2011-01-22, 23:49
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Media
usch, djurplågeri att avla fram raser med för kort nos och andningssvårigheter, det är inget värdigt liv.
Kan ni sluta köpa "söta" hundar plz?

Har inte kommit några nya raser på senare år direkt, visst vissa är sönderavlade tex Fransk Bulldog som inte ens har sin svans, världens minsta tryne och kan inte para sig naturligt.
Citera
2011-01-23, 01:36
Avslutad
Citat:
usch, djurplågeri att avla fram raser med för kort nos och andningssvårigheter, det är inget värdigt liv.

Min hund snarkar när hon sover, men har inga "andningssvårigheter" och heller ingen kort nos. Veterinärer har själv sagt att det inte är något som är skadligt för min hund.

Sen klart att det finns raser som avlas sönder, men om de snarkar tvivlar jag på att det är deras största hälsoproblem.

Klart att man tycker sin favoritras är söt när man köper den (konstigt vore ju annars), men hunden växer upp och man älskar den lika mycket ändå. Jag gör i alla fall.

Om du menar "söta" som i hundar som inte kan andas naturligt när de föds och skälen som serber ovan nämner, ja, då håller jag med dig om att det inte är ett värdigt liv.
Citera
2011-01-23, 01:56
Medlem
Det är ingen fara! Låt hunden snarka på! (Men blir du själv störd får du fundera på att förbjuda hunden att sova nära dig, eller ha öronproppar. Jag röstar på det senare).
Citera
2011-01-23, 06:35
Medlem
Medias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Har inte kommit några nya raser på senare år direkt, visst vissa är sönderavlade tex Fransk Bulldog som inte ens har sin svans, världens minsta tryne och kan inte para sig naturligt.

Måhända, är fortfarande vedervärdigt att uppmuntra fortsatt avel iom att köpa dessa hundar.
Citera
2011-01-23, 09:58
Medlem
Cruella de Vils avatar
Citat:
Fast mina hundar tycks i princip bara snarka när de drömmer. Menar du att alla människor som snarkar är sönderavlade och har andningssvårigheter också?

Sen vill jag tillägga att jag inte på något vis finner avel av t.ex. Fransk Bulldog acceptabel. Det är sorgligt att man avlar på djur som inte ens får den luft de behöver när de andas.
Citera
2011-02-01, 09:29
Medlem
Medias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Fast mina hundar tycks i princip bara snarka när de drömmer. Menar du att alla människor som snarkar är sönderavlade och har andningssvårigheter också?

Sen vill jag tillägga att jag inte på något vis finner avel av t.ex. Fransk Bulldog acceptabel. Det är sorgligt att man avlar på djur som inte ens får den luft de behöver när de andas.

snarkning är störd andning ja, något man vill undvika, oftast är det yttre omständigheter som t ex övervikt, snarare än en kort nos som orsakar snarkning hos människor, dvs inte att jämföra med hundar vars snarkning i regel beror på en icke optimal nos.
Hundar har sen vargstadiet, förädlats till oigenkännlighet inom flera olika områden, men en gemensam nämnare för många är en betydligt kortare nos, eller på annat sätt nedsatt funktion iom luftvägarna.
Man kan inte föra någon förädling hos människor, men man kan göra ett val när det gäller val av hundras.
Även om det inte behöver vara varken pest eller kolera, är det onödigt att uppmuntra till fortsatt avel av hundar som inte är i sin optimala form pga egoism iom det att hunden är "söt" etc.
Man behöver inte dra det till sin spets med fransk bulldog, utan tycker aveln av gemene spaniel är vedervärdig.
Citera
2011-02-01, 12:47
Medlem
Min hund "Shetland Sheepdog" har alltid snarkat, även som unghund
så jag tror inte det är så farligt. Den har nu den aktningsvärda åldern
15år7mån.Den har både snarkat och skällt i sömnen,kanske den drömmer
om någon trevlig tik
Citera
2011-02-03, 00:46
Bannlyst
min tax hane snarkar också och inget som jag har oroat mig för då han inte har några problem med andningen i vanliga fall. så att din hund snarkar är inget du behöver oroa dig för så länge de inte låter väldigt underligt och att hunden är frisk i allmänhet så är det ingen fara
Citera
2011-02-04, 11:01
Medlem
nahtzs avatar
Hehe min tax snarkar också med jämna mellanrum. men det är inget som du behöver vara orolig för, så länge hunden får luft och andas normalt så är det ingen fara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in