2011-01-15, 03:55
Medlem
KurtAktsams avatar
Hej!

Jag har införskaffat mig ett ljudsystem av märket JBL. Samtidigt köpte jag en förstärkare med namnet Harman/Kardon AVR 139. Nu när jag ska försöka koppla i det så får jag ljud ut i högtalarna och basen, men när jag sänker på förstärkaren så sänks bara dom små högtalarna och basen brummar vidare utan en tillstymmelse till att vilja dämpa sig.

Jag gjorde så att jag kopplade in alla högtalarna till förstärkaren och använder sedan Koaxial (? Se bild) till den aktiva baslådan. Anledningen till att jag inte pluggar in högtalarna i basen är för att det finns plats för fyra högtalare men jag har ju fem!?

Nedan ser ni en bild över hur det ser ut på den aktiva baslådan, jag knäppte ett kort på baksidan av förstärkaren med men som ni ser så är det lite halvkasst foto.

http://i56.tinypic.com/mv4z7d.png Baksida baslåda

http://i52.tinypic.com/6frwjo.jpg Förstärkare Baksida
Senast redigerad av KurtAktsam 2011-01-15 kl. 03:57. Anledning: Ändrade länkarna
Citera
2011-01-15, 04:16
Medlem
KurtAktsams avatar
Tilläggas bör är att jag har läst instruktionsboken men får fortfarande inte fart på det. Det må hända att jag är fördummad när det kommer till sånt här. Även då jag alltid trott jag haft koll på teknologi i alla dess former.
Citera
2011-01-15, 10:03
Medlem
Till vilken kontakt har du kopplat subben på baksidan av förstärkaren? Du bör kopppla den till sub out eller dylikt. Och till vilken kontakt har du kopplat den på subben, LFE eller L R?

Vidare ska du inte koppla in några högtalarkablar i subben, du har gjort rätt som det är nu.
Citera
2011-01-15, 11:07
Medlem
macknus avatar
Bak på förstärkaren har du en utgång som heter pre out subwoofer, den är lila och längst ner till vänster. Där har du sub utgången och den ska kopplas till lfe in på subben så tror du kopplat fel/annorlunda. Har så på min och då styr förstärkaren subben.
Citera
2011-01-15, 14:02
Medlem
KurtAktsams avatar
Basen har jag tidigare kört med L R utan någon kabel till Pre Sub. Jag provade dock att köra både L R och LFE, då körde jag in LFE till bas eller något. Men jag ska prova igen nu jag är i mina sinnes fulla bruk. Man är lite vimsig på nätterna..

Räcker det att bara köra en kabel från Pre Sub >> LFE eller vill den ha till L R också?
Citera
2011-01-15, 15:24
Medlem
KurtAktsams avatar
Jag har fått svar på min föregående fråga. Det räcker gott och väl med bara sub. Provade och det fungerade utmärkt!

Min nästa fråga lyder:

Nu går mina Koaxial in i CD in, spelar detta någon roll? Det finns rätt många inputs och det jag blev lite lurig på är om dom är olika inställda? Till exempel Video in är inställt på ett vis och så vidare och så vidare. Troligen en halvkorkad fråga för det är säkert ingen skillnad, men fråga måste man göra.
Citera
2011-01-15, 18:43
Medlem
KurtAktsams avatar
Nu har jag fått svar på förra frågan igen. Så nu har jag en ny.

Jag har fått in alla högtalare och har kopplat dom i Förstärkaren. Jag har en koaxial mellan förstärkare och baslådan. Det är ljud i alla så det är inte fel på något, men det är bara "rent" ljud ur center högtalaren. Jag upplever mer ett "eko" eller vad man ska säga av dom resterande 4 högtalarna. Som att dom på något vis fyller i. Det är knappt sång alls ur dom utan man hör lite musik och en "ifyllnad" av sång.

Jag vill ha klart ljud ur alla högtalarna, hur går jag tillväga?
Citera
2011-01-16, 01:33
Medlem
Det beror ju på helt vilket läge du använder för att spela upp musik som jag antar att det handlar om.
Förutsättningen för det är att förstärkaren har ett "all channel stereo" läge eller likande.. kan heta olika.

Går inte kolla upp tyvärr för AVR139 verkar vara nån skum modell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in