2011-01-13, 11:07
Medlem
frellis avatar
Har sökt så gott jag kan för att hitta en lämplig tråd men hittade ingen, så startar en ny.

Det jag undrar över är om det går att i efterhand indentera kod/text som inte är indenterad. I just mitt fall är det java jag programmerar förtillfället, men det borde inte vara så viktigt.

Autoindent fungerar utmärkt medan själva koden skrivs. Men som sagt, om jag har kod som inte är indenterad av någon anledning, utan vill att VIM automatiskt ska gå igenom koden och indentera åt mig. Går det?

Exempel, oindenterad:
Kod:
public class lol{
public static 
void main(String[]args){
System.out.println("Hej");
}

:
indenterad
Kod:
public class lol{
     public static 
void main(String[]args){

System.out.println("Hej");
     }

Citera
2011-01-13, 11:49
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Personligen brukar jag gå igenom med delete och return. Men vet inte om det finns enklare sätt.
Citera
2011-01-13, 12:04
Medlem
frellis avatar
Har letat efter ett sätt i två dagar typ (helt ny på VIM), och självklart hittar jag det precis när jag postat här. Såhär kan man iaf göra: Gå in i visual mode, markera den text som skall indenteras, tryck "=".
Citera
2011-01-13, 12:39
Medlem
gullgubbens avatar
Alternativt kan man i normal-mode trycka == för att indentera en rad, eller t.ex. 5== för att indentera 5 rader. Vill man skifta en rad till höger eller vänster kan man använda >> eller <<, fungerar naturligtvis likadant som = i visual-mode. Exempel på andra kommandon som fungerar på samma sätt är dd för att delete:a en rad eller flera, yy (yank) för att kopiera en rad (eller flera).
Citera
2011-01-14, 00:08
Medlem
Normal mode:
gg=G

gg - början av filen
= - indentering
G - slutet av filen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto