2011-01-15, 03:02
Medlem
lord_of_worlds avatar
hint: börja inte snusa. inte för att det är spec dyrt inte för mig iaf 1dosa i veckan ca.

mer för att det fräter på tandkött dock är det jävligt olika från person till person.
om du får för dig o sluta så GLHF de e inte kul!

om du börjar se till att köra på varannan sida under läppen så de blir lite variation så de hinner läka lite på ena sidan.

och jo det förhindrar hål i tänderna då snusen gör så du får mer saliv i käften som i sin tur skyddar tänderna.o snuset är basiskt eller surt om ja inte minns fel heller

Har själv snusat i ca 6år inga hål (dricker cola som fan) tandläkaren har inte sagt
något om att de ser illa ut...

detta är givetvis på mig då det är olika från Svensson till Svensson
Senast redigerad av lord_of_world 2011-01-15 kl. 03:05.
Citera
2011-01-15, 03:05
Medlem
Zeromatics avatar
Jag började röka när jag var ca 18 och alla andra på jobbet rökte på rasterna, samt alla kompisar rökte när man var på café. Jag tänkte att "inte fan kan det vara så svårt att sluta som folk säger? Det är väl bara att sluta?". Nu har jag rökt i ca 6 - 7 år, och kommit fram till att det inte var så lätt att sluta. Nikotin är en av de mest beroendeframkallande droger som finns.

Det fysiska beroendet är hyfsat lätt att bli av med, det räcker med att stå ut några dagar till ett par veckor med sömnlöshet, svett, slemhosta, huvudvärk, irritation, nedstämdhet, rastlöshet och ett "sug" som liknar hunger, men som inte tillfredsställs hur mycket du än äter eller dricker.

Det psykiska beroendet är det som du förmodligen får dras med uppåt ett halvår eller längre efter att du har slutat. Tänk dig att du plötsligt inte längre får äta kött, dricka läsk, köra bil, använda en dator, eller nåt annat som du trivs med i din vardag - aldrig mer i hela ditt liv! (Har du nån slags sysslesättning som du skulle bli tokig av ifall du plötsligt inte fick hålla på med längre? Ta bort den!) Nu måste du vänja dig vid det och gå vidare. Lite så är det att sluta med nikotin efter en längre tids användning.

Man luktar illa, man får dålig kondition, man blir pikad dagligen, man gör av med ca 2 timmar dagligen på att bara stå och röka (eller ca 1 månad per år av konstant rökning), det kostar mig ca 14500:- per år, jag får gula tänder, grå hy, dålig blodcirkulation, kalla händer, koagulerat blod, svagare hjärta, nedtjärade lungor, cancer mm, mm av det.
Och det ger mig ingenting. Enda anledningen till att jag röker är för att jag får abstinens utan nikotinet.

"Nickokicken" (som inte är en kick, utan mer som en plötslig känsla av avslappnad och yrsel) får du typ första gången, därefter bara när du varit utan nikotin en längre tid (som nybliven hobby-snusare/rökare får man den ganska ofta eftersom att man ännu inte röker så värst frekvent). När du väl har börjat snusa/röka mer (för det gör du) så får du inte ut någonting av det längre, utan enda anledningen till att du vill ta en till prilla är för att du "känner dig sugen" (du börjar få abstinens), låter du bli så blir du snart jättesugen, och till slut slår du sönder spargrisen för att kunna springa ned till affärn och köpa en dosa.

Du slipper många av besvären som rökare genomlider när du väljer snus istället för cigaretter, men en stor nackdel med snusandet är att du kan snusa i princip när som helst. Många snusare har en prilla inne under läppen mer eller mindre konstant, hela dagen. Av den anledningen kan det vara ännu svårare att sluta snusa än att sluta röka.

Skatten på tobaksvaror lär endast höjas de närmaste åren, så ska du aktivt ägna dig åt att förstöra din kropp de kommande åren så bör du i alla fall se till att ha råd med missbruket innan du börjar!

Lycka till!
Senast redigerad av Zeromatic 2011-01-15 kl. 03:19.
Citera
2011-01-15, 04:40
Medlem
dricka.musts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sucken91
Hej alla snusare! och icke snusare!

Kille här på 19 vårar som har ett dilemma!

Har fått jobb som byggarbetare nu och jobbat där ca 1 månad, dom 2 sista veckorna har polaren börjat bjuda på snus och jag fastnade direkt när första portionssnusen lade sig under min läpp.
Älskade smaken och nickokicken från min General portion!
köpte en egen dosa och snusar nu 3-6 snus om dagen, beror på vad man gör och så under dagen?

