• 4
  • 5
2024-11-04, 12:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tycker inte att det behövs nån Rotiserie. Antingen gör helkyklingen på galler och ös tof och vänd den tof eller sätt den på ett ölburk sk "beer chicken" som är full med mild marinad med vatten eller glaze eller nåt eller annan läsk på burk 1/2 liter eller inneha ett rostställ för kyckling

https://www.biltema.se/fritid/grilla...9?gad_source=1
https://www.temu.com/ul/kuiper/un9.h..._id=6h7rdqb6km

Man skulle nog kunna säga att
en viss variant av ugnsbakad falukorv,
hawaiikassler och flygande
jakob är besläktade med varann ang såsen

https://www.jennysmatblogg.nu/2013/1...-med-chilisas/
https://www.ica.se/recept/kassler-hawaii-722382/

Skillnaden är med jordnötter och banan ;-)

Vill klargöra iaf att Flygande Jakob är god på sitt sätt, men
jag har gjort många andra godare krämiga kycklingrecept så fick jag det
sagt.. så ingen tror att jag är nåt superfan av flygande jakob

Jag tycker det är mestadels bara kul att diskuttera hur man kan göra
den mer spännande som trådstarten handlar om

Flygande Jakob med kokosmjölk, blomkål och cashewnötter

https://www.ica.se/recept/flygande-j...notter-716174/

Dock så dessa ställ, så droppar inte fettet på nästa kyckling och nästa och om och om igen.
Det har en annan smak helt klart när detta sker.

Själv brukar jag köra en 0,5L burk, så fyller man den med nått gott eller bara vatten.

Ingen superfan av flygande jacob heller, och blir väl något år emellan och när det väl blir så tycker jag det är jävligt gott faktiskt.
Men vet också att äta det oftare så tappar det detta rätt omgående, så nått år mellan och det betyder nu att jag borde göra det igen, men vet att jag har så mycket annat som jag vill testa att det kan säkert ta ett år till.
Citera
2024-11-04, 13:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dock så dessa ställ, så droppar inte fettet på nästa kyckling och nästa och om och om igen.
Det har en annan smak helt klart när detta sker.

Själv brukar jag köra en 0,5L burk, så fyller man den med nått gott eller bara vatten.

Ingen superfan av flygande jacob heller, och blir väl något år emellan och när det väl blir så tycker jag det är jävligt gott faktiskt.
Men vet också att äta det oftare så tappar det detta rätt omgående, så nått år mellan och det betyder nu att jag borde göra det igen, men vet att jag har så mycket annat som jag vill testa att det kan säkert ta ett år till.

Jo precis..
Överlag så gillar jag fruktig kyckling. Det ska bli mustigt med aldrig översött som bryter med det feta ifrån kycklingen och smör grädde ost mm liknande. Finns en hel del kycklingrecept med äpple och äppelsås.

Testade den här nydligen, det finns mcyekt bättre äppel kyckling men du kan ju prova om du vill

Recept:

700 g kycklinglårfilé går att byta ut mot kycklingfilé (jag strimlar den munsbitar, och bryn på dem till önskad färg)
1 paket bacon (skivas i remsor, stekes)
1 st gul lök (1 cm bitar fräses i smör)
3 st vitlöksklyftor (rivna fräses)
1 stor morot (1 cm bitar fräses i smör)
1 st äpple gärna en fast sort som t.ex. ingrid marie eller granny smith (hacka i 5 cm bitar)(bryns på eller bara fräses lite, smaka av vad du tycker blir bäst)
1 msk torkad dragon
½ tsk chiliflakes
3 dl äppelmust (smakar som ganska mild utblandad äppeljuice så det kan man ta det istället) eller nån äppelmust på bolaget https://www.systembolaget.se/sortime...holfritt/must/
1 ½ msk kycklingfond
3 dl vispgrädde
salt
svartpeppar
1 msk maizena

Tjoffa ner allt i en gryta med grädde el crockpott utan grädde, puttra till önskad konsistens

Alltid bra att låta såsen puttra typ 15 minuter under lock lite innan man lägger i kycklingen och baconet och morötterna så inte det blir för mört men mört ska det bli men inte för mycket

Sen sås utvecklas snäppet bättre i smak med lite tålamod i puttringen
Senast redigerad av Sladdaren 2024-11-04 kl. 13:47.
Citera
2024-11-04, 13:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo precis..
Överlag så gillar jag fruktig kyckling. Det ska bli mustigt med aldrig översött som bryter med det feta ifrån kycklingen och smör grädde ost mm liknande. Finns en hel del kycklingrecept med äpple och äppelsås.

