Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-13, 21:48
  #13
Avstängd
johnfowless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inevah
Oj, tack för de snabba svaren!

Jag provar nu med en boxer (utan kort). Kopplar in scart och så som det ska vara, samt kopplar in den där parabolkabeln i LNB in. Kanalsöker, ingen signal.

Om jag däremot tar av huvudet på parabolkabeln och för in den i ANTENN IN, dvs använder parabolen som en antenn. Är detta smart? Nu får jag nämligen in SVT1 etc, men ingen tv6 :/

Johnfowles - TV6 finns inte ens med i menyn än, har inte fått någon signal från den alls :/
e du säker på att du tittar digitalt och inte analogt? om du trycker "menu"knapp på boxfjärr, kommer boxens menysystem upp då? om nej så står du inte på rätt AV/HDMI kanal (eller så e boxen i standby)
Finns det bara en scart på box? om det finns fler kan du kopplat fel...
E gammal tv se om du har en knapp som det står AV på eller en knapp som ser typ ut så här [-]->
Om det e platt TV, kolla om du har en knapp där det står "source" När du är inne i boxmenyn gör du en boxreset
Citera
2011-01-13, 21:58
  #14
Medlem
6;an finns inte när man har parabol tror jag.
Citera
2011-01-13, 22:07
  #15
Medlem
DennisOlofs avatar
Dags för lite matnyttig information.

En del kanaler via marknätet sänds gratis, vilka kanaler det är hittar man på boxers hemsida. Man behöver alltså en digitalbox för marknätet (eller inbyggd sådan i TVn), samt en TV-antenn, och så kopplar man ihop allt. Förutsatt man finns i ett område med bra mottagning ska det inte vara några problem.

Man kan även ta emot boxers gratisutbud (inte HDTV kanalerna) via satellit, båda CD och Viasat, men Viasat är att föredra, det kräver iofs ett kort, men då betalar man bara för korthyran så att säga (krypteringsavgift tror jag dom kallar det för). Då får man in dessa kanaler via satellit. Viasat Fri kallas det för om jag inte minns fel. Kräver parabol, box osv. Kostar 300kr per halvår i kortavgift. Ett bra alternativ om man råkar bo i området som har usel mottagning av boxers signal.

Finns inte så mycket information på hemsidan om detta men jag vet att det finns kvar.
Citera
2011-01-13, 22:17
  #16
Medlem
inevahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfowles
e du säker på att du tittar digitalt och inte analogt? om du trycker "menu"knapp på boxfjärr, kommer boxens menysystem upp då? om nej så står du inte på rätt AV/HDMI kanal (eller så e boxen i standby)
Finns det bara en scart på box? om det finns fler kan du kopplat fel...
E gammal tv se om du har en knapp som det står AV på eller en knapp som ser typ ut så här [-]->
Om det e platt TV, kolla om du har en knapp där det står "source" När du är inne i boxmenyn gör du en boxreset

Asså, jag är inne på rätt kanal och så. Jag kan se på SVT1 utan problem. Det står även att den är marksänd. Problemet är ju bara att kanalsökaren inte får upp tv6, det kanske är rentav tekniskt omöjligt för mig? Hon bor i villa och signalen borde inte vara några problem alls.
Citera
2011-01-13, 22:45
  #17
Avstängd
johnfowless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inevah
Asså, jag är inne på rätt kanal och så. Jag kan se på SVT1 utan problem. Det står även att den är marksänd. Problemet är ju bara att kanalsökaren inte får upp tv6, det kanske är rentav tekniskt omöjligt för mig? Hon bor i villa och signalen borde inte vara några problem alls.
testa att göra en boxreset, kolla även att du inte är inne i någon favoritlista där 6an inte lagts till
får du in axess-kanalen?
Citera
2011-01-14, 06:34
  #18
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christofferz
6an är väl inte ens en gratiskanal längre?

Citat:
Ursprungligen postat av Lingongrotta
Jag har för mig det också. En polare har Boxer tror jag. Och han kan inte få in 6:an.

Citat:
Ursprungligen postat av Rulle80
jodå den är allt gratis

Citat:
Ursprungligen postat av KarlPilkington
tror den är gratis, men har man ett abonnemang är det inte säkert att den ingår, det gör den nämligen inte hos mig, men om jag kopplar inte en box utan abonnemang så får jag den.

Citat:
Ursprungligen postat av wallflower
6;an finns inte när man har parabol tror jag.

Shit, man blir ju mörkrädd när man läser detta. Har man ingen aning om saker och ting så ska man fan inte svara heller.

