• 1
  • 2
2011-01-14, 12:53
Medlem
krillebois avatar
Hej!

Jag har ett jobbigt problem, jag installerade (eller försökte) för ca 3 veckor sedan W7 på min stationära dator. Det gick så långt att installationen nästan var klar men den hängde sig på något sätt. (eller så var det jag som var otålig) I vilket fall som helst så installerades aldrig OS:et utan varje gång jag knäppte på datorn så kom windows recovery error upp. Där kan man välja Safe mode med CMD osv. Jag har testat alla val där men det funkar inte att komma in på systemet. Om jag klickar på Kör windows med senast fungerande inställningar så kommer man till "setting up devices" på windows 7 installation guiden och sedan startar datorn om. Det går inte komma förbi på något sätt.
Jag har även kört in en ny W7 cd och försökte med f8 i början och valt dvd /cd som prio ett i boot options men man kommer bara till den gamla installations loopen!

Nu är min fråga: Kan man på något sätt "ta bort" den gamla installationen och börja på en ny. Vill heslt kunna använda den nu efter snart en månad!

Tack på förhand!
Citera
2011-01-14, 13:08
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Under installationens inledning finns möjlighet att välja... Avancerat (tror jag det står)
Då kommer du in i en ny skärmbild där du kan radera befintliga partitioner och skapa ny!

Gör så, så slipper du ärva problem från din gamla installation.. Men du förlorar alla filer du har..
Så säkerhetskopiera de du vill spara först...
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2011-01-14 kl. 13:14.
Citera
2011-01-14, 13:11
Medlem
understrecks avatar
Lägg in ett operativsystem på ett usb-minne, boota datorn med usb-minnet och radera din hdd från minnet. Ang val av OS, Ubuntu Live CD kan enkelt läggas på ett usb-minne.
Citera
2011-01-14, 13:14
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av understreck
Lägg in ett operativsystem på ett usb-minne, boota datorn med usb-minnet och radera din hdd från minnet. Ang val av OS, Ubuntu Live CD kan enkelt läggas på ett usb-minne.

Varför gå över ån efter vatten!!
det är fullständingt onödigt.. Man raderar partitionerna via Windows installationsprogram.. så som jag beskrev ovan!
Citera
2011-01-14, 13:30
Medlem
understrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Varför gå över ån efter vatten!!
det är fullständingt onödigt.. Man raderar partitionerna via Windows installationsprogram.. så som jag beskrev ovan!

Yes, såg inte ditt inlägg. Din lösning är klart enklare om den funkar.
Citera
2011-01-14, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av understreck
Yes, såg inte ditt inlägg. Din lösning är klart enklare om den funkar.

Ja, då måste systemet boota från dvd'n. Det finns nog någon knapptryckning som gör att man kan styra det, kommer inte ihåg.
Citera
2011-01-14, 14:04
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Under installationens inledning finns möjlighet att välja... Avancerat (tror jag det står)
Då kommer du in i en ny skärmbild där du kan radera befintliga partitioner och skapa ny!

Gör så, så slipper du ärva problem från din gamla installation.. Men du förlorar alla filer du har..
Så säkerhetskopiera de du vill spara först...

hmm okej, men jag kommer ju inte till någon installations inledning : ? utan de hoppar direkt där dit den andra "slutade", så jag får inte upp något val...kan man inte radera partitioner i BioS?
Senast redigerad av krilleboi 2011-01-14 kl. 14:07.
Citera
2011-01-14, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboi
hmm okej, men jag kommer ju inte till någon installations inledning : ? utan de hoppar direkt där den andra "slutade", så jag får inte upp något val...kan man inte radera partitioner i BioS?

Har du ingen gammal win xp installations-cd?
Kör den, i installationen där kan du formatera hårddisken. Gör det, och avbryt sen.
Citera
2011-01-14, 14:12
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaettern
Har du ingen gammal win xp installations-cd?
Kör den, i installationen där kan du formatera hårddisken. Gör det, och avbryt sen.

jag har tyvärr inte det , det verkar väldigt lurigt det här. Kan man bara häva loopen genom att "fake" installera ett annat OS?
Citera
2011-01-14, 14:14
Bannlyst
Citat:
jag har tyvärr inte det , det verkar väldigt lurigt det här. Kan man bara häva loopen genom att "fake" installera ett annat OS?

Ja, det går nog med linux också.

Har du ingen annan dator? Ladda ner i så fall xp och bränn.
Citera
2011-01-14, 14:25
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaettern
Ja, det går nog med linux också.

Har du ingen annan dator? Ladda ner i så fall xp och bränn.
jag ska testa detta, tack!
Citera
2011-01-14, 14:35
Bannlyst
Citat:
jag ska testa detta, tack!

Jag är ganska säker på att det fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in