmar både MAO-A & MAO-B som bryter ner "allt", serotonin, noradrenalin, dopamin, tyramin m.m, men dessa är licensbelaggda.

Extacy är iaf. direkt livsfarligt att ta tillsammans med MAO-hämmare. Effedrin är inte heller bra och inte heller amfetamin och övrig centralstimulantia. Samt även andra antidepressiva läkemedel.

Men andra droger ska inte vara någon fara, kanske undantaget vissa opioider, läser i FASS att Petidin & Moklobemid har interaktionen D (betyder att kombinationen skall undvikas).

Men bland några av de vanliga drogerna; Morfin, Heroin, Cannabis, LSD, Psilocybin, Rohypnol, Valium så är det inte någon fara.

GHB låter jag vara osagt, då jag inte vet exakt hur det fungerar. Alkohol är däremot inte heller någon fara.
Senast redigerad av azzkick 2017-07-07 kl. 20:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in