Snusar endast på jobbet (ibland hemma, bor hos farsan fortfarande) då det nu är endast polaren som vet om att jag snusar fortfarande.

Men! Nu till det jag behöver hjälp med!

Personerna jag måste berätta att jag vill börja snusa för så jag slipper smyga med mitt snusade är:

Flickvännen som jag vart tillsammans med i 3,5 år, hon tycker inte om folk som snusar och skulle vägra pussa mig har hon sagt om jag någon gång börjar snusa! (Man kan väl spotta ut prillan innan man börjar?)
Farsan, mer arg människa får man leta efter! Dock har han oxå snusat i tonåren!
Morsan, Sysslar med allt som har med hälsa och göra. Blev t.o.m ledsen när jag smakat min första öl.
Svärmor, Anti till allt som befinner sig på denna jord. Skulle nog lacka som fan!
Alla polarna, Vet inte vad dom ska säga. Ingen av dom snusar men vissa röker. Rädd för att dom ska tro att man gör det för att vara "cool" Men det är ju den underbara njutningen man vill åt!

VAD/HUR/NÄR SKA JAG SÄGA TILL DOM?

Personligen vill jag verkligen börja snusa men vågar inte! Hjälp mig!

Kommer uppdatera tråden eftersom jag pratar med personerna!

Jag har snusat i ungefär 15 år och mitt råd är att inte börja. Har försökt sluta flera gånger och det är verkligen svårt.
Citera
2011-01-15, 09:41
Medlem
Endemisks avatar
Jag snusade ett tag när jag skulle sluta röka och fortfarande ville ha nikotinmyset på morgonen. Nu har jag dock lagt av med det med. Tobaksbruk är en onödig ovana.
Citera
2011-01-15, 12:32
Medlem
En på mitt jobb hade inte snusat på 9 år men har börjat nu igen.
Citera
2011-01-15, 12:41
Medlem
themooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnfernstrom
Din tandläkare är säkert miljöpartist. Då jag frågade min tandläkare om jag skulle sluta snusa på grund av tandhälsan sade han spontant... -Nej för f*n, snuset håller tandtrollen borta.
ps.
Jag har snusat sedan jag gick i 6:an och har inte haft hål i tänderna sedan dess.
ds

Jag har snusat sedan nian. Mina tandläkare har sagt att det är fullständigt onödigt och jag bör sluta.
ps jag har haft hål i tänderna.
ds.

ps. Håller tandtrollen borta foshu, men tandköttet då ds
Citera
2011-01-15, 12:43
Medlem
themooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeromatic
Jag började röka när jag var ca 18 och alla andra på jobbet rökte på rasterna, samt alla kompisar rökte när man var på café. Jag tänkte att "inte fan kan det vara så svårt att sluta som folk säger? Det är väl bara att sluta?". Nu har jag rökt i ca 6 - 7 år, och kommit fram till att det inte var så lätt att sluta. Nikotin är en av de mest beroendeframkallande droger som finns.

Det fysiska beroendet är hyfsat lätt att bli av med, det räcker med att stå ut några dagar till ett par veckor med sömnlöshet, svett, slemhosta, huvudvärk, irritation, nedstämdhet, rastlöshet och ett "sug" som liknar hunger, men som inte tillfredsställs hur mycket du än äter eller dricker.

Det psykiska beroendet är det som du förmodligen får dras med uppåt ett halvår eller längre efter att du har slutat. Tänk dig att du plötsligt inte längre får äta kött, dricka läsk, köra bil, använda en dator, eller nåt annat som du trivs med i din vardag - aldrig mer i hela ditt liv! (Har du nån slags sysslesättning som du skulle bli tokig av ifall du plötsligt inte fick hålla på med längre? Ta bort den!) Nu måste du vänja dig vid det och gå vidare. Lite så är det att sluta med nikotin efter en längre tids användning.

Man luktar illa, man får dålig kondition, man blir pikad dagligen, man gör av med ca 2 timmar dagligen på att bara stå och röka (eller ca 1 månad per år av konstant rökning), det kostar mig ca 14500:- per år, jag får gula tänder, grå hy, dålig blodcirkulation, kalla händer, koagulerat blod, svagare hjärta, nedtjärade lungor, cancer mm, mm av det.
Och det ger mig ingenting. Enda anledningen till att jag röker är för att jag får abstinens utan nikotinet.

