2011-01-13, 21:01
Medlem
Hejsan!
Har just köpt en Pioneer VSX-916S begagnad över nätet. Säljaren påstod att den var i princip ny skick.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=93181

När jag sedan kopplar in mina 5 små satteliter (har inte hunnit skaffat nån sub ännu) och dvd (genom coaxial och rca) så sprakar och hoppar ljudet i en av högtalarna, två är helt tyst och två låter bra. Höjer jag så kan en av högtalarna börja knastra lite och den som var tyst kan "poppa" till lite innan den medens blir tyst igen. Detta varierar från vad man spelar upp.

Har kollat alla 7 högtalar-utgångar med en ny kabel och en högtalare jag vet fungerar.
Dom enda som fungerade var:
Front L (lite små-knaster)
Surround R
Centern
Surround Back R

Högtalarna som jag använder är:
Yamaha NX-E130
6 Ohms
Nominell 30watt
Maxi 100watt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=32488

Högtalarna är på 6ohm medans förstärkaren är rekommenderad för 8ohms högtalare, men den går att slå om till 6ohm så det borde ju funka?
Så vad är problemet?
Läste någonstans nått om nån kondensator i förstärkaren som kan vara trasig?

Tacksam för svar!
Citera
2011-01-13, 21:56
Medlem
DrBums avatar
Har du testat om andra högtalare låter likadant på samma utgång, tanken är att något kan vara trasigt.

Testa att byta signalen, alltså höger på vänster och vice versa.. Blir det motsatt ljud?
Om det inte funkar då så är det stärkaren som spökar..

Återkom efter att du testat detta..!
Citera
2011-01-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Har du testat om andra högtalare låter likadant på samma utgång, tanken är att något kan vara trasigt.

Nu efter att ha kört på lite musik på hyffsat hög volym så har fyra av fem högtalare kommit igång. Dock den som var tyst förut knastrar det lite smått i ibland. Måste man "varm köra" en förstärkare som stått ett tag lr?

Men det är fortfarande en som är nästan död. Har testat utgången till den med två olika högtalare, men med samma resultat. Den kan fungera i en halv sekund o sedan bli tyst...

Citat:
Testa att byta signalen, alltså höger på vänster och vice versa.. Blir det motsatt ljud?
Om det inte funkar då så är det stärkaren som spökar..

Förstod inte riktigt. Menar du att switcha högtalarkablarna från plus till minus på den signalen?
Citera
2011-01-13, 22:20
Medlem
DrBums avatar
Nej, inkommande signal till förstärkaren.
Mera som att kunna utesluta att det ska vara fel på den.
Citera
2011-01-13, 22:38
Medlem
Citat:
Nej, inkommande signal till förstärkaren.
Mera som att kunna utesluta att det ska vara fel på den.
Ja och det blir samma fel. Körde AUX rca med vanlig stereo 3,5mm till datorn o då funka alla utom den ena, men så när jag växlade till dvd, som är i en annan rca ingång, så började en till högtalare, förutom den som är död, hoppa o knastra. Det blev bättre efter lite spelande men det fortsatte lite ändå.

Tror du det är nå fel på förstärkaren?
Citera
2011-01-13, 22:42
Medlem
DrBums avatar
Ja, det är jag säker på.

Vi har ju uteslutit att det inte är signalen som är fel.
Inte heller att det är elementen som är fel.

Förstärkaren kvar..
Testa lite olika inställningar, annars är det stärkaren som suger..
Citera
2011-01-13, 22:56
Medlem
Jo för så här mkt pill ska de ju inte behöva vara för att vrida ingång en förstärkare :S
Får kontakta försäljaren imorn..

Tack så mkt för din hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in