Testade den här nydligen, det finns mcyekt bättre äppel kyckling men du kan ju prova om du vill

Recept:

700 g kycklinglårfilé går att byta ut mot kycklingfilé (jag strimlar den munsbitar, och bryn på dem till önskad färg)
1 paket bacon (skivas i remsor, stekes)
1 st gul lök (1 cm bitar fräses i smör)
3 st vitlöksklyftor (rivna fräses)
1 stor morot (1 cm bitar fräses i smör)
1 st äpple gärna en fast sort som t.ex. ingrid marie eller granny smith (hacka i 5 cm bitar)
1 msk torkad dragon (bryns på eller bara fräses lite, smaka av vad du tycker blir bäst)
½ tsk chiliflakes
3 dl äppelmust (smakar som ganska mild utblandad äppeljuice så det kan man ta det istället) eller nån äppelmust på bolaget https://www.systembolaget.se/sortime...holfritt/must/
1 ½ msk kycklingfond
3 dl vispgrädde
salt
svartpeppar
1 msk maizena

Tjoffa ner allt i en gryta med grädde el crockpott utan grädde, puttra till önskad konsistens

Alltid bra att låta såsen puttra typ 15 minuter under lock lite innan man lägger i kycklingen och baconet och morötterna så inte det blir för mört men mört ska det bli men inte för mycket
Du har tex även Kiviks årets skörd och äppelmust.
Gjorde en del liknande rätter för en herrans massa år sedan, ingen aning varför jag slutade med det för och med tanke det är gott.
Personligen skulle jag nog haft i senap också, kanske dijon främst, men vanliga skulle jag gilla med.

Det är en trevlig kombo dragon, äpple och grädde.
Inser vi lämnat Flygande Jacob nu, men ska nog göra mig en snart faktiskt.
Citera
2024-11-04, 14:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Du har tex även Kiviks årets skörd och äppelmust.
Gjorde en del liknande rätter för en herrans massa år sedan, ingen aning varför jag slutade med det för och med tanke det är gott.
Personligen skulle jag nog haft i senap också, kanske dijon främst, men vanliga skulle jag gilla med.

Det är en trevlig kombo dragon, äpple och grädde.
Inser vi lämnat Flygande Jacob nu, men ska nog göra mig en snart faktiskt.

Ja det är gott med äpple till kyckling .. nog en hel del fruktiga spritsorter med frukt i centrum som funkar för all möjlig matlagning med olika kött .. Det är mustigheten av fruktsmaken man är ute efter liksom Jadå ta i lite dijon ochså blir bra .. å lite ananas juice och mango juice ochså en skvätt vitt vin i med... heheh bara skojar

Jag vart sugen på Chicken ala jacob oxå, får väl bli snart iaf.. Den har tom blivit internationellt känd faktiskt, vilket hörs på namnet chicken ala jacob men ser inte att de är känt ute i vida världen men varför då ett engelsk titel ? istället för flygande jacob
Citera
2024-11-04, 14:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja det är gott med äpple till kyckling .. nog en hel del fruktiga spritsorter med frukt i centrum som funkar för all möjlig matlagning med olika kött .. Det är mustigheten av fruktsmaken man är ute efter liksom Jadå ta i lite dijon ochså blir bra .. å lite ananas juice och mango juice ochså en skvätt vitt vin i med... heheh bara skojar

Jag vart sugen på Chicken ala jacob oxå, får väl bli snart iaf.. Den har tom blivit internationellt känd faktiskt, vilket hörs på namnet chicken ala jacob men ser inte att de är känt ute i vida världen men varför då ett engelsk titel ? istället för flygande jacob
Kan vara pga Triple D och där jag sett en dekonstruerad flygande jacob.
Googlade och kom på första träffen, annars hade du inte fått länk
https://www.youtube.com/watch?v=QMzf4b0C8eU

Men han är väldigt känd inom matvärlden och segmentet utanför fine dining.
Kanske det är där ifrån den blivit lite mer känd.
Citera
2024-11-04, 16:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Kan vara pga Triple D och där jag sett en dekonstruerad flygande jacob.
Googlade och kom på första träffen, annars hade du inte fått länk
https://www.youtube.com/watch?v=QMzf4b0C8eU

Men han är väldigt känd inom matvärlden och segmentet utanför fine dining.
Kanske det är där ifrån den blivit lite mer känd.

Okej .. nu känner jag igen vita punkfrissan liksom eller rock frissan på den sk
Tripple D .. Jag har bara aldrig sparat kanalen

Ja , annorlunda tagning på Flying jacob som vi alla såg.. Aldrig sett en sån tagning iofs ifrån Sverige eller förr liksom ..

..men till saken - rena smaker, där man separera kycklingen (kycklinglåren ifrån såsen och baconet) Ingen gratäng som görs i klippet är ju helt uppenbart

...och att de gjorde som jag förslog tidigare också att mixa i bananen som är övermogen i såsen och ev andra frukter plus att jag kan tänka mig ett jordnötssmör till också av kanske andra nötter också. Kanske tom baconkrydda i såsen toppad då med extra nötter och krispiga flarn av bacon
Ketchup och mild chilisås liksom för syra och sötma (fräschhet)

Men det förutsätter ju att du gör kycklingen riktigt god såklart eller som de gör den i videon med en speciell metod för det

Curry socker salt för att rimma kycklingen i 24 timmar.. tvätta bort allt rensa, En rejäl blaffa kycklingfett sky som ska bakas i ugnen med lock i 2 timmar. Sen kylas över natten och sen friteras
Jaja

Det här kanske och bara kanske är tom godare än den svenska versionen som ni vet enligt standard är såhär : https://www.ica.se/recept/flygande-jacob-717569/

.. Vore ju skamligt att usa fjantarna tagit rätten då till en annan nivå (level) rent smakmässigt å restaurangmässigt också om de inte gör så här i Sverige på restauranger men det känns som att det lutar åt att man kan lyckas med både gratängen lika bra som med separat kyckling med en tropisk banan sås i botten på tallriken

Tack för klippet ;-)

Även torkade bananchips på toppen glömde jag nämna
Senast redigerad av Sladdaren 2024-11-04 kl. 17:08.
Citera
2024-11-04, 17:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Okej .. nu känner jag igen vita punkfrissan liksom eller rock frissan på den sk
Tripple D .. Jag har bara aldrig sparat kanalen

Ja , annorlunda tagning på Flying jacob som vi alla såg.. Aldrig sett en sån tagning iofs ifrån Sverige eller förr liksom ..

..men till saken - rena smaker, där man separera kycklingen (kycklinglåren ifrån såsen och baconet) Ingen gratäng som görs i klippet är ju helt uppenbart

...och att de gjorde som jag förslog tidigare också att mixa i bananen som är övermogen i såsen och ev andra frukter plus att jag kan tänka mig ett jordnötssmör till också av kanske andra nötter också. Kanske tom baconkrydda i såsen toppad då med extra nötter och krispiga flarn av bacon
Ketchup och mild chilisås liksom för syra och sötma (fräschhet)

Men det förutsätter ju att du gör kycklingen riktigt god såklart eller som de gör den i videon med en speciell metod för det

Curry socker salt för att rimma kycklingen i 24 timmar.. tvätta bort allt rensa, En rejäl blaffa kycklingfett sky som ska bakas i ugnen med lock i 2 timmar. Sen kylas över natten och sen friteras
Jaja

Det här kanske och bara kanske är tom godare än den svenska versionen som ni vet enligt standard är såhär : https://www.ica.se/recept/flygande-jacob-717569/

.. Vore ju skamligt att usa fjantarna tagit rätten då till en annan nivå (level) rent smakmässigt å restaurangmässigt också om de inte gör så här i Sverige på restauranger men det känns som att det lutar åt att man kan lyckas med både gratängen lika bra som med separat kyckling med en tropisk banan sås i botten på tallriken

Tack för klippet ;-)

Även torkade bananchips på toppen glömde jag nämna
Hittat massor av goda recept på Triple G, men sorterar deras socker "frukostar" och socker mat där sockret har ingen faktiskt funktion.
Väldigt bra program faktiskt och för hitta ny mat och väldigt god mat.

Aldrig sett flygande jacob på annat sätt utomlands är just detta segment.
Men dekonstruera mat kan ge nya goda rätter, men denna rätt kommer jag nog vara originalet troget.

Vi pratade innan om torkade bananchips, måste säga jag vet inte hur det reagerar med fukt.
Men som strössel över kan det nog funka rätt bra.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in