2011-01-14, 17:55
Bannlyst
ja, hur tar vi oss till andra sidan änden, som är flera biljoner ljus år bort?

Först och främst, så står dina partiklar helt stilla, inga atomer rör på sig.

1Det innebär att du inte kommer att kunna röra dig. Du är förstelnad, och kommer inte kunna titta ut genom farkostens fönsterruta och betrakta landskapet du sveper förbi.

2 Även farkosten kommer att förstelna, och kommer inte kunna svänga åt vänster eller höger.

3Du hinner inte uppleva något alls, utan det sker på blixten. Du upplever det med andra ord som teleportering, fastän det inte är det, och mycket tid kommer egentligen passera, för dom som står stila, beroende på hur lång tid du färdas.

Så ponera att mänskligheten, borrar i marken och hittar oändligt med olja eller kommer på hur man skapar oändligt med energi. Vi kommer då kunna accellerera farkosten till ljusets hastighet. Därefter måste vi hitta en färdrutt som är helt rak, och utan hinder, då farkosten inte kommer kunna svänga eftersom atomer står stilla. Men jag tror det är svårt att hitta en färdrutt till andra sidan änden av universum, och för att ta oss dit, måste vi alltså bygga ett räls, som farkosten kan glida på, och som då svänger åt oss.

Men tyvärr är det ingenting garanteri att du överlever resan, då mycket hinner att ändras, från det att du byggt rälsen på ofarlig väg, och galaxer och farlig materia kan ha ändrat sig, och tagit sig in på den en gång i tiden ofarliga färdrutten.

Så denna ide kan vi kassera. Egentligen måste vi alltså bygga en farkost som har 99999999 armor, och den krossar allt i sin väg. För att inte bromsa upp hastigheten då farkosten krockar med andra objekt, så måste vi under resans gång kunna förse oss med mer bränsle. Detta är tyvärr omöjligt, då atomer står stilla.

Vår enda chans att komma till andra sidan änden, är att hitta en helt ofarlig färdrutt. Och om vi hittar det, så kommer farkosten sen till slut stanna, efter att den ofarliga färdrutten tagit slut,då hastigheten till sluts bromsats upp, av objekt den krockar med. När vi då fått lägre hastighet, så kan vi då fortsätta skapa mer bränsle,från vår nya teknik som kan skapa oändligt med energi,då vi inte längre färdas i ljusets hastighet. Nu kan vi också svänga. Vi skulle kunna göra en u turn, och svänga tillbaka mot jorden, och se vad som hänt med jorden.Förmodligen ser vi att jorden är utplånad, då solen dött. För att ta sig till andra sidan galaxen, tar flera biljoner år, och då har vår sol tyvärr dött. Vi får då panik, och vi fortsätter då sökandet genom galaxen efter en planet med liv. Tyvärr kan vi inte aktivt bromsa, utan lämnar det åt ödet, tills vi krockar mot något som bromsar upp hastigheten,varefter vi går på upptäcktsfärd efter planeter med liv på. Risken finns dock att vi åker in i ett svarthål, och aldrig kan ta oss ur. Vi har ju som tur, 999999 armor, och kommer inte slitas sönder i stycken, men mig veterligen, så kommer vi inte kunna accelerara från det svarta hålet.
Senast redigerad av AspergerDeluxe 2011-01-14 kl. 18:10.
Citera
2011-01-14, 18:08
Medlem
Vilken skräptråd! Finns inte mycket att diskutera!
Citera
2011-01-14, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cynamoon
Vilken skräptråd! Finns inte mycket att diskutera!

haha, tänkte bara att det skulle vara en tankeretare, och ge inspiration för lite andra ideer inom samma ämne.
Citera
2011-01-14, 22:34
Medlem
Jo fast nu är ju universum oändligt. Så det blir svårt att ta sig till någon "andra ände".
Citera
2011-01-15, 00:06
Medlem
Filosofi --> Fysik

/MOD
Citera
2011-01-15, 02:28
Medlem
Svårt att ta tråden seriöst när du inte har ställt en seriös fråga eller skapat ett seriöst diskussions underlag.

