Citat:
Ursprungligen postat av Zorno
Jag har talat med 6 banker och fått lånelöften. Dock så har jag inte slutförhandlat räntan än. Jag och min sambo kommer låna ca 2.500.000kr. Vår ekonomi är inkomst på dryga 50.000kr/ månaden. Men vi är i början av våra karriärer. Så lönen kommer gå upp inom kort.
Har du några räntetips?
Nja jag vet inte. Ni känner nog er ekonomi bäst och vad ni vill göra med era pengar. Vissa väljer att leva upp pengarna, andra väljer att amortera andra placerar dem och hoppas att de ger bättre avkastning är räntan.
Det är lite svårt att förklara men det bästa rådet är nog att ni tar räntorna från en valfri bank som ni skulle kunna tänka er och försöker göra en enkel excel-snurra där ni beräknar vad era kostnader blir med lite olika alternativ.
Ex: Rörlig - Vad är räntan nu, vad kan räntan tänkas vara om 1-3 år (leta reda på prognoser och liknande från bankerna) --> Vad blir det för snittränta.
Jämför med bundna alternativ. Fundera lite på hur länge ni vill binda. Vissa banker tillåter enbart en viss amortering under lånets löptid. Sen är det bara att gå och mjölka bankerna. Kör inte med alla då det tar mycket tid och bankerna kan tröttna på er om ni kör för hårt när ni spelar ut dem mot varandra.
Erbjud banken att ta hand om saker som ni själv inte har kunskap eller intresse av i utbyte av lägre ränta. Jag fick x-antal punkter i rabatt när jag erbjöd banken att förvalta mina pensionspengar(som jag har noll koll och intresse av). Sen kan kan även få rabatt om man erbjuder sig att spara x-antal kronor varje månad. Visst man binder upp pengarna men det är fortfarande ens egna pengar och man får rabatt.