2011-01-13, 10:23
Medlem
smurfsmurfens avatar
Jag var för typ ett halvår sen med och organiserade en gratisfestival med lokala artister i karlstad. De artister som skulle ha det fick ersättning och jag trodde allt var klart så. Men igår damp det ner ett brev från STIM i brevlådan där det står att jag tydligen borde ha haft nån slags licens ifrån dem för att få spela livemusik och att jag nu var tvungen att skaffa en sån i efterhand, deras anledning är tydligen att varje gång man spelar musik ska de ha pengar att dela ut till artister.

Vet inte riktigt vad jag ska tro, alla artisterna spelade bara sin egen musik och vi spelade ingen annans musik så förstår inte värför STIM skulle kräva pengar av oss, kan det verkligen stämma?

Nån som har nån erfarenhet av sånt här eller förslag på hur man ska reagera?
Citera
2011-01-13, 10:43
Medlem
Kingen_kings avatar
Alla ställen som spelar musik offentligt ska anmäla det till STIM. Krogar ska betala till STIM när dom ha live-musik, förutom den fasta summa dom får betala för att ha musik i högtalarna.

Dom har rätt, även om man kan tycka att det borde finnas undantag vid konserter där bara egen musik spelas. Då borde det vara upp till artisten att avgöra.

När kyrkan var statlig så var kyrkan befriad från STIM i samband med gudstjänster och liknande. Jag har varit med om att anlita en pensionerad präst som berättade en rolig historia och önskade guds frid så var det STIM-befriat. Sånt går inte numera.
Citera
2011-01-13, 13:45
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Alla ställen som spelar musik offentligt ska anmäla det till STIM. Krogar ska betala till STIM när dom ha live-musik, förutom den fasta summa dom får betala för att ha musik i högtalarna.

Dom har rätt, även om man kan tycka att det borde finnas undantag vid konserter där bara egen musik spelas. Då borde det vara upp till artisten att avgöra.

När kyrkan var statlig så var kyrkan befriad från STIM i samband med gudstjänster och liknande. Jag har varit med om att anlita en pensionerad präst som berättade en rolig historia och önskade guds frid så var det STIM-befriat. Sånt går inte numera.

tja är artister som inte gör det på riktigt så är nog präster rockstjärnor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in