Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Fast mina hundar tycks i princip bara snarka när de drömmer. Menar du att alla människor som snarkar är sönderavlade och har andningssvårigheter också?
Sen vill jag tillägga att jag inte på något vis finner avel av t.ex. Fransk Bulldog acceptabel. Det är sorgligt att man avlar på djur som inte ens får den luft de behöver när de andas.
snarkning är störd andning ja, något man vill undvika, oftast är det yttre omständigheter som t ex övervikt, snarare än en kort nos som orsakar snarkning hos människor, dvs inte att jämföra med hundar vars snarkning i regel beror på en icke optimal nos.
Hundar har sen vargstadiet, förädlats till oigenkännlighet inom flera olika områden, men en gemensam nämnare för många är en betydligt kortare nos, eller på annat sätt nedsatt funktion iom luftvägarna.
Man kan inte föra någon förädling hos människor, men man kan göra ett val när det gäller val av hundras.
Även om det inte behöver vara varken pest eller kolera, är det onödigt att uppmuntra till fortsatt avel av hundar som inte är i sin optimala form pga egoism iom det att hunden är "söt" etc.
Man behöver inte dra det till sin spets med fransk bulldog, utan tycker aveln av gemene spaniel är vedervärdig.