2011-01-14, 12:23
Medlem
Hej

hur kommer det sig att flashbacks alla moderatorer har fått dille på att slå ihop massa trådar och kalla dem "den stora tjotafrästråden" eller liknande?

Det känns som att om problemet är att så många användare vill diskutera ett och samma ämne, är det inte bättre att ett nytt forum?

När trådar slås ihop är det ju jääkligt lätt att missa en viktig fråga, dessutom tar det ju lite död på en diskussion?

Detta är bara min konstruktiva feedback. Det känns som vi snart kommer hamna i ett läge där det inte spelar nån roll vad man skriver, det kommer flyttas till "den stora tråden" eller "den enda officiella tråden" som hanterar det ämnet. Är det så farligt om samma ämne diskuteras på flera fronter? har ni ont om databasutrymme? trådar som t.ex. Officiella Microsoft Office-tråden är ju helt galet att ha, borde inte det få ett eget forum?

jag får lite grann känslan av att det var en temporär lösning som har blivit permanent.
Citera
2011-01-14, 12:28
Medlem
kokkosmoss avatar
Jag måste hålla med. Jag tycker att om jag vill ha svar på en fråga om tex "dejta på nätet" (såg den nyss, den stora tråden om att dejta på nätet) Så känns det som om min fråga sjunker in blad alla de andra 1000 som redan skrivit. Och skapar jag en ny säger mod "dumma unge den ska vara i STORA TRÅDEN". Jag menar, det finns väl olika situationer om att dejta på nätet osv. Låt oss ha frihet!
Citera
2011-01-14, 12:32
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokkosmos
Jag måste hålla med. Jag tycker att om jag vill ha svar på en fråga om tex "dejta på nätet" (såg den nyss, den stora tråden om att dejta på nätet) Så känns det som om min fråga sjunker in blad alla de andra 1000 som redan skrivit. Och skapar jag en ny säger mod "dumma unge den ska vara i STORA TRÅDEN". Jag menar, det finns väl olika situationer om att dejta på nätet osv. Låt oss ha frihet!

Har du ens testat att posta i den "stora tråden"..?

Och frihet?!
Tycker du det är ett bra sätt när det skapas 62 olika trådar om just ämnet "Nätdejting"..?

Lite struktur och ordning måste det finnas här inne, det inser väl även du?
Citera
2011-01-14, 12:38
Medlem
kokkosmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Har du ens testat att posta i den "stora tråden"..?

Och frihet?!
Tycker du det är ett bra sätt när det skapas 62 olika trådar om just ämnet "Nätdejting"..?

Lite struktur och ordning måste det finnas här inne, det inser väl även du?

Ja det har jag men har inte fått något vidare svar. Självklart ska det vara struktur, jag menar bara att ett "problem" inte behöver vara lika som det andra. Men visst kan man väl ha "stora tråden" dock kanske man ej behöver sätta ihop allt.
Citera
2011-01-14, 12:58
Medlem
men om det finns en tendens till att det skrivs 100 gånger om en och samma sak (som exempelvis nätdejting) så borde det väl startas ett nytt forum för det?
Citera
2011-01-14, 13:17
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theFonx
men om det finns en tendens till att det skrivs 100 gånger om en och samma sak (som exempelvis nätdejting) så borde det väl startas ett nytt forum för det?
Oftast dör trådarna ut relativt fort då det inte är något riktigt diskussionsunderlag i dem, endast frågor hur TS skall hantera situationen. Det är så bättre att ta de snabba frågorna i den stora tråden. Vi har t.ex. ett forum för mode men där finns ändå en stor tråd för klädsel för studenter, detta då många frågeställningar ör just kostym runt studenten, skall detta då få ett eget forum?
Citera
2011-01-14, 19:44
Medlem
core_s avatar
Framförallt för att det i längden blir ganska tröttsamt när man för den sjumiljonte gången ser en tråd med exakt samma fråga som söker exakt samma svar som precis alla andra som de senaste 8 åren har undrat samma sak...

Har sådana trådar skapats så har det i princip funnits ett reellt behov, då för att delforumen inte skall fyllas av just sådana trådar där samma fråga ältas om och om igen.
Citera
2011-01-14, 20:00
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theFonx
Hej

hur kommer det sig att flashbacks alla moderatorer har fått dille på att slå ihop massa trådar och kalla dem "den stora tjotafrästråden" eller liknande?

Det känns som att om problemet är att så många användare vill diskutera ett och samma ämne, är det inte bättre att ett nytt forum?

När trådar slås ihop är det ju jääkligt lätt att missa en viktig fråga, dessutom tar det ju lite död på en diskussion?

Detta är bara min konstruktiva feedback. Det känns som vi snart kommer hamna i ett läge där det inte spelar nån roll vad man skriver, det kommer flyttas till "den stora tråden" eller "den enda officiella tråden" som hanterar det ämnet. Är det så farligt om samma ämne diskuteras på flera fronter? har ni ont om databasutrymme? trådar som t.ex. Officiella Microsoft Office-tråden är ju helt galet att ha, borde inte det få ett eget forum?

jag får lite grann känslan av att det var en temporär lösning som har blivit permanent.
I och för sig har du en poäng, men i många fall är det bra att man väljer att slå ihop trådar. En gång i månaden kommer det i I&I identiska trådar i stil med "När kommer raskriget hit?", Muslimer blir i majoritet år 2050" och "Vem är svensk?". I juridikforumet kommer en gång i veckan frågan om hur man bestrider en faktura. Här finns det stor anledning att slå ihop trådar, men jag förstår att det inte är så i alla fall. En ihopslagning kan också effektivt döda diskussionen, men det kanske är meningen ibland?
Citera
2011-01-14, 20:08
Medlem
epost72s avatar
Det är alltid lite märkligt när man får höra argumentet att mitt specifika problem får inte tillräcklig uppmärksamhet om jag postar i en stor tråd. Jag köper inte det argumentet, antingen så korgar jag eller så sammanfogar jag med den stora tråden.

När det handlar om att hitta svar i de stora trådarna, så tycker jag att det är mer OK att ställa en fråga som redan besvarats än att starta en ny tråd.

Sedan får folk som svarar gnälla hur mycket de vill men det är ändå mer OK att göra så än att starta en ny tråd.

Det handlar även om att man eventuellt måste moderera 10 trådar istället för en.
Citera
2011-01-14, 23:04
Medlem
stilltons avatar
en annan bra sak med specifika stora trådar är att jag och många andra exempelvis prenumererar på en tråd som "Jag söker ett spel - RETRO-tråden", utan att någonsin scanna av gamingforumen i övrigt.
skulle någon starta en ny tråd med den frågeställningen är det ganska liten risk att jag skulle stöta på den (om berörd moderator inte är snäll nog att flytta in den i den stora tråden då...)
men självklart bör det skapas nya underforum om frågeställningen blir för stor och yvig. men då är det väl bara att ge konkreta förslag på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in