Citat:
Ursprungligen postat av SvenStolpe
Det vi idag känner som "förintelsen" mognade fram under 60- och 70-talen. Omedelbart efter kriget hade man svårt att komma överens om i vilken form denna industriella utrotning hade ägt rum; syrabad, elektrifiering etc etc. Det tog ca 30 år innan alla icke-existerande dokument och disparata vittnesmål hade utkristalliserat den nu föreliggande hegemoniska verklighetsbilden.
Jag satt och läste gamla tidningar på mitt lokala bibliotek igår, och jag kan säga att påståendet att det var svårt att överblicka förintelsen i slutet av kriget inte stämmer. Visserligen var artiklarna och notiserna inte speciellt detaljerade, men samtidigt som tidningarna rapporterade om hur de allierade arméerna ryckte fram i Västeuropa så skrevs det rätt friskt om vad som pågick i koncentrationslägren. Bland annat såg jag en artikel om hur Winston Churchill beskrev att förhållandena i lägren "inte kunde beskrivas med ord" och uppmanade samtliga brittiska parlamentsledamöter att åka dit på studiebesök. Det publicerades många artiklar av detta slag mellan januari 1945 fram till krigsslutet. Det stämmer dock att rapporterna från östfronten uteblev, och därför kunde de västa grymheterna inte avslöjas direkt.