Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Fast det är ju Goldman som bums ringer kvällspressen och skvallrar trots att hans chef vill hålla saken hemlig och redan lovat honom "kompensation"; det är väl i så fall snarare en karikatyr av den omåttligt girige (medie)juden.
Nja. Saken skulle ju ha kommit ut förr eller senare i alla fall och trots allt hade ju faktiskt Manneus själv med berått mod och självisk kalkylering givit näring åt de falska misstankar som riktades mot Goldman, så... Därför kan man inte rimligtvis förmena den stackars oskyldige juden denna beskedliga men högst rättfärdiga lilla hämnd.
Först begrep jag inte varför man överhuvudtaget valde att tala om för Goldman att han varit misstänkt för stölderna. "Du har skadat Tom!", utbrast ju den kvinnliga bibliotekarien pliktskyldigast hemma hos Manneus strax efter att denne erkänt sig skydlig inför henne. Vilken skada kan man tänkas lida av misstankar som man inte ens är medveten om? Sedan insåg jag att det hela förmodligen bara var ett dramaturgiskt trick för att man skulle få tycka lite synd om den Oskyldige Stackars Juden.
Citat:
Nå, allvarligare talat så tror jag i så fall mer på att serien syftade till att heroisera kvinnorna i förhållande till männen/mannen/Mannéus, ett publikfrieri till den svenska "kulturtanten". Även den synbarligen gode Goldman är alltså egennyttig i slutändan; chefen är en sedvanlig karikatyr av bufflig "manlig chef" som narraktigt själv försöker sno åt sig äran av kvinnornas undersökningsarbete ("jag kände på mig det här redan från början"); och John själv är ju serien igenom en sturig tonåring som på tonåringars vis vill vara både älskad och överlägsen fast han inte ens kan röka eller dricka utan att göra bort sig. Gissar att detta är främsta skälet till att man har strukit allt som kan påminna om genuin begåvning eller charm hos huvudpersonen samtidigt som kvinnorna framträder som seriens verkliga (vardags)hjältar, allvarsamt plikttrogna men med omtanke både om bibliotekets och gossen Johns öde. Jfr. även scenen där en av dem blir uppringd av sin hopplösa man som behöver instruktioner t.o.m. för att köpa pizza åt sig själv och de andra barnen.
Hade det gällt en svensk, dansk, italiensk, fransk (eller whatever) produktion så skulle jag nog också lutat åt din tolkning. Men eftersom det rör sig om en judisk produktion bör man vara medveten om två i sådana sammanhang tydligt urskiljbara och frekvent återkommande mönster:
1. Den vite mannen framställs anmärkningsvärt ofta som en snöpt stackars krake;
2. Judar, i den mån det är uppenbart att de faktiskt är judar (som i fallet med Goldman), framställs så gott som uteslutande i positiv och inte sällan i rent glorifierande dager.
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
En hel del sanna ord där Funky Catso (du har verkligen vänt på varenda sten)! Dock antyds ju i första avsnittet att Goldmans avhandling var talanglös och usel, vilket ju knappast stödjer din teori!?
Det är Manneus som i samband med anställningsintervjun låter påskina att Goldmans avhandling inte skulle hålla måttet, något som i sådana fall snarare är ägnat att framställa honom som en avundsjuk loser. Goldmans avhandling kan i själva verket mycket väl vara strålande.
Förresten, var det måhända fler än jag som ställde sig skeptisk till att dramats Manneus fyllde lägenheten med gas genom att vrida på spisen? Alla moderna gasspisar (och med tanke på Manneus pretentioner borde spisen sannolikt ha varit av det modernare slaget) har väl spärrar som omöjliggör sådana stora utsläpp? I verkligheten gick det heller inte alls till så: Burei herakliska, förlåt jag menar herostratiska, likbål föregicks av ett mot gasledningen måttat alexandriskt yxhugg.
För övrigt slogs jag av att de närmast anhöriga tycktes allt annat än bedrövade vid Manneus begravning.
Slutscenen med den kvinnliga bibliotekarien heroiskt strävande uppför återvinningscentralens enorma pappersberg fann jag dock mycket uttrycksfull då den med en enda bild lyckades fånga dels böckernas materiella förgänglighet, dels det sisyfiska värv den ställs inför som är satt att tjäna dessa symboliska kunskapsbärare till värn.
Senast redigerad av FunkyCatso 2011-02-02 kl. 23:10.
Senast redigerad av FunkyCatso 2011-02-02 kl. 23:10.
)