Citat:
Ursprungligen postat av
Slowliving
Fråga:
Jag köper mycket samlarsaker som går upp i värde med tiden och jag köper många av samma produkt lite sporadiskt när bra tillfälle ges. Det börjar bli ett stort värde så jag har tagit kort på alla samlarobjekt och jag skriver ut orderinformationen och lägger bredvid objektet, som bevis på att jag har köpt dom.
Min fråga är: Eftersom jag köper mycket av samma produkt, tror ni att försäkringsbolaget (om det börjar brinna till exempel) kräver att få se alla produkter av samma sort i en och samma bild? Annars kanske dom tror att det är samma produkt jag använder i alla bilder fast med en annan orderinformation. Förstår ni vad jag menar?
Jag frågar eftersom jag packar in allt i garderoben och det är ett jäkla jobb att packa upp allting igen för att ta en bild när jag köpt något nytt.
Räcker det att bara ta kort på dom nya objekten och orderinformationen eller måste jag bevisa att jag har alla objekt genom att ha dom i samma bild?
Om du har tagit bild på det vid varje tillfälle du köpt en produkt så är det väl olika kvitton åtminstone?
Tror ditt största problem blir att bevisa att du hade kvar alla grejerna och inte sålt vidare. Det är väl lite av den svaga delen i kedjan som jag ser det när det gäller försäkringsfrågor och vad man har förlorat vid brand eller annan förstörelsekatastrof.
Men tänk på att höja försäkringsvärdet i takt med att föremålen blir mer värda. Vid varje sådant tillfälle kan man också ta ytterligare bildbevis på att man har kvar föremålen.
När det börjar bli riktigt stora belopp på flera miljoner, då kan det komma förbi en försäkringsman som kollar föremålen lite närmare.