2011-01-14, 21:57
Medlem
För att få läsa olika historier om när folks sparande började och hur det sett ut skapar jag nu denna tråd.

När började ni spara? Hur mycket?
Vad placerade ni i?
Hur ser ert sparande ut idag?

Har du några tips?
Citera
2011-01-14, 22:00
Bannlyst
Började spara pengar när jag var 6 år gammal, började i en liten glasburk. Nu har jag pengar så det räcker om regniga dagar skulle förekomma.
Citera
2011-01-14, 22:01
Medlem
Svizzeras avatar
so fort jag började tjäna pengar. så mycket som möjligt. främst pensionssparande och amortisering på lägenheten. fastigheter känns smartare än aktier och fonder.
Citera
2011-01-14, 22:13
Medlem
Gasbombens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
För att få läsa olika historier om när folks sparande började och hur det sett ut skapar jag nu denna tråd.

Vad placerade ni i?

Har du några tips?

Började sommaren ef ÅK8 när sommarjobbade, sparade det som vart kvar efter jag hade haft roligt.

Vad placerade ni i?
I början var det mest bankkonto bara, men nu är det mest i aktier då det ger enorm utdelning om man kollar och bevakar mycket och det är ju nu lätt att sköta det via internet hemma och även numera via mobilen då tekniken gått frammåt...

Ca 15000-16000kr/mån beroende på lön och utgifter, mesta till aktier men har även fonder för att sprida riskerna lite !
Citera
2011-01-14, 22:17
Medlem
Gasbombens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasbomben
Började sommaren ef ÅK8 när sommarjobbade, sparade det som vart kvar efter jag hade haft roligt.

Vad placerade ni i?
I början var det mest bankkonto bara, men nu är det mest i aktier då det ger enorm utdelning om man kollar och bevakar mycket och det är ju nu lätt att sköta det via internet hemma och även numera via mobilen då tekniken gått frammåt...

Ca 15000-16000kr/mån beroende på lön och utgifter, mesta till aktier men har även fonder för att sprida riskerna lite !

TIPS. Kolla DI samt andra ekonomisidor och läs av marknaden så gott du kan, men sprid riskerna, det du kan tjäna mycket på fort är ofta även sånt som kan gå fort ner..
Blanda och bevaka, bra är att ha en smartfone och fritt internet så du kan kolla fort du har tid över om ändringar behöver göras och även läsa rapporter och analyser :-)
Citera
2011-01-14, 22:18
Medlem
Rainst0rms avatar
Började väl spara när jag var 14-15, om jag inte minns fel. Studerar för tillfället på universitet, så det rör sig inte om några stora summor.
Citera
2011-01-14, 22:22
Medlem
Jag började spara när jag var 10 år. Då var det ungefär en 200kr om månaden.
14 år: 400kr /mån.
17 år: 300kr/ mån.
18 år: 800kr/ mån.
20 år: 1000kr/ mån.

Idag sparar jag 2700kr/ mån.
Citera
2011-01-14, 23:15
Medlem
Är 19 år.
När jag var liten grabb, 6-7 år. Alltid haft en vana att lägga undan lösa pengar.
Vad placerade ni i?
Plånboken och någon gång i halvåret sattes det in på banken!
Har ett antal fonder som går fint.
Lägger undan en tusenlapp på sparkontot varje månad.
Citera
2011-01-15, 00:53
Medlem
Började spara i främst aktiefonder när jag började arbeta... Sparar fortfarande i aktiefonder, men hör och häpna, jag sparar ett öre i Avanza Zero.

I dagsläget är det 1.750kr varannan vecka som åker in i olika fonder. Utöver det köper jag extra fondandelar då och då samt aktier. På 15år har jag fått ihop drygt 1miljon och räknar iskallt med en dubblering inom de närmsta 2-4 åren tack vare ränta på ränta effekten.

Ska kanske säga att jag inte sparar mig till döds utan har gott om utrymme i min budget för att leva även om jag för den sakens skull inte slösar.
Citera
2011-01-15, 11:29
Medlem
meches avatar
Har väl jät sparat i spargrisen när man haft något över, men har själv gått och satt in pengar på fonderna som föräldrarna börjat spara i när jag var 10 kanske. Första aktien var jag nog 12-13 när jag köpte.
Citera
2011-01-17, 09:13
Medlem
de6ad6me6ats avatar
är 27 och började för två månader sedan. Hejja mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in