2011-01-13, 12:32
Medlem
Skatteskolks avatar
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av Mivitotal Premium? Jag fick tips om den idag, men det finns två snarlika som heter Mivitotal Flex och Mivitotal Plus, men Premium ska innehåll flavonoider som exempelvis finns i kakaobönan och är det som gör mörk choklad besk. Det ska ha lätt blodförtunnande effekt har jag för mig.

Den kostar 289 kr för en liter i vanlig hälsokostbutik vilket känns rätt jävla häftigt. Och sen brukar väl de skriva en högre rekommendation av dagsdos än vad som är nödvändigt? Så tror jag det var på C-vitamin (brustabletter), att kroppen bara tillgodogjorde sig hälften.

Rent spontant tänker jag 15 ml de dagar man inte tränar och 15+15 ml de dagar man tränar (15 ml före, 15 ml efter). Fast det är ändå mer än halva flaskan i månaden. Det blir lite väl häftigt om det nu inte gynnar kroppen i form av stärkt immunförsvar, snabbare återhämtning m.m.

Vad är era erfarenheter? Doseringsmässigt tänker jag på med.

Skatteskolk
Citera
2011-01-13, 12:35
Medlem
Dreass avatar
Min erfarenhet är att just multivitamin är ett slöseri med pengar för de flesta.

Min erfarenhet är att D-vitamin och Omega-3 är det som ger mest för pengarna.
Citera
2011-01-13, 12:44
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Min erfarenhet är att just multivitamin är ett slöseri med pengar för de flesta.

Min erfarenhet är att D-vitamin och Omega-3 är det som ger mest för pengarna.

Slöseri med pengar beror ju helt på hur din kost ser ut i övrigt. Jag skulle säga att en multi-vitamin är något av det mest basic att få i sig OM du inte äter grönsaker och grejs på daglig basis.

Annars håller jag med om D-vitamin och Omega-3.
Citera
2011-01-13, 12:49
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag köpte någon Omega-3 på mataffären, men det är typ 300 mg i varje kapsel och rekommendationen är tre per dag. Det låter ganska dyrt.

Det finns en uppsjö på t.ex. Gymgrossisten, men jag har ett moralistik dilemma med just Omega-3 att det ska vara fiskat på rätt sätt och inte norrmän som tömmer vattnen utanför Västsahara. Den garantin från tillverkaren känns ju mycket tveksam...

Man bör vara försiktig med D-vitamin står det. Kanske att man äter det med försiktighet under vinterhalvåret och sen ännu mindre/inte alls under sommaren.

EDIT:
Det han svaras medan jag skrev.

Jag äter väldigt ensidigt. Grönsaker som brocolli, spenat och sådant nyttigt äter jag aldrig. Så kanske Mivitotal Flex som är rabatterad nu, fiskolja och D-vitamin. Sen är nog behovet täckt.

Skatteskolk
Senast redigerad av Skatteskolk 2011-01-13 kl. 12:51.
Citera
2011-01-13, 12:52
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Slöseri med pengar beror ju helt på hur din kost ser ut i övrigt. Jag skulle säga att en multi-vitamin är något av det mest basic att få i sig OM du inte äter grönsaker och grejs på daglig basis.

Annars håller jag med om D-vitamin och Omega-3.
Jag vet inte exakt hur du äter. Men mjölkprodukter innehåller väl en hel del av det som behövs. Komplettera det med något grönt eller bär så borde saken vara biff.

Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Jag köpte någon Omega-3 på mataffären, men det är typ 300 mg i varje kapsel och rekommendationen är tre per dag. Det låter ganska dyrt.

Det finns en uppsjö på t.ex. Gymgrossisten, men jag har ett moralistik dilemma med just Omega-3 att det ska vara fiskat på rätt sätt och inte norrmän som tömmer vattnen utanför Västsahara. Den garantin från tillverkaren känns ju mycket tveksam...

Man bör vara försiktig med D-vitamin står det. Kanske att man äter det med försiktighet under vinterhalvåret och sen ännu mindre/inte alls under sommaren.

Skatteskolk
Man bör vara försiktig med D-vitamin stor det? Vart då? RDI är löjligt lågt. Jag ligger på ca 1000% av RDI just nu i dessa dagar.
Citera
2011-01-13, 13:05
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag äter mycket grädde så det borde kanske vara lugnt då. Lite bär har jag i frysen. En kompis plockade blåbär och jag fick en påse.

Jag vill ju hålla mig till så naturligt som möjligt, men det skadar kanske inte att testa en flaska Mivitotal.

Jag har en vidrig räkningsmånad nu med försäkring och allt så kanske nästa. Problemet är nog att jag inte orkar sköta mig exemplariskt så det kan vara en bra lösning, även om den bästa är att äta mer allsidigt.

Skatteskolk
Citera
2011-01-23, 21:52
Medlem
Skatteskolks avatar
Jag får Mivitotal Plus imorgon som jag köpt till rabatterat pris. Dock, om man följer rekommenderad dos så blir det en väldigt hög kostnad då det går åt en sådan per månad.

Ni som tar Mivitotal, hur mycket tar ni per dag?

Och ni som dissar Mivitotal, vad tar ni för vitamintillskott istället? För jag äter inte allsidigt, så tillskottet behöver jag.

Skatteskolk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in