2024-02-22, 10:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Typ hela boken är en hallucination som Skorpan har under ett ögonblick medan han dör. I hallucinationer kamnvad som helst hända.

om nu bröderna lejonhjärta är carls hallusination
vad är då mio min mio?
mios dröm?
mio / bo wilhelm (mobbad pojke) drömmer att han är prins / hjälte
Citera
2025-02-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Det är något skumt i Bröderna Lejonhjärta. Verkar som om Astrid hade en tankelapsus.

I kap 1 så är Skorpan ledsen över att han snart ska dö och därmed inte får träffa Jonathan på många år. Jonathan förklarar då att många år på jorden motsvarar ett par dagar i Nangijala. Dvs att Skorpan bara kommer att få vänta några dagar på Jonathan och tills han dött i det nuvarande jordelivet.

Sedan vet ni alla vad som händer, Jonathan tar Skorpan på ryggen för att rädda undan honom från branden och dör själv. Därefter går det en tid, en tidsrymd som jag uppfattar som några månader, Skorpan dör i sin lungsjukdom, turberkulos?

Skorpan kommer till Nangijala och får träffa sin älskade bror. Det är här det märkliga kommer in. Jonathan verkar att ha acklimatiserat sig bra i Nangijala, gått med i motståndsrörelsen, lärt känna folket i Körsbärsdalen mm. Alltså det har förflutit en hel del tid i Nangijala, tid som om det som Jonathan sa skulle motsvara flera år på jorden. Men så är det inte, Skorpan har endast väntat en liten tid på jorden innan han dog. Motsägelsefullt, eller hur?

Var det kanske så att Jonathan inget visste om tidsbegreppen och ville trösta sin bror Skorpan? Eller hade A.L en tankelapsus?

Detta har gått och gnagt mig den senaste tiden. Något som har en åsikt i ämnet?

I vilket fall som helst så är Bröderna Lejonhjärta en fantastiskt fin historia om broderskärlek, kärlek till sin nästa, om mod och rädsla samt att det finns onda saker man måste stå upp emot. Annars är man bara en lite lort.....

Eftersom Jonathan visste så mycket om Nangijala hade han sannolikt förmågor som möjliggjorde kontakt med denna parallella värld och var redan insatt i förhållandena där när han anlände. Det behövdes ingen tid att bekanta sig med invånarna utan var bara att sätta igång och delta i kampen direkt.
Citera
2026-08-10, 14:57
Medlem
andan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Såvitt jag förstått så syftade Lindgren till att den vuxne läsaren skulle förstå att hela händelseförloppet bara är fantasier och drömmar hos den döende Skorpan, och att ljusglimten av Nangilima vid bokens slut i själva verket innebär hans verkliga död i kökssoffan på jorden. Jonatans berättelse är även i boken bara en vacker saga som han diktar ihop för att trösta sin bror - någon "kunskap" om platsen kunde han väl knappast ha haft ändå - och därför spelar tidsbegreppen inte så stor roll: bägge bröderna var väl rätt pragmatiska i sitt respektive diktande.
nej… nu är hela min uppfattning kring min favoritbok förstörd...
Citera
2026-08-10, 15:04
Medlem
andan0s avatar
min tolkning av detta har alltid varit att jonatan ljög om det där med tidsskillnaden mellan jorden och nangijala, för att skorpan inte skulle vara ledsen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in