Citat:
Ursprungligen postat av
Viktorgurka97
Har läst bröderna lejonhjärta många gånger och jag tycker att det finns saker som är väldigt fuckud up. Liksom inte logiskt. Först. När Skorpan är sjuk och håller på dör så berättar Jonathan att det finns nangijala där alla kommer när man dör. Vart lärde Jonathan det nån stans? Sen berättar han typ att 2 dagar i nangijala är 90 år på jorden vilket förstör allt. Jonathan dör sedan med skorpan på ryggen när han räddar honom från en brand så Jonathan kommer ochså nangijala före skorpan. Sen kanske 1 månad senare dör skorpan i tuberkolos kanske? men iallafall Om 2 dagar i nangijala är 90 år i vanliga världen då borde Jonathan ochså precis kommit dit. Nej men istället har bekantat sig med många och gått med i moståndsrörelsen osv så det känns att han har varit där typ 1 månad ochså men det förklaras inte. Sen tycker jag att tengil är dålig skurk. Jag liksom fattar inte. Sen i slutet efter striden så (iallafall i filmen) så säger sofia att dom ska fira i guldtuppen. Hon sa att dom kommer komma tillbaka hoppas hon vilket redan då har spoilat hela filmen. Jonathan blir bränskadad av benen av katla så dom bestämmer sig att ta självmord vilket är dåligt för barn att uppmuntra dom att ta självmord. Skorpan tar Jonathan på ryggen.Jonathan berättar ochså om Nangilima där det inte finns någon ondska då det bara är läger elden och sagornas tid. Men vart kommer man efter Nangilima? Sen undrar jag med det där första att 2 dagar i nangijala är 90år. Och det går ju flera dager när dom är där. Så då borde Nangijala bli fullt med folk. Eller så är det så om man tror på att det existerar då kommer man dit?. En till sak är att ifall man är typ 70 år i vanliga världen och dör kommer man då till Nangiljala som 70 år då eller? Vad är budskapet med bröderna lejonhjärta?
Så nu har jag fått skriva av mig. vad tycker ni?
obs det kan vara mycket stavfel då jag skrev allt på typ 5 min...
Som många har sagt redan: Jonathan hittade bara på detta om Nangijala för att trösta Skorpan, som var sjuk och nästan döende. Det var inte alls så att han på något magiskt sätt visste mer än någon annan. Och allting om när Skorpan var i Nangijala var en feberdröm strax innan han dog, och när de kom till Nangilima på slutet betydde det att Skorpan dog på riktigt hemma på jorden. Alltså: man får helt enkelt bortse från all normal logik i det här fallet, och då blir de där frågorna (som många har ställt sig genom åren) helt ovidkommande.
Men jag vill fråga dig (om du någonsin kommer läsa detta): Vad menade du med att Tengil är en dålig skurk?