2012-05-17, 18:26
Medlem
dilevas avatar
Apple har nu ett p/e tal p under 13 fr frra rets vinst. Rknar vi bort kassan r p/e p 10. Detta fr ett fretag i en marknad som frmligen exploderar. Vissa analytiker spr att Iphone frsljningstakten kommer minska detta kvartal d en del kpare vntar till 5:an kommer i hst.

Mrk att ingen vad jag vet tror att frsljningen jmfrt med frra ret kommer minska utan att frsljningskningen temporrt kommer minska.

Visst kan plattor med windows 8 slja en del, men vem kommer ha rd att konkurera med Apple d du kan kpa en ipad 2 fr 299 dollar. Ipad dominerar totalt och de kommer fortstta dominera precis som ipod gjorde trots att MS frskte sig p att konkurera med sin Zune. Apple har ett frsprng och det kommer kosta att frska sig p att komma ikapp.
Citera
2012-05-17, 20:50
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dileva
Apple har nu ett p/e tal p under 13 fr frra rets vinst. Rknar vi bort kassan r p/e p 10. Detta fr ett fretag i en marknad som frmligen exploderar. Vissa analytiker spr att Iphone frsljningstakten kommer minska detta kvartal d en del kpare vntar till 5:an kommer i hst.

Mrk att ingen vad jag vet tror att frsljningen jmfrt med frra ret kommer minska utan att frsljningskningen temporrt kommer minska.

Visst kan plattor med windows 8 slja en del, men vem kommer ha rd att konkurera med Apple d du kan kpa en ipad 2 fr 299 dollar. Ipad dominerar totalt och de kommer fortstta dominera precis som ipod gjorde trots att MS frskte sig p att konkurera med sin Zune. Apple har ett frsprng och det kommer kosta att frska sig p att komma ikapp.
Att tablets, telefoner och datorer jobbar p samma operativsystem i windows 8 kan visa sig vara ett riktigt genidrag. Det blir enklare fr utvecklare att utveckla program till alla formfaktorer och mjliggr fr hrdvarutillverkare att skapa hybrider dr laptops har en lstagbar tablet som skrm. Du kan frsts koppla in skrivbord till iPad men avsaknaden av mus r fr mig rtt strig. Hade det funnits hade jag kunnat erstta min dator i mnga fler lgen n jag kan idag.

Nu tror jag vl att Apple ngon gng kommer merga OSX och iOS men helt sker r jag inte p att det kommer srskilt snart. I vrigt s har du helt rtt i att Apple har ett stort frsprng p tabletmarknaden, lngt strre n de ngonsin hade med iPhone skulle jag sga. Men att Microsoft kommer med mjligheten att kpa tv produkter i en med hybrid laptop-tableten tror jag kommer locka mnga kunder. OS:et r dessutom rejlt snyggare.
Senast redigerad av Semester 2012-05-17 kl. 21:00.
Citera
2012-05-18, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Kursen har fallit ver 100$ eller ver 15% frn toppen. Frutsatt att nya operativsystemet blir en bra uppdatering s knns det attraktivt. Windows 8 knns dock som ett rejlt hot.

Nog fr att jag inte trodde p detta fall (se tidigare inlgg), s kan jag inte annat n upprepa tidigare rd att inte slss mot marknaden. Men ja, visst finns det triggers t bgge hll inom kort.

Citat:
Ursprungligen postat av haj
Jag ser ingen logisk frklaring till detta fall. Jag tankarp mer.

Fr att citera TraderFlorida:

$AAPL why some want to step in front of this freight train I have no freaking clue - wow

---

Kp aktier p uppgng, inte aktier p nedgng. Var r volymen som motiverar uppgng?
Senast redigerad av RockInRhino 2012-05-19 kl. 00:17.
Citera
2012-05-19, 00:46
Medlem
Citat:

Detta r ett rtt mrkligt uttalande. Visst, Apple drar nytta av skalfrdelar, men det r man inte ensam om. Vidare uppstr i mogna industrier vad man kallar industrial assets. S vem har rd att konkurrera med Apple? Vldigt mnga, s lnge Apple fortsatt har goda marginaler p sina produkter (vilket man har).
Citera
2012-05-20, 09:15
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Detta r ett rtt mrkligt uttalande. Visst, Apple drar nytta av skalfrdelar, men det r man inte ensam om. Vidare uppstr i mogna industrier vad man kallar industrial assets. S vem har rd att konkurrera med Apple? Vldigt mnga, s lnge Apple fortsatt har goda marginaler p sina produkter (vilket man har).