Så här ligger det till:

Boxer - TV6 ligger fritt, inga programkort eller liknande behövs.
Viasat - TV6 kodad, kostar pengar.
Canal Digital parabol - TV6 finns ej i utbudet.
Canal Digital kabel-tv analogt basutbud - TV6 finns oftast med "gratis".
Canal Digital kabel-tv CHECI-matat digitalt utbud - TV6 kodad, kostar pengar.
Canal Digital kabel-tv satellitmatat digitalt utbud - TV6 finns ej i utbudet.
Övriga operatörer, både digitalt och analogt - varierar beroende på rättigheter osv.

TV6 är alltså ingen "gratiskanal" som många tycks tro, däremot har Viasat valt att lägga ut den okodat i Boxers utbud.

Citat:
Ursprungligen postat av inevah
Om jag däremot tar av huvudet på parabolkabeln och för in den i ANTENN IN, dvs använder parabolen som en antenn. Är detta smart? Nu får jag nämligen in SVT1 etc, men ingen tv6 :/

Det är inte så smart, nej... Använd en vanlig antenn istället.
Citera
2011-01-14, 14:58
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Shit, man blir ju mörkrädd när man läser detta. Har man ingen aning om saker och ting så ska man fan inte svara heller.

Så här ligger det till:

Boxer - TV6 ligger fritt, inga programkort eller liknande behövs.
Viasat - TV6 kodad, kostar pengar.
Canal Digital parabol - TV6 finns ej i utbudet.Canal Digital kabel-tv analogt basutbud - TV6 finns oftast med "gratis".
Canal Digital kabel-tv CHECI-matat digitalt utbud - TV6 kodad, kostar pengar.
Canal Digital kabel-tv satellitmatat digitalt utbud - TV6 finns ej i utbudet.
Övriga operatörer, både digitalt och analogt - varierar beroende på rättigheter osv.

TV6 är alltså ingen "gratiskanal" som många tycks tro, däremot har Viasat valt att lägga ut den okodat i Boxers utbud.



Det är inte så smart, nej... Använd en vanlig antenn istället.

Det var ju det jag skrev. Han sa att dom hade Canal Digital och så pratade han om en parabolsladd.

Edit: Du citerade mig och sa att man fan inte skall uttala sig om man inte visste vad man pratade om!
Citera
2011-01-14, 16:22
  #20
Medlem
hataallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inevah
Hej!

Kan börja med att säga att jag är en absolut nybörjare inom detta område (fattar ingenting) så jag skulle kunna behöva så lätta förklaringar som möjligt!

Jag har fått i uppdrag att fixa en väns (flicka) gratiskanaler. Eftersom jag inte har en aning och inte vågar erkänna det vänder jag mig till er.

Till att börja med har hon Canal Digital-abonnemang. Hon har 2 tv-apparater. I den ena har hon kopplat in en Dreambox och får på så sätt in alla kanaler hon vill ha, förutom just TV6 och jag kan fatta att detta är jävligt störande då det tillochmed är en gratiskanal.
Hur som helst vill hon inte ha kanalen på denna tv'n med dreambox, utan med sin andra tv.

Jag kollade upp vad det var för modell och tydligen är det en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=628259 .

Det står att den har inbyggd digitalbox etc, hur utnyttjar man detta? På denna tv'n vill hon endast få in de få gratiskanaler som finns. Måste hon köpa en antenn från 1940-talet för detta eller går det på något annat sätt?


Är det bara jag som reagerar på att detta låter lite fel? varför betala för två canal-digital abonnemang om man har dreambox? I övrigt så håller jag med kabeltattaren helt.
Citera
2011-01-14, 16:41
  #21
Medlem
hataallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfowles
e du säker på att du tittar digitalt och inte analogt? om du trycker "menu"knapp på boxfjärr, kommer boxens menysystem upp då? om nej så står du inte på rätt AV/HDMI kanal (eller så e boxen i standby)
Finns det bara en scart på box? om det finns fler kan du kopplat fel...
E gammal tv se om du har en knapp som det står AV på eller en knapp som ser typ ut så här [-]->
Om det e platt TV, kolla om du har en knapp där det står "source"
När du är inne i boxmenyn gör du en boxreset

Så du menar att det bara är på gamla tv apparater det står "av" om man ska byta källa? och source på alla nya? Du vet väl att det kan stå "av"/ source/ input/ eller den där " [-]-> " oavsett när tvn är gjord? det är mer beroende av vilken tillverkare det är.
Citera
2011-01-14, 17:43
  #22
Medlem
Koppla inte in någon box köp bara en vanlig Antenn till den så kommer du få in 6an.
Så gjorde jag. 1,2,4 och 6an
Citera
2011-01-14, 20:25
  #23
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallflower
Det var ju det jag skrev.

Nej, du skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av wallflower
6;an finns inte när man har parabol tror jag.
Citera
2011-01-15, 12:19
  #24
Medlem
SpikeTVs avatar
Haha, det är som "fråga publiken", alla trycker utan en aning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback