2011-01-13, 01:16
Medlem
Estonias avatar
Tjenare gott folk,

Ny inom wokningen och tänkte att ni kunde hjälpa mig att utöka mina wokkunskaper!
Så här gjorde jag:
  • La först i vitlök, ingefära och salladslök och sedan wokade jag kycklingen i det. (Läste i någon tråd att detta var Wokgrunden)
  • När kycklingen var klar lät jag de kallna på en tallrik
  • Under tiden wokade jag Paprika, prujolök och majs
  • Sedan la jag i kycklingen med grönsakerna och lät det götta till sig en stund
  • Slog i matlagningsgrädde, soya och Sambal Oelek och lät det småputtra ett tag.
  • Sist men inte mist la jag i äggnudlar som jag hade kokat under tiden.

Måste säga att det blev mycket godare än förväntat men jag kände att det kunde vart lite andra grönsaker i också. Vad brukar ni ha i för grönsaker? Spenat? Broccoli?

Vill gärna ha tips på en annan sås också, läste även i en tråd att man kan slå i en matsked fisk eller ostronsås. Det låter precis som att man köper det på burk eller ska man laga detta vid sidan av?

Tar emot alla sorts tips! Bara att langa fram dem!
Citera
2011-01-13, 01:26
Medlem
soundsgoods avatar
Bambuskott och cashnewnötter tycker jag om i wookad mat.
Citera
2011-01-13, 01:51
Medlem
Estonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soundsgood
Bambuskott och cashnewnötter tycker jag om i wookad mat.

Just det ja! Hade helt glömt av de två, men är det inte jordnötter man brukar ha i?
Citera
2011-01-13, 01:58
Medlem
HAL-9000s avatar
Ostronsås och fisksås finns att köpa i butik. Ostronsåsen ger en mer fyllig smak och fisksåsen bidrar med sälta.

I min enkla svennewok så brukar jag marinera den strimlade kycklingen i soja, vitlök, chili och lime i typ 15 min. I woken kör jag fintrimlad chili, ingefära, salladslök, morot, sockerärta, rivet limeskal och saft, ostronsås, fisksås, soja och lite farinsocker.

Toppar med tunt skivad rädisa och hackad koriander.
Citera
2011-01-13, 03:08
Medlem
Estonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAL-9000
Ostronsås och fisksås finns att köpa i butik. Ostronsåsen ger en mer fyllig smak och fisksåsen bidrar med sälta.

I min enkla svennewok så brukar jag marinera den strimlade kycklingen i soja, vitlök, chili och lime i typ 15 min. I woken kör jag fintrimlad chili, ingefära, salladslök, morot, sockerärta, rivet limeskal och saft, ostronsås, fisksås, soja och lite farinsocker.

Toppar med tunt skivad rädisa och hackad koriander.

Okej får inhandla lite sådana såser då, det är ingen pulversås antar jag utan man köper det i burk? Tänkte på var jag ska leta efter dem i butiken

Det jag ska testa att ha i woken är i nuläget:

Vitlök
Ingefära
Salladslök
Paprika
Morot
Sockerärta
Majs
Chili
Ostronsås
Fisksås
Soya

Kan det bli en wok av detta tro?

När man köper thai och kinamat får man ibland strimlat kött i, vad är det för sorts kött?
Citera
2011-01-13, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estonia
Okej får inhandla lite sådana såser då, det är ingen pulversås antar jag utan man köper det i burk? Tänkte på var jag ska leta efter dem i butiken

Det jag ska testa att ha i woken är i nuläget:

Vitlök
Ingefära
Salladslök
Paprika
Morot
Sockerärta
Majs
Chili
Ostronsås
Fisksås
Soya

Kan det bli en wok av detta tro?

När man köper thai och kinamat får man ibland strimlat kött i, vad är det för sorts kött?

Det finns på flaska.

Fler bidrag: vattenkastanjer, röd eller gul lök, kokosmjölk, vitkål och kålrot.
Citera
2011-01-13, 09:30
Medlem
dePauls avatar
Frågan är inte så enkel som man vid första anblicken skulle kunna tro.

De grönsaker man lägger i måste antingen vara av samma karaktär, det vill säga ha liknande sammansättning och därför samma tillagningslängd eller så får de placeras i woken allt eftersom. Man börjar således med de grönsaker som är hårdast/har den tätaste densiteten. Målet är nämligen att alla grönsaker skall ha samma konsistens i slutet av tillagningen.

När det gäller vilka grönsaker som kan vara aktuella så finns det egentligen inga regler. Jag brukar stoppa i vad jag för tillfället har hemma. Det kan vara:
  • Bambuskott
  • Böngroddar
  • Minimajskolvar
  • Paprika (röd, gul, grön)
  • Vattenkastanjer
  • Ingefärsrot
  • Vitlök
  • Salladslök
  • Purjolök
  • Chili eller annan typ av stark paprika
  • Selleri (både blekselleri och rotselleri)
  • Palsternacka
  • Rotpersilja
  • Morot
  • Champinjoner/shiitake/skogsöron/portobello eller neutral skogssvamp som t ex taggsvamp
  • Spenat
  • Kinakål
  • Pak choi
  • Mangold
  • Kålrot
  • Kålrabbi
  • Broccoli
  • Diverse bönor
  • Tigerlilja/guldnålar (torkade)
  • Tomat-/chilisås
  • Jordärtskocka (!)
  • Gurka (!)
  • Diverse alger
  • Lök (alla sorter)
  • Rädisor
  • Rättika
  • Olika typer av sallat som tål värme, t ex crestasallat och endive
  • Vattenkrasse
  • Fänkål
Det finns som sagt få begränsningar. Det enda jag kanske inte skulle stoppa i en kinawok är potatis.

Det samma gäller när det gäller frukt. Det finns egentligen ingen begränsning. Låt fantasin spela.

En kommentar till TS tillagningsmetod. Du bör aldrig låta köttet/kycklingen kallna helt mellan de olika stegen i tillagningen. Köttet drar då ihop sig och slutresultatet är ett segt kött.

Den riktiga metoden är att woka stekgrunden en liten stund och därefter gå in med kycklingen/köttet och woka en stund till. Därefter skvätter man i lite vätska i någon form, t ex sherry, rör om och fräser bort alkoholen.

När det är tyst i woken så tar man ut köttet och går genast in med grönsakerna. Dessa wokas på hög värme under kontinuerlig omrörning och därefter går köttet tillbaka in i pannan. Köttet skall således inte hinna kallna under tiden!!!

~Paul~
Citera
2011-01-13, 12:11
Medlem
Estonias avatar
Helt underbart!

Ska till Ica och go crazy på grönsaksavdelningen!
Fick inget svar på vad det är för kött jag ska köpa men det får bli nästa gång!

Kommer med rapport!
Citera
2011-01-14, 00:56
Medlem
Estonias avatar
Wokade idag och det blev hur gott som helst, mor min sa till och med att hon hellre hade ätit min wok än att köpa ute!

Så här gjorde jag!

Ingredienser:
  • Äggnudlar
  • Kyckling
  • Purjolök
  • Röd Paprika
  • Orange Paprika
  • Grön Paprika
  • Majs
  • Bambuskott
  • Palsternacka
  • Rotpersilja

Stekgrund:
  • Vitlök
  • Ingefärsrot
  • Salladslök

Sås:
  • Ostronsås
  • Fisksås
  • Soya
  • Sambal Oelek
  • Grädde och Kokosmjölk

Gjorde som Paul sa och finhackade och wokade först stekgrunden en stund och sedan slog jag i kycklingen som jag hade tärnat till ungefär 1 cm³. När kycklingen var klar lät jag den vila på en tallrik medan jag wokade alla grönsaker. Hällde i alla grönsakerna på samma gång, har inte en aning om vad som mjuknar först osv, tyckte det mesta blev rätt krispigt ändå.

Lät det götta till sig ett tag för att sedan slå i kycklingen igen och efter det även alla ingredienser till såsen. Sist men inte minst la jag i nudlarna som jag kokat medan jag wokade.

Eftersom jag inte gillar när man får för stora bitar i maten så skar jag alla grönsakerna i ungefär samma storlek som kycklingen.

Just det ja, när kycklingen var färdig så hällde jag i lite sherry som Paul sa, gillade verkligen den doften. Går det göra sås på sherry?

Så jäkla gott och enkelt men det är ett jäkla skärande
Citera
2011-01-14, 08:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estonia
1. När kycklingen var klar lät jag den vila på en tallrik medan jag wokade alla grönsaker. Hällde i alla

2. Går det göra sås på sherry?

3. ett jäkla skärande
1. Kycklingen skall egentligen inte bli "klar". Det räcker att den ändrar färg något och blir liksom vit.

2. Självklart. Den får dock inte dominera smaken utan bidra med densamma som krydda.

3. Så är det ofta i samband med kinesisk/asiatisk mat. Tiden i pannan är dock kort .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in