Du har skrivit som om universum är taget ifrån ett rollspel. I ett fysik, matematik och teknologi forum vill jag läsa om teorier och funderingar som är förankrade med den verklighet vi lever i, inte en verklighet baserad på sci-fi och WOW.

1. Det spelar ingen roll om vi har 999999 i armor eftersom ett svart hål har oändligt med dmg.

2. Vad tror du kommer hända med en biologisk livsform om man krockar i ljusets hastighet? Jag tror man blir till mos. Både accelrationen och nedbromsningen måste troligtvis vara så pass långsam att vi inte dör av g-krafter. (Om man nu inte blir mer tålig när atomerna bromsas ner)

3. Jag är väldigt skeptisk till att man kan beräkna en säker färdruta biljoner av år framåt i tiden.

4. Men om vi nu leker med tanken att man överlever en krock i ljusets hastighet och vi har en skepp som tål det(vilket jag tror är omöjligt) så kan man inte överlåta det åt slumpen. Man måste medvetet åka en liten liten bit av universum för att sedan träffa ett objekt man siktat in sig på för att minska hastigheten. Därefter göra nya beräkningar, sikta in sig på ett nytt objekt och accelrera upp till ljusets hastighet igen.

Och man skulle inte bli shockad när jorden försvunnit, det skulle man nog vara medveten om.

För att en sån resa ska bli möjlig tror jag vi måste lära oss hur antimateria osv funkar och på något vis utnyttja det för att ta oss fram genom universum. Och då menar jag inte som bränsle.

Kanske går det utnyttja antimateria och glida fram genom det genom att skapa ett magnetiskt fält eller liknande.
Senast redigerad av Johan86 2011-01-15 kl. 02:51.
Citera
2011-01-15, 02:32
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86
Svårt att ta tråden seriöst när du inte har ställt en seriös fråga eller skapat ett seriöst diskussions underlag.

Du har skrivit som om universum är taget ifrån ett rollspel. I ett fysik, matematik och teknologi forum vill jag läsa om teorier och funderingar som är förankrade med den verklighet vi lever i, inte en verklighet baserad på sci-fi och WOW.

Tråden kommer ursprungligen från filosofi avdelningen, där i princip allt är tillåtet...
Citera
2011-01-15, 11:58
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Haha, jobbigt att göra sitt bästa för att låta lite fysikutbildad (vilket med stor sannolikhet impar i filosofiforumet), för att bryskt bli insparkad till vargarna.

OnT: Vad sjutton betyder "999999 armor"??

Citera
2011-01-15, 13:21
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Vad man kan spinna vidare på är ju hur stor sannolikheten är att man åker in i någonting. Universum är ju faktiskt snuskigt tomt, men detta kanske passar bättre i en egen tråd.

OnT: Vad i hela fridens namn menar du med andra sidan universum? 999999 armor?
Nej, min gode herre AspergerDeluxe, dina trådar saknar existensberättigande. Varje gång jag läser någonting du skrivit känner jag hur jag blir dummare.
Citera
2011-01-15, 13:39
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykotiskpsykiatriker
Vad man kan spinna vidare på är ju hur stor sannolikheten är att man åker in i någonting. Universum är ju faktiskt snuskigt tomt, men detta kanske passar bättre i en egen tråd.

OnT: Vad i hela fridens namn menar du med andra sidan universum? 999999 armor?
Nej, min gode herre AspergerDeluxe, dina trådar saknar existensberättigande. Varje gång jag läser någonting du skrivit känner jag hur jag blir dummare.

Fast det räcker väl att man stöter på några atomer så är det kört.
Citera
2011-01-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
OnT: Vad sjutton betyder "999999 armor"??

Ja du.

Dessutom vill jag påstå att "om mina partiklar står helt stilla" så är jag relativt död?
Citera
2011-01-15, 15:44
Medlem
PuffTheDragons avatar
Den här tråden tycker jag vi kan spara. Riktigt rolig ju.

"99999 i armor"
"Oändligt med olja på Jorden, som skulle ge oändligt med energi"
"Dina partiklar står stilla"
"Svarta hål med oändligt med dmg"
"Färdrutt till andra sidan Universum"
"Accelerera till ljusets hastighet"
"Bygga en räls, så fartyget kan svänga"

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera