Frågan är inte så enkel som man vid första anblicken skulle kunna tro.
De grönsaker man lägger i måste antingen vara av samma karaktär, det vill säga ha liknande sammansättning och därför samma tillagningslängd eller så får de placeras i woken allt eftersom. Man börjar således med de grönsaker som är hårdast/har den tätaste densiteten. Målet är nämligen att alla grönsaker skall ha samma konsistens i slutet av tillagningen.
När det gäller vilka
grönsaker som kan vara aktuella så finns det egentligen inga regler. Jag brukar stoppa i vad jag för tillfället har hemma. Det kan vara:
- Bambuskott
- Böngroddar
- Minimajskolvar
- Paprika (röd, gul, grön)
- Vattenkastanjer
- Ingefärsrot
- Vitlök
- Salladslök
- Purjolök
- Chili eller annan typ av stark paprika
- Selleri (både blekselleri och rotselleri)
- Palsternacka
- Rotpersilja
- Morot
- Champinjoner/shiitake/skogsöron/portobello eller neutral skogssvamp som t ex taggsvamp
- Spenat
- Kinakål
- Pak choi
- Mangold
- Kålrot
- Kålrabbi
- Broccoli
- Diverse bönor
- Tigerlilja/guldnålar (torkade)
- Tomat-/chilisås
- Jordärtskocka (!)
- Gurka (!)
- Diverse alger
- Lök (alla sorter)
- Rädisor
- Rättika
- Olika typer av sallat som tål värme, t ex crestasallat och endive
- Vattenkrasse
- Fänkål
Det finns som sagt få begränsningar. Det enda jag kanske inte skulle stoppa i en kinawok är potatis.
Det samma gäller när det gäller frukt. Det finns egentligen ingen begränsning. Låt fantasin spela.
En kommentar till TS tillagningsmetod. Du bör aldrig låta köttet/kycklingen kallna helt mellan de olika stegen i tillagningen. Köttet drar då ihop sig och slutresultatet är ett segt kött.
Den riktiga metoden är att woka stekgrunden en liten stund och därefter gå in med kycklingen/köttet och woka en stund till. Därefter skvätter man i lite vätska i någon form, t ex sherry, rör om och fräser bort alkoholen.
När det är tyst i woken så tar man ut köttet och går genast in med grönsakerna. Dessa wokas på hög värme under kontinuerlig omrörning och därefter går köttet tillbaka in i pannan. Köttet skall således inte hinna kallna under tiden!!!
~Paul~