Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-12, 07:07
  #625
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Jag behöver åka till Ryssland och kommer vara där minst 2-3 månadet.

Men hos de vanligaste svenska försäkringsbolagen gäller inte rese-och skadeförsäkringar om man reser till Ryssland.

Då försäkringsbolagen går efter UD-Sveriges utrikesdepartements rekommendationer, som avråder folk att resa till Ryssland.

Men de måste finnas några försäkringsbolag som kan erbjuda rese-skadeförsäkringar för de som åker till Ryssland?
__________________
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2023-11-12 kl. 07:13.
Citera
2023-12-31, 16:08
  #626
Medlem
Pruttmuffs avatar
Någon som har Folksams billigaste hemförsäkring (Bas tror jag det heter) och vet vad det kostar i månaden? Jag vill inte ha drulle.

Jag bor själv i en hyresrätt på 42 kvadrat.

Folksams hemsida strulade på min mobil så jag kunde inte se där.
Citera
2024-01-03, 16:06
  #627
Medlem
lunarluddes avatar
Hejsan! Lite frågor om försäkringar, i söndags åkte min nya Iphone med i tvättmaskinen, oerhört klantigt och surt som räven(Har kvittot). När man gör ett ärende med Allriskförsäkring(Drulle), är det lika lång handläggningstid som övriga skadefall. Tex inbrott eller ärr?

Då jag inte har så gott ställt just nu så hade jag vilja veta hur länge det brukar ta för dom att handlägga såna här saker? Någon som har erfarenheter om handläggningstid m.m?

Jag har f.ö Trygg Hansa som försäkringsbolag.
Citera
2024-02-05, 21:04
  #628
Medlem
Klart man bör ha försäkring men det är lite spel på lotto känns det som om man får hjälp över huvudtaget. Vad som gäller. Det är massa dolda regler när det kommer till kritan.

Lätt bli irriterad på detta och man tänker ibland på att skita i det helt.

Trygg hansa funkade bra ett par år. Men inte nu
Citera
2024-02-05, 22:00
  #629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Hejsan! Lite frågor om försäkringar, i söndags åkte min nya Iphone med i tvättmaskinen, oerhört klantigt och surt som räven(Har kvittot). När man gör ett ärende med Allriskförsäkring(Drulle), är det lika lång handläggningstid som övriga skadefall. Tex inbrott eller ärr?

Då jag inte har så gott ställt just nu så hade jag vilja veta hur länge det brukar ta för dom att handlägga såna här saker? Någon som har erfarenheter om handläggningstid m.m?

Jag har f.ö Trygg Hansa som försäkringsbolag.

Allrisk/drulle är ett "enkelt" försäkringsärende och brukar i regel kunna göras klart i första samtalet, i synnerhet om du inte har för många anmälda skador till dem eller haft problem med betalningar.

Ärr eller bestående men tar längre tid då det i regel är ett år som behöver gå sen skadetillfället för att kunna fastställa ärret/bestånde skadan.

Inbrott brukar vara stökigare pga att polisanmälan krävs, höga anspråk (folk brukar överdriva vilket leder till längre handläggningstid samt att du behöver styrka beroende på vad du vill ha ersättning för) samt utredning gällande aktsamhetskrav.
Citera
2024-02-05, 22:04
  #630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Klart man bör ha försäkring men det är lite spel på lotto känns det som om man får hjälp över huvudtaget. Vad som gäller. Det är massa dolda regler när det kommer till kritan.

Lätt bli irriterad på detta och man tänker ibland på att skita i det helt.

Trygg hansa funkade bra ett par år. Men inte nu

Skulle säga att det i regel är jämnt skägg mellan bolagen. Däremot så får du vad du betalar för.

Kör du en Bas från Folksam genom ett LO-förbund eller liknande då är det väldigt avskalat. Går du istället på, i mitt exempel, Folksams största hemförsäkring, då får du större täckning.

Mitt tips för att jämföra de olika bolagen:
https://www.konsumenternas.se/konsum...d/jamforelser/
Citera
2024-02-05, 23:52
  #631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Skulle säga att det i regel är jämnt skägg mellan bolagen. Däremot så får du vad du betalar för.

Kör du en Bas från Folksam genom ett LO-förbund eller liknande då är det väldigt avskalat. Går du istället på, i mitt exempel, Folksams största hemförsäkring, då får du större täckning.

Mitt tips för att jämföra de olika bolagen:
https://www.konsumenternas.se/konsum...d/jamforelser/
Tack. Intressant

Har ett exempel där jag ansökte om ersättning vid sjukskrivning. 60 dagar . TH behandlade min ansökan och nekade eftersom jag varit i kontakt med vården om liknande sak för 20 år sedan. Det jag menade. Sådana saker.
Citera
2024-02-06, 19:38
  #632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Tack. Intressant

Har ett exempel där jag ansökte om ersättning vid sjukskrivning. 60 dagar . TH behandlade min ansökan och nekade eftersom jag varit i kontakt med vården om liknande sak för 20 år sedan. Det jag menade. Sådana saker.

När det kommer till tidigare dokumentarde personskador som inträffat innan din nuvarande sjuk/olycksfallsförsäkring började gälla så brukar det i regel vara sällsynt att du kan få ersättning för samma skada flera år senare.

Det är därför som många försäkringsbolag isäger att personer som fått ersättning genom sin barnförsäkring aldrig ska säga upp den, just pga ovanstående anledning.
Citera
2024-02-15, 23:44
  #633
Medlem
Söker en försäkring som gäller direkt om man får ex diabetes kort efter man tagit en försäkring
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback