2011-01-15, 00:57
Medlem
För att göra en väldigt lång och invecklad historia kort blev min katt biten av en hund för 2 dagar sedan, vilket vi fick reda på idag efter veterinärbesök. Han kunde knappt röra svansen eller sitta. Har nu fått antibiotika och smärtstillande.

I alla fall,
Först förstod vi inte vad som bitit honom.
Inte förrän idag, 2 dagar senare kommer en mor och hennes unge och plingar på och svamlar nått om att ev. Har deras hund bitit vår katt.

Bör tilläggas att antingen har hunden varit lös eller så har ungen som var ute med hunden sett det och inte gjort nått förrän en granne som sett det sa till dem. Ungen såg rätt skyldig ut så har säkert i vilket fall som helst hört eller sett när det hände...

Än så länge har vi inte löst detts med den familjen som har hunden och jag funderar på att kräva dem på pengarna för vet.besök och medicin. Det är väl inte mer än rätt?
Bör jag göra något annat? Hur hade ni reagerat? Kan inte släppa det, blir så förbannad eftersom katten lider.
Citera
2011-01-15, 01:04
Medlem
Jag hade verkligen krävt att få pengar eftersom det är ägarens skyldighet att hålla hunden bunden i koppel och hålla koll på vad den gör.
Citera
2011-01-15, 01:05
Medlem
Björnbärs avatar
Så vitt jag vet är man ansvarig för det ens hund ställer till med. Du borde utan tvekan få betalt för besöket och medicinen.
Citera
2011-01-15, 01:10
Medlem
Logiks avatar
Du får väl hålla din katt under bättre uppsikt i fortsättningen då?

Lustigt det där att katter får springa vind för våg dygnet runt, året runt, när man som hundägare blir halshuggen om man har sin hund lös en stund.

Förra hösten tog en hund jag känner en katt. Hunden var kopplad. Katten dog. Kattägaren var skitförbannad och skällde ut hundägaren samt ville kräva denne på pengar. Hur har man mage, jag förstår inte? Kan inte bara alla som är rädda om sina djur hålla dem under uppsikt som normalt folk?
Citera
2011-01-15, 01:13
Medlem
vallontomtens avatar
Katten var väl inne på hunden territorium och fick sig en liten smäll.. Men det verkar som att "läxan" man ska lära sig med detta är att inte berätta om ens hund varit på en katt eftersom man då måste betala för kattens veterinärbesök..
Citera
2011-01-15, 01:13
Medlem
Hmm, å andra sidan är man också skyldigt att ha koll på sin katt. Var katten lös ute?
Är lite osäker på lagarna här, tror rent rättsmässigt inte ni kan kräva något av hundägaren om ni har släppt er katt utan uppsyn och om den inte var inhägnad på något sätt.

Tyvärr....

Hoppas katten blir bra!
Citera
2011-01-15, 01:18
Medlem
Björnbärs avatar
Förstår inte hur flera kan ifrågasätta kattägarna. Det är ju knappast kattens och dess ägares fel att en jävla hund får damp och sticker iväg och går bärsärk på allt den får tag i.

Visst. En katt springer in på din tomt och skiter varje dag - kattens och ägarens fel.
En hund springer lös och slaktar en katt - hundens och dess ägares fel.
Citera
2011-01-15, 01:21
Medlem
Trodde att alla i dagens samhälle visste att det är 100% lagligt att släppa katten helt fri ute och man behöver inte hålla koll på den heller då det bara är ett fåtal ras katter som klarar att gå i koppel, vanliga "bond" katter går inte att hålla någon uppsikt på då man bara släpper ut dom. En hund släpper man ju aldrig ut själv utan den går man alltid med i koppel, det borde ju bero på något... kan man tycka?
Den som gick ute med hunden och hade den i koppel borde väl kunna hålla så pass mycket koll på den att den inte går på någon katt, annars borde man väl inte ha en hund?

kan även tillägga att det är lag på att ha hunden bunden i koppel när man är ute med den, men finns ingen sådan för katter.
Citera
2011-01-15, 01:24
Medlem
Björnbärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVild
Trodde att alla i dagens samhälle visste att det är 100% lagligt att släppa katten helt fri ute och man behöver inte hålla koll på den heller då det bara är ett fåtal ras katter som klarar att gå i koppel, vanliga "bond" katter går inte att hålla någon uppsikt på då man bara släpper ut dom. En hund släpper man ju aldrig ut själv utan den går man alltid med i koppel, det borde ju bero på något... kan man tycka?
Den som gick ute med hunden och hade den i koppel borde väl kunna hålla så pass mycket koll på den att den inte går på någon katt, annars borde man väl inte ha en hund?

kan även tillägga att det är lag på att ha hunden bunden i koppel när man är ute med den, men finns ingen sådan för katter.

Precis, katter är självständiga och klarar sig mycket bättre ensamma än en hund som är ett flockdjur och kräver en tydlig ledare. Jag älskar min familjs hund men lössläppt hade hon varit en odåga. Just därför får hon inte gå lös hur som helst. Handlar om respekt och sunt förnuft.
Citera
2011-01-15, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logik
Du får väl hålla din katt under bättre uppsikt i fortsättningen då?

Lustigt det där att katter får springa vind för våg dygnet runt, året runt, när man som hundägare blir halshuggen om man har sin hund lös en stund.

Förra hösten tog en hund jag känner en katt. Hunden var kopplad. Katten dog. Kattägaren var skitförbannad och skällde ut hundägaren samt ville kräva denne på pengar. Hur har man mage, jag förstår inte? Kan inte bara alla som är rädda om sina djur hålla dem under uppsikt som normalt folk?

Katten springer verkligen inte "vind för våg dygnet runt". Ute ca. 30 min under vintern. Har även innekatt. Denna katten har vi fått ta hand om eftersom den var sjuk och alltså inte haft möjlighet att behålla inne. Den här katten går inte hålla inne tyvärr annars hade jag gjort det.

Citat:
Ursprungligen postat av vallontomten
Katten var väl inne på hunden territorium och fick sig en liten smäll.. Men det verkar som att "läxan" man ska lära sig med detta är att inte berätta om ens hund varit på en katt eftersom man då måste betala för kattens veterinärbesök..

Tvärtom faktiskt. Hunden var inne på vår tomt! Känns inte som att attacken var på lika villkor med tanke på att det blivit biten vid baken/svansen. Och sen vet jag inte om de hade för orsak att berätta om händelser eller helt enkelt blev tvingade då en granne varit närvarande när det hände. Ganska tråkigt att se hur du skriver att man inte bör ta ansvar för vad djuret gör, oavsett om det är hund eller katt. Men det är inte mitt problem
Citera
2011-01-15, 01:28
Medlem
Men om man har stängsel runt trädgården och lösa katter ändå kommer in och hunden råkar kanske skada katten, vad händer då?
Citera
2011-01-15, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattensangel
Men om man har stängsel runt trädgården och lösa katter ändå kommer in och hunden råkar kanske skada katten, vad händer då?

Det är en väldigt bra fråga, eftersom att väldigt många brukar ha stängsel runt sin trädgård och låta hunden gå fritt vilket är självklart att man får göra, men jag antar att inte hundägaren behöver betala något då vilket skulle vara konstigt, kanske bäst att skaffa sig en försäkring från Agria (Y)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in