2011-01-12, 20:43
Medlem
Per.G.Olas avatar
Hej, Jag behöver lite hjälp med att reda ut begreppen. Jag vet att texten är en aning råddig men jag vill inte outa de faktiska sakförhållandena här.

A behöver ett tillstånd från en myndighet och för att kunna få det så måste någon annan intyga att en ekonomisk omständighet råder. A betalar B (som är privatperson och inte intygar i egenskap av tjänsteman eller liknande) för att skriva under ett dokument som stödjer A:s påstående och som innehåller uppgifter om ett ekonomiskt förhållande mellan A och B. Det ekonomiska förhållandet existerar dock inte i verkligheten.

B går med på det och håller genom tillståndsprövningen fast vid sitt intyg och A får sitt tillstånd just på grund av det som B intygat.

Uppfyller den här situationen rekvisiten för osant intygande trots att det innehåller uppgifter om B själv?

Begår både A och B brott i den här situationen?

Vad blir det för straff i verkligheten för den här typen av brott om det uppfyller rekvisiten? Är det särskild åtalsprövning på osant intygande?
Citera
2011-01-13, 01:27
Medlem
ormanoffs avatar
Som jag tolkar din fråga rör den tolkningen av fetmarkerat rekvisit i lagtexten:

Citat:
11 § Lämnar någon i intyg eller annan urkund osann uppgift om vem han är eller om annat än egna angelägenheter eller upprättar någon för skens skull urkund rörande rättshandling, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för osant intygande till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet med hänsyn till att det innefattar missbruk av tjänsteställning eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.

Den som åberopar eller eljest begagnar osann urkund som avses i första stycket, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för brukande av osann urkund enligt vad där sägs.

Att döma av HD:s dom i NJA 1969 s 201 tolkar jag rekvisitet som att alla uppgifter som endast rör egna angelägenheter faller utanför det brottsliga området. När uppgiften rör både egen och annans angelägenhet blir det således möjligt att fällas till ansvar.

Det kan också tänkas, beroende på vilket förhållande som råder mellan A och B, att handlingen är straffbar därför att det är en för skens skull upprättad urkund rörande rättshandling (kursiverat ovan).

Citat:
B:s till LSt:n ingivna ansökan om duplett av besiktningsinstrumentet innehåller en försäkran att handlingen förkommit. Vid tiden för ansökningen innehades emellertid besiktningsinstrumentet av J. Den lämnade uppgiften var således oriktig och rörde icke endast B:s egna angelägenheter. Såsom domstolarna funnit har B:s åtgärd inneburit fara i bevishänseende. Enligt utredningen visste B att besiktningsinstrumentet innehades av J, och B, som är en erfaren bilhandlare, måste antagas ha insett att den uppgift han lämnade var oriktig. Vad i målet förekommit rörande det telefonsamtal, som B före ansökningen hade med en tjänsteman hos LSt:n, föranleder icke annat bedömande.

Jag har bara skummat lagtext och praxis i detta fall, så kolla gärna närmare på det om informationen är väldigt viktig för dig.
Citera
2011-01-13, 18:45
Medlem
Per.G.Olas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Som jag tolkar din fråga rör den tolkningen av fetmarkerat rekvisit i lagtexten:

Att döma av HD:s dom i NJA 1969 s 201 tolkar jag rekvisitet som att alla uppgifter som endast rör egna angelägenheter faller utanför det brottsliga området. När uppgiften rör både egen och annans angelägenhet blir det således möjligt att fällas till ansvar.

Det kan också tänkas, beroende på vilket förhållande som råder mellan A och B, att handlingen är straffbar därför att det är en för skens skull upprättad urkund rörande rättshandling (kursiverat ovan).

Jag har bara skummat lagtext och praxis i detta fall, så kolla gärna närmare på det om informationen är väldigt viktig för dig.

Tack då vet jag definitivt hur jag ska göra eller rättare sagt inte göra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in