2011-01-13, 22:49
Medlem
Zornos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Allt bundet på 2 år. Ångrar att jag inte tog 3 år då det nu i efterhand var rätt bra pris på 3-åringen.

Men räntan är ju betydligt bättre rörlig. Varför har du allt på 2 år och inte lite utspritt? Hela ditt lån "frigörs" då samtidigt. Inte orolig?
Citera
2011-01-14, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorno
Men räntan är ju betydligt bättre rörlig. Varför har du allt på 2 år och inte lite utspritt? Hela ditt lån "frigörs" då samtidigt. Inte orolig?

Inte nödvändigtvis. Visst när jag stod i valet och kvalet så var den rörliga räntan lägre än de bundna alternativen, men så är det ju alltid. För att kunna ta ett beslut gjorde jag en liten excel-snurra där jag kunna peta in olika räntealternativ och se hur det slog på den totala räntekostnaden, jag kunde även se hur mycket den rörliga räntan behövde gå upp för att de olika alternativen skulle gå jämnt upp. Dessutom kunde jag pilla med när i tiden den rörliga räntan skulle börja röra sig uppåt.

En tidigare uppgång gör ju det bundna alternativet bättre och tvärt om.

Som sagt så stod jag närmare bundet 3 år än att ha rörlig ränta.
Citera
2011-01-14, 06:57
Medlem
Aktieklipparns avatar
1/3 del rörligt samt resten med 2 olika bindningstider.

Rörliga delen kan jag lägga in om jag blir tvungen.

Om jag inte hade varit sjukpensionär så hade jag haft 100% rörligt.
Citera
2011-01-14, 17:56
Medlem
Zornos avatar
Shit, jag har ingen aning om vad jag ska göra. Paniken är total!
Citera
2011-01-14, 18:08
Medlem
lundagrens avatar
Citat:

Ha rörlig men lägg undan pengar om den skulle gå upp, det är nog det absolut "bästa". övertiden har det visat sig att rörlig är bäst, om man har råd under topparna såklart.
Citera
2011-01-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Ha rörlig men lägg undan pengar om den skulle gå upp, det är nog det absolut "bästa". övertiden har det visat sig att rörlig är bäst, om man har råd under topparna såklart.
Jo rörligt är billigast över en längre tid om man ser till upp och nedgångar men det gäller ju att se till när man kliver in i cykeln. Om vi antar att upp och nedgången är perfekt cykliskt och man tar ett bostadslån med rörlig ränta efter att räntan har klättrat över den genomsnittliga räntan över tiden så kommer man att få "ligga ute" med pengar tills dess att räntan är på väg ner under den genomsnittliga räntan över tiden.

Kliver man in innan räntan när räntan fortfarande ligger under medelräntan över tiden och kan binda då så gör man ju en bra affär.

Kruxet är som sagt att veta vart man är i en cykel, en cykel som i verkligheten inte är perfekt. Dessutom är det inte säkert att man kan binda så länge som det är ekonomiskt optimalt med hänseende på räntan då man inte vill riskera att behöva att batala extra för att lösa det bundna lånet om man byter bostad osv osv.
Citera
2011-01-14, 19:17
Medlem
Citat:

Hur ser din ekonomi ut? Vad handlar det om för belopp du ska låna? Hur långt har du kommit i processen att köpa bostad? Har du pratat med din bankman? Har du kommit fram till vilken bank som ger dig bäst villkor?
Citera
2011-01-14, 21:53
Medlem
Zornos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Hur ser din ekonomi ut? Vad handlar det om för belopp du ska låna? Hur långt har du kommit i processen att köpa bostad? Har du pratat med din bankman? Har du kommit fram till vilken bank som ger dig bäst villkor?

Jag har talat med 6 banker och fått lånelöften. Dock så har jag inte slutförhandlat räntan än. Jag och min sambo kommer låna ca 2.500.000kr. Vår ekonomi är inkomst på dryga 50.000kr/ månaden. Men vi är i början av våra karriärer. Så lönen kommer gå upp inom kort.

Har du några räntetips?
Citera
2011-01-14, 22:32
Medlem
Citat:
Jag har talat med 6 banker och fått lånelöften. Dock så har jag inte slutförhandlat räntan än. Jag och min sambo kommer låna ca 2.500.000kr. Vår ekonomi är inkomst på dryga 50.000kr/ månaden. Men vi är i början av våra karriärer. Så lönen kommer gå upp inom kort.

Har du några räntetips?
Nja jag vet inte. Ni känner nog er ekonomi bäst och vad ni vill göra med era pengar. Vissa väljer att leva upp pengarna, andra väljer att amortera andra placerar dem och hoppas att de ger bättre avkastning är räntan.

Det är lite svårt att förklara men det bästa rådet är nog att ni tar räntorna från en valfri bank som ni skulle kunna tänka er och försöker göra en enkel excel-snurra där ni beräknar vad era kostnader blir med lite olika alternativ.
Ex: Rörlig - Vad är räntan nu, vad kan räntan tänkas vara om 1-3 år (leta reda på prognoser och liknande från bankerna) --> Vad blir det för snittränta.
Jämför med bundna alternativ. Fundera lite på hur länge ni vill binda. Vissa banker tillåter enbart en viss amortering under lånets löptid. Sen är det bara att gå och mjölka bankerna. Kör inte med alla då det tar mycket tid och bankerna kan tröttna på er om ni kör för hårt när ni spelar ut dem mot varandra.

Erbjud banken att ta hand om saker som ni själv inte har kunskap eller intresse av i utbyte av lägre ränta. Jag fick x-antal punkter i rabatt när jag erbjöd banken att förvalta mina pensionspengar(som jag har noll koll och intresse av). Sen kan kan även få rabatt om man erbjuder sig att spara x-antal kronor varje månad. Visst man binder upp pengarna men det är fortfarande ens egna pengar och man får rabatt.
Citera
2011-01-14, 23:49
Medlem
400 000 kr bundet 3 år på 3,05% (går ut dec-2012)
1 000 000 kr bundet 1 år på 1,55% (går ut mars-2011)
400 000 kr bundet 1 år på 2,17% (går ut september-2011)
Citera
2011-01-15, 00:55
Medlem
Uppdelat lånen i fyra ungefär lika stora delar.

3 månader på 2,3 %
1 år på 2,1 %
3 år på 2,9 %
5 år på 3,8 %

Känns tryggt att lånen går ut vid lite olika tidspunkter.
Citera
2011-01-15, 01:01
Medlem
Har haft rörlig 1dagars ränta fram tills helt nyligen då jag band 50% i 2år samt 50% i 4år. Är fullständigt övertygad om att räntorna kommer gå upp i åtminstone drygt 1år vilket gör att jag garanterat tjänar på 2år räntan. 4års räntan är jag lite mer tveksam till om jag tjänar på, men känner mig trygg med att det hursomhelst inte innebär någon större förlust.

Är annars för rörligt, men tycker det är en lite halvkorkad hållning att ha vid dagens krisräntor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in