Nu knner jag inte till marginalerna fr surfplattor fr alla fretag (apple har 52%) men nr det gller smarttelefoner r det endast apple och samsung som tjnar pengar alla andra fretag gr med frlust (frutom htc som gr jmt upp). Det skulle frvna mig om ngra andra av fretagen som producerar surfplattor tjnar ngra pengar att tala om.

Detta beror inte enbart om volymer och skalfrdelar. Apple har de senare ren byggt upp en overtrffad leveranskedja genom att bekosta byggnationer av fabriker som skall framstlla hrdvara. I utbyte fr de ensamrtt av hrdvaran under en viss tid och sedan ett rabatterat pris.

Detta ger frdelar genom att Apple fr tillgng till ny teknologi mnader eller r fre konkurrenterna. S smningom kommer konkurrenterna ikapp tekniskt stt men d har Apple i stllet lgre komponentkostnader p grund av de rabatterade priserna de frhandlat sig fram till.

Fr att konkurrera med apple krvs innovation eftersom pris och kvalitet gr det inte att konkurrera med om man samtidigt vill tjna pengar. Innovation har vi i dagslget nnu inte sett d de flesta bara frskt kopiera apple. Det terstr att se om windows 8 kan st upp som ett alternativ. Men vgar fretagen satsa en gng till p nya plattor d fretag efter fretag ftt lgga ner sina androidplattor? Kanske mste MS sjlva bekosta en nokiaplatta?
Citera
2012-05-20, 13:10
Medlem
Citat:
Nu knner jag inte till marginalerna fr surfplattor fr alla fretag (apple har 52%) men nr det gller smarttelefoner r det endast apple och samsung som tjnar pengar alla andra fretag gr med frlust (frutom htc som gr jmt upp). Det skulle frvna mig om ngra andra av fretagen som producerar surfplattor tjnar ngra pengar att tala om.

Idag finns inga volymer att tala om. Nu var dock frgan: kan ngon konkurrera med iPad2 fr $299. Helt uppenbart, ja, med tanke p iPadens BoM. Ocks vanskligt att jmfra mobilsidan med tabletsidan. Helt olika marknader, med helt olika villkor (inte minst i USA).

Citat:
Detta beror inte enbart om volymer och skalfrdelar. Apple har de senare ren byggt upp en overtrffad leveranskedja genom att bekosta byggnationer av fabriker som skall framstlla hrdvara. I utbyte fr de ensamrtt av hrdvaran under en viss tid och sedan ett rabatterat pris.

Nu svljer du fr mycket av affrsjournalistikens pladder. Dessutom mindre relevant fr iPad2, som ju vid dags dato knappast r att betrakta som state of the art, komponentmssigt. Som kuriosa lr vl fortsatt Samsung st fr ungefr hlften av komponenterna i Apples produkter.

Citat:
Detta ger frdelar genom att Apple fr tillgng till ny teknologi mnader eller r fre konkurrenterna. S smningom kommer konkurrenterna ikapp tekniskt stt men d har Apple i stllet lgre komponentkostnader p grund av de rabatterade priserna de frhandlat sig fram till.

Se ovan. Dessutom verdriver du mer n en smula.

Citat:
Fr att konkurrera med apple krvs innovation eftersom pris och kvalitet gr det inte att konkurrera med om man samtidigt vill tjna pengar. Innovation har vi i dagslget nnu inte sett d de flesta bara frskt kopiera apple. Det terstr att se om windows 8 kan st upp som ett alternativ. Men vgar fretagen satsa en gng till p nya plattor d fretag efter fretag ftt lgga ner sina androidplattor? Kanske mste MS sjlva bekosta en nokiaplatta?

