2011-01-13, 21:57
Medlem
Japhys avatar
Jag har googlat runt men inte hittat något utförligt svar, så jag tänkte vända mig till FB istället.

Fråga: Har elementarpartiklar någon gravitationell påverkan på sin omgivning? En foton är ju en massalös partikel, men samtidigt påverkas den av gravitation (gravitational lensing). Innebär detta att även fotoners gravitationsfält påverkar omgivningen, eller saknar fotoner ett sådant fält?

En proton består av upp- och nedkvarkar. Att protoner har ett gravitationsfält antar jag är en självklarhet, men hur är det med enskilda kvarkar? Uppvisar de någon gravitation?

Och så vidare... Finns ju över 200 elementarpartiklar, så det är väl omöjligt att gå igenom samtliga kända, men vi kan ju fokusera på de subatomära. Har de gravitation?
Citera
2011-01-13, 22:18
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Jag har googlat runt men inte hittat något utförligt svar, så jag tänkte vända mig till FB istället.

Fråga: Har elementarpartiklar någon gravitationell påverkan på sin omgivning? En foton är ju en massalös partikel, men samtidigt påverkas den av gravitation (gravitational lensing). Innebär detta att även fotoners gravitationsfält påverkar omgivningen, eller saknar fotoner ett sådant fält?

En proton består av upp- och nedkvarkar. Att protoner har ett gravitationsfält antar jag är en självklarhet, men hur är det med enskilda kvarkar? Uppvisar de någon gravitation?

Och så vidare... Finns ju över 200 elementarpartiklar, så det är väl omöjligt att gå igenom samtliga kända, men vi kan ju fokusera på de subatomära. Har de gravitation?

Kort och gott så säger man att massa ger upphov till gravitationella effekter. Det här är inte hela sanningen. Det räcker nämligen med att ett objekt besitter rörelsemängd för att påverkas gravitationellt. Det har även visats att om något påverkas gravitationellt så påverkar det allt annat gravitationellt. Och vice versa.

Har partikeln antingen rörelsemängd eller vilomassa så kommer den ge upphov till gravitationell påverkan på andra föremål samt påverkas av andra föremåls gravitationella effekter. Om gravitoner existerar så ska det noteras att även dessa påverkas av gravitation.

Det här är den uppfattning jag har fått av ämnet iallafall, någon mer kunnig får gärna fylla på med mer information eller korrektioner.
Citera
2011-01-14, 11:22
Medlem
seccs avatar
Ja, alla partiklar påverkas av gravitation. Men på den skalan är kraften så otroligt svag att effekten inte kan mätas (eller ens märkas). Den starka kraften är ca. hundra miljarder miljarder miljarder miljarder gånger starkare än gravitationen, och elektromagnetiska 100 gånger svagare än den starka.
Citera
2011-01-14, 12:37
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secc
Ja, alla partiklar påverkas av gravitation. Men på den skalan är kraften så otroligt svag att effekten inte kan mätas (eller ens märkas). Den starka kraften är ca. hundra miljarder miljarder miljarder miljarder gånger starkare än gravitationen, och elektromagnetiska 100 gånger svagare än den starka.
Jo, det går faktiskt att mäta gravitationens påverkan på elementarpartiklar. Då handlar det visserligen om påverkan från jordens gravitationsfält och inte gravitationskraften mellan två elektronen. Den senare är ju som du säger enormt mycket svagare än den elektriska kraften mellan dem.

https://www.flashback.org/t386796

Häftigt, eller hur?
Citera
2011-01-14, 12:56
Medlem
Silverturks avatar
Så ett knippe fotoner ger i så fall upphov till ett gravitationsfält där, ifall fotonerna besatt väldigt hög energi, skulle kunna bli mätbar?

Ett annat sätt att se på saken; Gravitationseffekten av ett svart hål ökar när det bestrålas med fotoner (Eller annan valfri masslös partikel som besitter rörelsemängd (Om det nu finns någon annan än fotonen)).
Citera
2011-01-15, 16:12
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av secc

Frågan är inte om de påverkas, utan om de påverkar sin omgivning genom sin egen gravitation.

Om vi fokuserar på de masslösa partiklar vi känner till idag: fotonen, neutrinon, gluonen och kanske några till (uppenbarligen inte mitt specialområde detta), så känns det initialt lite antiintuitivt att dessa skulle ge upphov till gravitation.

Kanske är det, som redan påpekats, så att det är rörelsen som ger upphov till gravitation. I så fall borde dessa partiklar påverka sin omgivning.
Citera
2011-01-15, 16:58
Medlem
antpns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Frågan är inte om de påverkas, utan om de påverkar sin omgivning genom sin egen gravitation.

Om vi fokuserar på de masslösa partiklar vi känner till idag: fotonen, neutrinon, gluonen och kanske några till (uppenbarligen inte mitt specialområde detta), så känns det initialt lite antiintuitivt att dessa skulle ge upphov till gravitation.

Kanske är det, som redan påpekats, så att det är rörelsen som ger upphov till gravitation. I så fall borde dessa partiklar påverka sin omgivning.

Nu sträcker mig visserligen inte min kunskap om gravitation mycket längre än teorin i klassisk mekanik, men är det inte så att en partikel inte kan vara påverkad av gravitation utan att påverka sin omgivning?
Citera
2011-01-15, 17:07
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antpn
Nu sträcker mig visserligen inte min kunskap om gravitation mycket längre än teorin i klassisk mekanik, men är det inte så att en partikel inte kan vara påverkad av gravitation utan att påverka sin omgivning?
Jo, det är vad jag har lärt mig. Blev dock lite förvirrad när jag tänkte på masslösa partiklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in