Vi har suttit och diskuterat om kanal smakar eller bara smakar för man känner lukten av den?
Så hur är det smakar kanel bara om man inte håller för näsan?
Eller detta kan bara vara en en myt?
(Vi har ingen kanel hemma så det så!)
Har för mig att jag har sett nåt sånt där test på tv eller youtube typ. Dom fick en sked kanel inkörd i käften medan dom höll för näsan. Då hade dom ingen aning om vad det var för nåt, smakade mjöligt tyckte dom. Sen fick dom släppa näsan och då jävlar.. KANEL sa alla
Klassikern är blindtestet av en bit rå potatis där man håller för näsan. Nästan alla kommer att gissa på ett äpple.
Just att doft och smak är så sammankopplade är väl just därför man ofta brukar smacka när man smakar av, för att dra upp aromen till doftreceptorerna i näshålan.
smakerna som du kan känna är: salt, surt, sött, beskt och umami.
allt annat som du känner är lukten.
bara och testa, blanda lite kanel och socker sen håller du för näsan och smakar. det kommer bara smaka sött, men när du släpper näsan känner du smaken av kanelen.
och jag tvivlar på att folk säger att de äter äpple när de har potatis i munnen, eftersom ett äpple är sött och surt vilket inte potatisen är.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!