• 1
  • 2
2011-01-14, 20:09
Medlem
Dasshulkens avatar
Varfr inte bara anvnda megasuper?
Citera
2011-01-15, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag tycker det r ett alldeles utmrkt tips. Tack, teoljungberg.

TM i all ra, det r bde enkelt och bra, men det bygger p att man som anvndare vill gra backup av allt och sedan utesluta det man ej vill ha med p backup. Ibland r det tvrtom man vill ha backup av enbart vissa saker. D r ju detta kalas!

Jag har en frga:
Hur gr man fr att gra backup av tv mappar, utan att behva tv skript/kommandon?
Du lgger till 2 rader,

Kod:
rsync -av /path/to/folder1  /path/to/backup1 
rsync -av /path/to/folder2  /path/to/backup2
Citera
2011-01-15, 15:12
Medlem
StyleWarss avatar
Mycket bra!

Och sen att du delar med dig och supportar tillochmed - nnu bttre!

Typiskt att f svar som "Vad r det fr fel med TM?", och det av forumiter som inte har bidragit med ett skit nnsin!
En del r verkligen av det negativa slaget.

Jag kommer inte att anvnda skriptet, men tycker som sagt att det r grymt bra att det finns, och fr detta nominerar jag teoljungberg till mnadens skribent allts. Bigup!
Citera
2011-01-15, 15:14
Medlem
det var ett gnllande om att det hr var krngligt, det r ett par rader kod och inte direkt hjrnkirurgi.

Fr er som vill att scriptet ska kras vid en viss tid s finns ju unixverktyget 'cron'

CronniX http://code.google.com/p/cronnix/dow..._3.0.2.app.zip

Det r en unixverktyget cron med en ltt GUI. Det r ltt att anvnda s jag knner inte att det behvs en walkthrough.
Principen med programmet r att du sger vilken tid, datum, dag osv den ska kras. S lgger du till descript du vill kra i CroniX och voila.

Varfr jag anvnder terminalen fr backups istllet fr timemachine r
1) ger ingen timemachine.
2) ifall jag skulle anvnda TM s skulle jag fylla ut HDDn sjukt fort. Vad jag minns s kan TM bara lagra ett visst antal 'dates' medans mitt script skriver ver filer som det finns en nyare version av. TM skapar bara ny mapp. Jag har ingen erfarenhet av TM s jag kan ha sagt fel

Sen tack fr all respons, bra som dlig
Senast redigerad av teoljungberg 2011-01-15 kl. 15:19.
Citera
2011-01-19, 20:02
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoljungberg
Du lgger till 2 rader,

Kod:
rsync -av /path/to/folder1  /path/to/backup1 
rsync -av /path/to/folder2  /path/to/backup2
Superbt! Tack, tack.
Citera
2011-01-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Superbt! Tack, tack.
det var s lite s! kul att ngon uppskattar det lilla backupsystemet
Citera
2011-01-20, 15:47
Medlem
Lethass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoljungberg
det var ett gnllande om att det hr var krngligt, det r ett par rader kod och inte direkt hjrnkirurgi.

Fr er som vill att scriptet ska kras vid en viss tid s finns ju unixverktyget 'cron'

CronniX http://code.google.com/p/cronnix/dow..._3.0.2.app.zip

Det r en unixverktyget cron med en ltt GUI. Det r ltt att anvnda s jag knner inte att det behvs en walkthrough.
Principen med programmet r att du sger vilken tid, datum, dag osv den ska kras. S lgger du till descript du vill kra i CroniX och voila.

Varfr jag anvnder terminalen fr backups istllet fr timemachine r
1) ger ingen timemachine.
2) ifall jag skulle anvnda TM s skulle jag fylla ut HDDn sjukt fort. Vad jag minns s kan TM bara lagra ett visst antal 'dates' medans mitt script skriver ver filer som det finns en nyare version av. TM skapar bara ny mapp. Jag har ingen erfarenhet av TM s jag kan ha sagt fel

Sen tack fr all respons, bra som dlig

Eftersom du tycker att pillande i terminalen r roligt, kan du ju kra cron i terminalen istllet. S fr man pilla lite extra

crontab -e
Citera
2011-01-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lethas
Eftersom du tycker att pillande i terminalen r roligt, kan du ju kra cron i terminalen istllet. S fr man pilla lite extra

crontab -e
jag vet att det finns, har faktiskt inte orkar lsa manualen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in