2011-01-13, 13:15
Medlem
TPLs avatar
Någon som provat? Verkar vara en blandning av Novaluzid (eller liknande) och Xylocain viskös.
Varför ges det i den kombinationen? Ser inte någon vits med Xylocainet -
har det det någon effekt efter att det har passerat svalget?

Får mig att tänka på Robert Gustafssons drink White Christmas: 50% Explorer & 50% TippEx.
Citera
2011-01-13, 19:01
Medlem
Används som diagnoshjälp för att utesluta magsår. Xylocainet bedövar såret som gör ont. Blir man smärtlindrad på den blandningen så kan man skicka hem dig med recept på nexium hp eller dylikt.
Citera
2011-01-13, 20:12
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dwarf98
Används som diagnoshjälp för att utesluta magsår. Xylocainet bedövar såret som gör ont. Blir man smärtlindrad på den blandningen så kan man skicka hem dig med recept på nexium hp eller dylikt.
Uppfattade aldrig att man ens misstänkte magsår. Verkar långsökt men jag litar absolut på din förklaring om varför det ges.
Det kanske var avsett för någon annan...
Citera
2011-01-13, 20:36
Medlem
Har aldrig hört tala som just Lundgrens blandning men Xylocain och Novaluzid används även på ovan liknande sätt på akuten på patienter som har bröstsmärta där man snarare misstänker sura uppstötningar med esofagit än hjärtinfakt. Blir patienten besvärsfri på det kommer smärtan inte från hjärtat och det blir hemgång med recept på protonpumpshämmare och antacida. Men tanken med kombinationen bör ju vara att en komponent bedövar och den andra neutraliserar magsyra för bästa effekt. Rätt smart.

Sen bör det ju användbart till alla former av esofagiter. Svamp, reflux, strålning osv...
Citera
2011-01-13, 20:56
Medlem
TPLs avatar
Ah! Nu blev det ännu lite klarare. Bitarna har fallit på plats.
Citera
2011-01-13, 21:18
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakegyver
Har aldrig hört tala som just Lundgrens blandning men Xylocain och Novaluzid används även på ovan liknande sätt på akuten på patienter som har bröstsmärta där man snarare misstänker sura uppstötningar med esofagit än hjärtinfakt. Blir patienten besvärsfri på det kommer smärtan inte från hjärtat och det blir hemgång med recept på protonpumpshämmare och antacida. Men tanken med kombinationen bör ju vara att en komponent bedövar och den andra neutraliserar magsyra för bästa effekt. Rätt smart.

Sen bör det ju användbart till alla former av esofagiter. Svamp, reflux, strålning osv...

Precis, blandningen används för att indirekt utesluta kardiella smärtor. Angående namnet: Lundgrens verkar så vitt jag vet bara vara ett begrepp på Stockholmssjukhus, men jag känner inte till uttryckets etymologi. Kan notera att man ibland ger "Lundgrens blandning plus" eller "Lundgrens blandning stor" el. liknande då man lägger till 150 mg brustablett Ranitidin.
Citera
2011-01-13, 21:30
Medlem
TPLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Kan notera att man ibland ger "Lundgrens blandning plus" eller "Lundgrens blandning stor" el. liknande då man lägger till 150 mg brustablett Ranitidin.
Mm, det kanske hade piggat upp drinken något...
Citera
2011-03-27, 06:17
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Aldrig hört talas om begreppet men kan tala efter egen erfarenhet, jag har fått sk cocktail bestående av Xylocain Viskös och Andapsin för att utesluta hjärtfel. Har även dessa mediciner hemma för att lindra när det blir allt för ohanterbart, det kan bli så att smärtan liksom "hänger upp sig" och då är det riktigt bra samtidigt använder man det när smärtan är outhärdlig, även om bedövningen bara sitter i en kort stund...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in