Nu yrar du fullstndigt igen. Pris och kvalitet gr helt uppenbart att konkurrera med om man samtidigt vill tjna pengar; goda marginaler r inte problemet, hga volymer r det. Nokia r ett strlande exempel p detta. Och sjlvklart "vgar" fretagen satsa p nya plattor. Vrldens enklaste risk/reward vi talar om. Satan s du yrar. Du lter som en vandrande jvla Apple-reklam.
Senast redigerad av RockInRhino 2012-05-20 kl. 13:14.
Citera
2012-05-23, 22:42
Medlem
dilevas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Nu svljer du fr mycket av affrsjournalistikens pladder. Dessutom verdriver du mer n en smula. Nu yrar du fullstndigt igen. Satan s du yrar. Du lter som en vandrande jvla Apple-reklam.

Kanske har rtt. Ok jag skall frska yra lite mindre och hlla mig mer till fakta:

I den senaste kvartalsrapporten (http://investor.apple.com/secfiling....321&CIK=320193) frn Apple ser man att i posten Machinery and Equipment s kar Apple investeringar i utrustning som anvnds i tillverkningsprocesserna fr sina produkter. Detta r intressant eftersom det ger en franing om framtida produktionskapacitet. Och eftersom antalet slda iOS-enheter hitintills verkar vara begrnsad till hur mnga enheter Apple lyckats tillverka s r M&E-posten mkt intressant.

nnu mer intressant r att nu halva ret har gtt men Apple har bara anvnt en fjrdedel av den budgeterade posten "M&E and Real Estate" som fr helret r $7,1 miljarder. Det innebr att de fr de kommande tv kvartalen som terstr mste anvnda omkring $2,5 miljarder per kvartal fr att n sitt budgeterade ml.

Detta r mkt stort tal ven fr apple och hintar om massiv produktionskapacitet (nya produkter och frhoppningsvis strre frsljning!). Jag tror att av detta kan vi de kommande kvartalen, framfr allt q4 och q1 2013, frvnta oss en fortsatt frsljningskning motsvarande tidigare r.
Citera
2012-05-24, 18:08
Medlem
Citat:

Kanske har rtt. Ok jag skall frska yra lite mindre och hlla mig mer till fakta:

I den senaste kvartalsrapporten (http://investor.apple.com/secfiling....321&CIK=320193) frn Apple ser man att i posten Machinery and Equipment s kar Apple investeringar i utrustning som anvnds i tillverkningsprocesserna fr sina produkter. Detta r intressant eftersom det ger en franing om framtida produktionskapacitet. Och eftersom antalet slda iOS-enheter hitintills verkar vara begrnsad till hur mnga enheter Apple lyckats tillverka s r M&E-posten mkt intressant.

nnu mer intressant r att nu halva ret har gtt men Apple har bara anvnt en fjrdedel av den budgeterade posten "M&E and Real Estate" som fr helret r $7,1 miljarder. Det innebr att de fr de kommande tv kvartalen som terstr mste anvnda omkring $2,5 miljarder per kvartal fr att n sitt budgeterade ml.

Detta r mkt stort tal ven fr apple och hintar om massiv produktionskapacitet (nya produkter och frhoppningsvis strre frsljning!). Jag tror att av detta kan vi de kommande kvartalen, framfr allt q4 och q1 2013, frvnta oss en fortsatt frsljningskning motsvarande tidigare r.

Att antalet iOS-enheter som sljs skulle begrnsas av scarcity r inget annat n en rtt ogenomtnkt myt. Annat n vid produktlansering r det allt annat n sant. Och vad gller den "nya ipaden" knappt ens d. Men visst andas det optimism, absolut.
Citera
2012-08-02, 23:08
Moderator
Semesters avatar
Varfr rasade Apple med drygt 10% till under 550$ i efterhandeln idag?

http://finance.yahoo.com/q?s=aapl&ql=1
Citera
2012-08-03, 08:34
Medlem
Citat:

Ser inga spr av det...?

http://www.google.com/finance?q=NASDAQ:AAPL

Synd, annars hade jag nog kpt p mig ngra till.
Citera
2012-08-03, 17:39
Medlem
finhatts avatar
Citat:

Lter mrkligt, inget negativt har hnt s Apple tuffar vidare p uppt. Synd att senaste tidens uppgng frstrts av att dollarn minskat ganska kraftigt i vrde...
Citera
2012-08-06, 10:31
Medlem
Apple mot $800 inom kort!

Klockrent kp, nya iphone 5 kommer snart, TV kommer snart, vinner rttstvisten mot Samsung, undrar om ens $800 rcker i slutet av september??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in