2012-12-11, 16:00
Medlem
Annes mamma brevväxlade med den man som mördade Anne.Hur det gått för Gina vet jag inte. Anne var sommarbarn hos mina grannar så varje sommar lekte vi tillsammans.
Citera
2013-09-12, 20:51
Medlem
Anschlusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nussekudden
Annes mamma brevväxlade med den man som mördade Anne.Hur det gått för Gina vet jag inte. Anne var sommarbarn hos mina grannar så varje sommar lekte vi tillsammans.

Kommer väl ihåg detta trots att jag bara var något år äldre än BO när det skedde. Bodde inte lång därifrån och föräldrarna var livrädda att släppa ut en innan GM var gripen. Tidningarna slog på stort under "mördar-jakten" och mordvapnet sades vara en telefonsladd. Modern ska, enligt vad som framkom då, ha brevväxlat med en "intern" som sedan dök upp (frisläppt eller permission?) och utförde dådet. Man fick mycket trycksvärta på fingrarna då när man läste kvällstidningarna. Stora svarta rubriker. Det hände ju inte så mycket annat skrämmande på den tiden.

Edit: Det hände på Vallhornsvägen i Skogås om jag inte minns fel.
Senast redigerad av Anschluss 2013-09-12 kl. 20:53.
Citera
2013-09-14, 22:08
Medlem
Åh, fy fan vilken vidrig historia...vem var GM???????
Citera
2013-09-15, 14:04
Medlem
MirreSs avatar
Ett sådant fruktansvärt brott. Jag mår illa bara jag tänker på det. Gissar att GM är fri eller inom en snar framtid kommer att vara det. Tyvärr har vi ett mycket dåligt och osäkert rättssystem, som gullar med brottslingarna och utsätter allmänheten för stora risker.

Det här skulle jag vilja veta mera om.
Citera
2013-09-15, 18:22
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MirreS
Ett sådant fruktansvärt brott. Jag mår illa bara jag tänker på det. Gissar att GM är fri eller inom en snar framtid kommer att vara det. Tyvärr har vi ett mycket dåligt och osäkert rättssystem, som gullar med brottslingarna och utsätter allmänheten för stora risker.

haha är du rolig eller? Skulle mördaren ha suttit inne i närmare 40 år i Sverige?!?
Det är väl bara leif axmyr (politisk fånge) och så nån obotlig pedofilgubbe som suttit så länge, men pedofilen sitter på dårhus och lär så förbli. Vill påstå att INGEN får sitta så länge på fängelseanstalt i Sverige.

Men håller med om att fallet är intressant och det är bra om identitet på GM kommer fram.
Citera
2013-09-15, 18:56
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MirreS

Jag minns att min mamma sa redan när det hände att hon inte skulle ha orkat leva vidare om det varit hennes barn.
Skuldkänslorna måste ha varit enorma.
Flickan var väl sjuk den dan och flickorna fick stanna hemma ensamma. Mamman telefonkollade under dagen.
Vad jag minns så hade mamman inlett en relation med den här mannen efter att han frigavs.
Så oerhört tragiskt för den kvarlevande systern.
Hoppas hon har fått all hjälp som tänkas kan att gå vidare.

Jag tycker det är påfallande ofta som barnmisshandel (på både pojkar och flickor) sexuella övergrepp, våldtäkter och mord på flickor begås av mammas nya sambo som uppenbarligen ser flickorna som en extra sexbonus.
Citera
2013-09-15, 18:59
Medlem
MirreSs avatar
Citat:
haha är du rolig eller? Skulle mördaren ha suttit inne i närmare 40 år i Sverige?!?
Det är väl bara leif axmyr (politisk fånge) och så nån obotlig pedofilgubbe som suttit så länge, men pedofilen sitter på dårhus och lär så förbli. Vill påstå att INGEN får sitta så länge på fängelseanstalt i Sverige.

Men håller med om att fallet är intressant och det är bra om identitet på GM kommer fram.

Jag var kanske lite otydlig men med fri menar jag ute i samhället och inte i psykiatrin för "vård". Den typ av brott det rör sig om har förmodligen begåtts av ett mycket störd och sjuk person. Jag tror inte att det är något man "tillfrisknar" ifrån precis som många andra sexbrott mot barn.

När det gäller psykiatrin har vi många skräckexempel på människor som släppts ut långt innan de borde. Vem är det som ska skyddas mördarna eller de laglydiga samhällsmedborgarna?