"Nickokicken" (som inte är en kick, utan mer som en plötslig känsla av avslappnad och yrsel) får du typ första gången, därefter bara när du varit utan nikotin en längre tid (som nybliven hobby-snusare/rökare får man den ganska ofta eftersom att man ännu inte röker så värst frekvent). När du väl har börjat snusa/röka mer (för det gör du) så får du inte ut någonting av det längre, utan enda anledningen till att du vill ta en till prilla är för att du "känner dig sugen" (du börjar få abstinens), låter du bli så blir du snart jättesugen, och till slut slår du sönder spargrisen för att kunna springa ned till affärn och köpa en dosa.

Du slipper många av besvären som rökare genomlider när du väljer snus istället för cigaretter, men en stor nackdel med snusandet är att du kan snusa i princip när som helst. Många snusare har en prilla inne under läppen mer eller mindre konstant, hela dagen. Av den anledningen kan det vara ännu svårare att sluta snusa än att sluta röka.

Skatten på tobaksvaror lär endast höjas de närmaste åren, så ska du aktivt ägna dig åt att förstöra din kropp de kommande åren så bör du i alla fall se till att ha råd med missbruket innan du börjar!

Lycka till!
+1 fin text!
Citera
2011-01-15, 12:50
Medlem
Misers avatar
har försökt sluta ett antal gånger, ska försöka igen efter att nästa dosa är slut. Räknade ut hur mycket pengar jag lägger på skiten. Jag rekommenderar att inte börja.
Citera
2011-01-15, 15:49
Medlem
Upnorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
TS, jag tvivlar starkt på att din första snus var en underbar upplevelse. Är man oinvigd i nikotinets värld brukar man må som en påse skit första gången.

Det är en stor generalisering, jag har aldrig mått dåligt av en snus, inte ens i början
Citera
2011-01-16, 03:13
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Det är verkligen inte dyrt att snusa: http://image.svenskfast.se/ObjectDat...45OL2KQG2Q.jpg

Jag brukar ibland bli bjuden på mitt förra favoritsnus - Ettan lös. Med handen på hjärtat så har jag knappast velat gå över till det igen.

Om Du är rädd för att vissa skall ogilla det. Så kan jag bara säga att om någon skulle ta avstånd från mig p.g.a att jag snusar så visar det att den personen är en idiot och ett praktarsle. Det är helt främmande för mig.

Visst har man hört att snus smakar snuskigt (Ungefär som att vissa är oförstående att jag gillar vissa maträtter). Men aldrig att någon har tagit avstånd från mig p.g.a att jag snusar (Eller gillar vissa maträtter).

Jag tycker att Du förstorar upp det hela.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2011-01-16 kl. 03:20.
Citera
2011-01-16, 03:29
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av air-france
Varför börja med något extremt vanebildande som är fysiskt och ekonomiskt skadligt vid din ålder?
Borde du inte vara smartare än så?
Dessutom ger det ju inget rus, ska du börja med något som verkligen är kul så testa amfetamin.
Där snackar vi!
Ja, "skitkul" med psykos och nervskador. Fy i helvete vad man kan bli förstörd utav det. Sett det på nära håll.
Citera
2011-01-16, 06:59
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Det är verkligen inte dyrt att snusa: http://image.svenskfast.se/ObjectDat...45OL2KQG2Q.jpg

Jag brukar ibland bli bjuden på mitt förra favoritsnus - Ettan lös. Med handen på hjärtat så har jag knappast velat gå över till det igen.

Om Du är rädd för att vissa skall ogilla det. Så kan jag bara säga att om någon skulle ta avstånd från mig p.g.a att jag snusar så visar det att den personen är en idiot och ett praktarsle. Det är helt främmande för mig.

Visst har man hört att snus smakar snuskigt (Ungefär som att vissa är oförstående att jag gillar vissa maträtter). Men aldrig att någon har tagit avstånd från mig p.g.a att jag snusar (Eller gillar vissa maträtter).

Jag tycker att Du förstorar upp det hela.
Amen!

Klart TS att du ska börja snusa om du vill det. Kör ditt eget race - skit i vad andra tycker och gör det du mår bra av! Jag snusar för att jag gillar det (och beroende av nikotin, men det är en annan femma). Att snusa är lika farligt som att dricka fem koppar kaffe om dagen ungefär. Att det är dyrt spelar ingen roll för mig då snuset för mig är ett substitut för andra onyttigheter såsom läsk, godis, och så vidare. Och jag lovar att godis, läsk, pizza och liknande är bra mer onyttigt en en tredjedels dosa snus om dagen.

Gillar du nikotinet och att snusa så för all del, go for it! No regrets, live life!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in