2025-03-13, 11:57
Medlem
Cameltotems avatar
Hej. Fick massa elfel på min Enyaq och bilen gick knappt över 20 kmh. Har leasing och bilförsäkring via Skoda så tänkte de är inga problem att ringa mobilitetsgarantin .

De kom snabbt och hämta bilen och körde den till verkstaden.

3 dagar efter fick jag ett samtal från verkstaden om att de är tydligen råttor eller möss som har tuggat av 8 kablar, de hade kommit in genom torpedväggen.

Nu så säger verkstaden att varken mobilitetsgarantin med bärgare och hyrbil från Skoda täcks eller själva reparationen, vilket de har sagt kommer landa på 20k.

Jag ska alltså betala runt 30k för en jävla råttas skada?

Kan de verkligen stämma att varken mobilitetsgarantin eller reparationen inte täcks utav detta?

Är det lönt att göra något ARN ärende?

Kan hemförsäkring möjligtvis täcka något?
Citera
2025-03-15, 20:48
Medlem
Fått en diagnos som inte är berättigad ersättning i min tilläggsförsäkring.
Diagnosen gör så att jag lever ett sämre liv privat och i yrkeslivet på olika sätt även om jag just nu jobbar 100%.

Finns det inte något man bör kunna hävda med livskvalité osv.
Citera
2025-03-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Hej. Fick massa elfel på min Enyaq och bilen gick knappt över 20 kmh. Har leasing och bilförsäkring via Skoda så tänkte de är inga problem att ringa mobilitetsgarantin .

De kom snabbt och hämta bilen och körde den till verkstaden.

3 dagar efter fick jag ett samtal från verkstaden om att de är tydligen råttor eller möss som har tuggat av 8 kablar, de hade kommit in genom torpedväggen.

Nu så säger verkstaden att varken mobilitetsgarantin med bärgare och hyrbil från Skoda täcks eller själva reparationen, vilket de har sagt kommer landa på 20k.

Jag ska alltså betala runt 30k för en jävla råttas skada?

Kan de verkligen stämma att varken mobilitetsgarantin eller reparationen inte täcks utav detta?

Är det lönt att göra något ARN ärende?

Kan hemförsäkring möjligtvis täcka något?

Nej, hemförsäkringen har inget med detta att göra.

Däremot borde skadan kunna ersättas genom vagnskadegarantin (om det inte finns undantag för denna typ av skador). Kolla med det bolag som har hand om vagnskadegarantin för Skoda. Självrisken kan dock vara hyfsat hög.
Citera
2025-03-16, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cee1983
Fått en diagnos som inte är berättigad ersättning i min tilläggsförsäkring.
Diagnosen gör så att jag lever ett sämre liv privat och i yrkeslivet på olika sätt även om jag just nu jobbar 100%.

Finns det inte något man bör kunna hävda med livskvalité osv.

Är det någon form av diagnosförsäkring? Då är det bara de uppräknade diagnoserna som ger ersättning.
Citera
2025-03-16, 10:40
Medlem
Ja precis det är det. Men tänkte om det generellt utifrån nedsattförmåga eller liknande.
Även fått migrän flera gånger månaden som diagnos men icke där heller.

Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Är det någon form av diagnosförsäkring? Då är det bara de uppräknade diagnoserna som ger ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in