Ett skräckexempel är trippelmördaren Matija Sovdat som fick hjälp av psykiatrin att utbilda sig till fritidsledare. Detta trots att han BESTIALISKT LUSTMÖRDAT TRE PERSONER. Det är det svenska rättssystemet i ett nötskal
Senast redigerad av MirreS 2013-09-15 kl. 19:20.
Citera
2013-09-17, 13:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Bra att det postats fler inlägg i tråden! Jag hoppas att det kan komma fram ytterligare information om detta fall. Visst borde det väl finnas fler människor som minns detta? Som kanske t o m kände Anne och/eller hennes familj?
Citera
2013-09-17, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Bra att det postats fler inlägg i tråden! Jag hoppas att det kan komma fram ytterligare information om detta fall. Visst borde det väl finnas fler människor som minns detta? Som kanske t o m kände Anne och/eller hennes familj?

Jodå!
Snart blir det väl ngn svensk tokfan som även publicerar identiteten på offrenas (de dödas) anhöriga också?! Dvs inte bara ID:n på de döda.
Hur många är det egentl. som gottar sig i slika tragedier....?
Citera
2013-09-17, 19:19
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Märkligt att så lite info verkar finnas om gärningsmannen i detta vidriga fall. Andra, ofta mycket lindrigare fall och dess gärningsmän,från årtionden bakåt, finns beskrivna på många platser både i litteratur och på internet. Men denna ondskefulle gärningsman har lyckats undvika all exponering verkar det som.

Hoppas att det ändras.
Citera
2013-10-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Märkligt att så lite info verkar finnas om gärningsmannen i detta vidriga fall. Andra, ofta mycket lindrigare fall och dess gärningsmän,från årtionden bakåt, finns beskrivna på många platser både i litteratur och på internet. Men denna ondskefulle gärningsman har lyckats undvika all exponering verkar det som.

Hoppas att det ändras.

Det hoppas banne mig jag också...här kan man snacka om ren ONDSKA!!!!!! VEM är GM??????
Citera
2014-04-18, 14:09
Medlem
Är så pass gammal att jag kommer ihåg när detta hände. Enligt tidningarna var det så att Annes mamma hade velat bryta ensamheten för en intern och började brevväxla med honom. Hon visste antagligen inte att det var en man som tidigare var dömd för sexbrott. I alla fall skickade mamman (ensamstående) bild på sina två döttrar, som var sex och åtta år gamla. Den bilden hade mannen satt upp i sin cell.

Om jag minns rätt hade sedan mannen ifråga permission eller var han frisläppt. Han begav sig en vardagsmorgon till Stockholmsförorten Skogås, där Anne bodde med sin mamma och syster, högst upp i ett höghus. Mamman hade redan åkt iväg till jobbet med yngsta dottern, hon hade fixat en dagmamma till Anne innan skolan började, men flickan var inte så pigg på att gå dit. Hon hade nyligen fått en hundvalp och var ute med den när hon stötte ihop med mannen som lurat i närheten. Han pratade lätt omkull den lilla tjejen, bland annat med att han kände hennes mamma. Mannen fick följa med Anne upp till lägenheten, där de lekte en stund med hunden. Under tiden ringde Annes mamma från sitt jobb på Postgirot för att kolla att allt var OK med hennes dotter. Vad jag kommer ihåg stod det inget i tidningarna om att mannen hotat Anne med att hon inte fick säga att han var i lägenheten. Antagligen hade han pratat omkull henne, att det var en hemlighet eller nåt, att han var där alltså.

Leken med hunden fortsatte och under tiden hade mannen blivit sexuellt upphetsad. Han kastade sig över Anne, förgrep sig på henne och ströp henne med en sladd. Sen gick han och lämnade ytterdörren olåst.

När Annes mamma kom hem på kvällen blev hon orolig när dörren var olåst och hon hörde hunden gnälla. Hon såg Anne ligga i sin säng och först trodde hon att flickan skojade med henne och låtsades sova. Sen insåg modern att dottern var mördad och ringde gråtande till polisen.

Mannen greps efter någon vecka, kommer inte ihåg något mer som skrevs om det j…a svinet!

I tidningarna berömdes Annes mamma Christina Norén eftersom hon var lugn och samlad och försökte hjälpa polisen på alla sätt. Detta var 1975 och det kanske inte erbjöds något vidare stöd till den arma människan. Skulle inte vara otroligt att hon begick självmord, det förstår jag.

Hoppas du fått lite svar på dina frågor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in